Affärsexperten Affärsexperten skrev:
Fast pris är ofta att föredra, men minst lika viktigt är att offerten är tydlig. Många jämför bara slutsummian, när det egentligen är innehållet som avgör vad renoveringen kommer att kosta i slutändan.

Be därför gärna om 2–3 offerter och jämför bland annat:
-Vad som faktiskt ingår och inte ingår.
- Hur ÄTA-arbeten (tilläggsarbeten) hanteras.
- Vem som ansvarar för samordningen mellan olika yrkesgrupper.
- vilka material som ingår och om något är specificerat som "likvärdigt".
-Hur betalningsplan och garantier ser ut.

Jag arbetar själv med att granska offerter och entreprenadavtal innan de skrivs under. Senast hjälpte jag en bostadsrättsförening att upptäcka flera avtalsrisker och otydligheter som, om de kanske inte hade uppmärksammat och hade hade kunnat leda till mycket stora merkostnader. Det visar hur viktigt det är att granska innehållet nte bara på pris

Lycka till med renoveringen!
Bra sammanfattat. Jag håller särskilt med om att många fokuserar för mycket på slutsumman och för lite på innehållet i offerten.

Något jag också tycker är viktigt är att det tydligt framgår vad som inte ingår. Det är ofta där missförstånd och oväntade kostnader uppstår.

Jag hade även velat se en tydlig beskrivning av hur ÄTA-arbeten ska godkännas och prissättas innan de utförs. Det brukar minska risken för diskussioner senare i projektet.

En tydlig offert gör det inte bara lättare att jämföra olika företag – den ger också både beställare och entreprenör samma förväntningar från början.

• Gilla
Kiwi77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.