Som ni kan se är badrummet uppdelat i duschdel och tvättmaskinsdel. Tvättmaskinen står på fötter. Då vatten tidigare läckte ut under duschväggen (eller kan det vara mellan metalldel och glas?) beslutade jag att ta bort fog och sätta nytt badrumssilikon. Den satans väggen läcker dock fortfarande, men jag kan omöjligen förstå hur. Jag har följt konstens alla regler, gjort rent, haft torrt innan fogat, väntat längre än 24h för härdning innan jag utsatte fogen för vatten, men likt förbannat sipprar det igenom och ut där tvättmaskinen står.

Mina frågor är
1) Behöver jag oroa mig eller kan jag helt enkelt ta bort fogen och låta utrymmet vid tvättmaskinen bli blött? Vattnet bör kunna rinna tillbaka till brunnen rätt enkelt om jag gör så
2) Om jag bör foga, hur kan jag få tätt?

Mvh

• IMG_0752.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0751.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0750.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0749.jpeg
    Skapa konto
MultiMan
Hur läcker det? Klinkerfogarna är inte täta utan vattnet går ner till tätskiktet och sedan vidare. Det är helt normalt.

MultiMan MultiMan skrev:
Hur läcker det? Klinkerfogarna är inte täta utan vattnet går ner till tätskiktet och sedan vidare. Det är helt normalt.
Det läcker ut under silikonfogen och in dit tvättmaskinen står så det blir en pöl där, du menar att det inte går att göra någonting åt saken?

T themon skrev:
Det läcker ut under silikonfogen och in dit tvättmaskinen står så det blir en pöl där, du menar att det inte går att göra någonting åt saken?
Silikonfogen som jag satt dit är alltså den svarta blänkande fogen

MultiMan
Fogen mellan plattorna är inte tät och ska inte vara det. Lutar golvet under på fel håll kommer det rinna vatten under plattorna iväg från brunnen och komma där du inte vill ha det. Det går inte att lösa annat än att riva upp golvet och göra rätt från början. Det kan ju vara felet om det är större mängder som tar sig förbi. Du kanske har en konstant stående sjö under plattorna mot tätskiktet som inte tar sig till brunnen.

Bara så jag är säker på att det ej blir något missförstånd, den enda pölen som skapas är i det markerade området, inte någon annanstans, och det ser väldigt mycket ut som att det sipprar ut under silikonfogen

• IMG_0752.jpeg
    Skapa konto
Det kryper ut som följer efter någon minuts duschning och blir sedan mer och mer

• IMG_0753.jpeg
    Skapa konto
T themon skrev:
Det kryper ut som följer efter någon minuts duschning och blir sedan mer och mer
Lägg duschslangen på golvet i någon minut så bara golvet blir blött och inte någon vägg så borde du se ifall det är golvet som ev lutar mer åt tvättmaskinen än golvbrunn om inte så är det ifrån glasvägg och genom din siliconsträng.

O ollo skrev:
Lägg duschslangen på golvet i någon minut så bara golvet blir blött och inte någon vägg så borde du se ifall det är golvet som ev lutar mer åt tvättmaskinen än golvbrunn om inte så är det ifrån glasvägg och genom din siliconsträng.
Tack, jag har nu testat med duschuvudet på diverse ställen i duschen och med en svagare stråle ser jag att golvet verkar slutta mot golvbrunnen, det rinner i vart fall inte mot tvättmaskinen, även om sluttningen kan tyckas lite väl svag på sina ställen. Då antar jag att jag får testa foga en gång till och se om jag lyckas denna gång?

Magnus E K
Skaffa duschkabin så kan du ha parkettgolv i badrummet om du vill.

MultiMan
T themon skrev:
Tack, jag har nu testat med duschuvudet på diverse ställen i duschen och med en svagare stråle ser jag att golvet verkar slutta mot golvbrunnen, det rinner i vart fall inte mot tvättmaskinen, även om sluttningen kan tyckas lite väl svag på sina ställen. Då antar jag att jag får testa foga en gång till och se om jag lyckas denna gång?
Än en gång, plattornas lutning kvittar, det är hur underlaget är gjort som avgör var vattnet hamnar till slut. Fogen är inte tät och ska inte vara. Vatten tränger ner under plattorna via fogarna, träffar tätskiktet och rinner åt det håll underlaget har. Man kanske har vräkt på med sättmassa för att man märkte svag lutning, så att plattorna kanske lutar minimalt åt rätt håll, men underlaget åt fel. Då samlas det kanske under tvättmaskinen och torkar aldrig upp. Har du redan en pöl där och du står och dushar 10 minuter så fyller du upp ännu mer och vattnet blir synligt.

MultiMan MultiMan skrev:
Än en gång, plattornas lutning kvittar, det är hur underlaget är gjort som avgör var vattnet hamnar till slut. Fogen är inte tät och ska inte vara. Vatten tränger ner under plattorna via fogarna, träffar tätskiktet och rinner åt det håll underlaget har. Man kanske har vräkt på med sättmassa för att man märkte svag lutning, så att plattorna kanske lutar minimalt åt rätt håll, men underlaget åt fel. Då samlas det kanske under tvättmaskinen och torkar aldrig upp. Har du redan en pöl där och du står och dushar 10 minuter så fyller du upp ännu mer och vattnet blir synligt.
Hmm om det är så låter det ju knasigt, är det någon fara i sådana fall eller kan man låta det vara?

BirgitS
T themon skrev:
Behöver jag oroa mig eller kan jag helt enkelt ta bort fogen och låta utrymmet vid tvättmaskinen bli blött?
Om det är tvättmaskinen du oroar dig för, är det ju bra att ställa den på ett tvättmaskinsstativ så att den kommer upp från golvet. Dessutom blir det bekvämare att fylla och tömma maskinen.

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är tvättmaskinen du oroar dig för, är det ju bra att ställa den på ett tvättmaskinsstativ så att den kommer upp från golvet. Dessutom blir det bekvämare att fylla och tömma maskinen.
Det är inte bara den utan jag tänker också på om vatten som står kan orsaka skada. Tvättmaskinen står redan på gummifötter så den bör inte kunna bli blöt antar jag. Det finns golvvärme som jag slagit på så jag antar att om det vore någon risk för skada är den väl oavsett mindre med golvvärmen påslagen

BirgitS
Klinker och fog tål absolut stående vatten, och under klinkern är det normalt alltid blött. Alltså ingen risk för skada pga. vatten som blir kvar på ytan.

Det enda problemet är väl att ju mer vatten som avdunstar desto mer kalkavlagringar blir det. Om man vill slippa det kan man ha en särskild handduk som man torkar upp vattnet med efter en dusch.

• Gilla
themon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.