Hej,
Jag renoverar just nu en liten gäst-wc. Den är 155x80cm stor. Jag tittade runt på olika klinker och inser att det finns plattor som är 160x80. Min fråga är då, förutom böket, finns det något som hindrar mig från att försöka lägga endast en enda platta på golvet? Jag har försökt läsa lite och det verkar vara viktigt med ett plant underlag. Är det mest viktigt för att man ska få kanterna rätt om man har fler plattor eller blir det ett problem även vid en platta?
m.a.o måste jag göra om min flytspackling där fick en liten grop på ett ställe. Det diffar kanske 5mm.
tacksam för tankar
Jag renoverar just nu en liten gäst-wc. Den är 155x80cm stor. Jag tittade runt på olika klinker och inser att det finns plattor som är 160x80. Min fråga är då, förutom böket, finns det något som hindrar mig från att försöka lägga endast en enda platta på golvet? Jag har försökt läsa lite och det verkar vara viktigt med ett plant underlag. Är det mest viktigt för att man ska få kanterna rätt om man har fler plattor eller blir det ett problem även vid en platta?
m.a.o måste jag göra om min flytspackling där fick en liten grop på ett ställe. Det diffar kanske 5mm.
tacksam för tankar
Egentligen inte. Kollar man upp ordentligt så man vet vad man gör bara.K konne skrev:
Risken är att man inte gärna vill spräcka en stor (dyr?) platta när man gör en miss.
Kan bara hålla med.K konne skrev:
Man vill ju inte riskera att det spricker i framtiden. Men fixet kommer eliminera mindre ojämnheter. Kanske en bra ide att lägga lite extra i gropen.K konne skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 204 inlägg
Det kan ju vara bra att läsa vad som gäller just storformatsplattor här: https://www.bkr.se/regler-material/riktlinjer/riktlinjer-for-storformatiga-plattor
Men just som mexitegel skriver, funderar jag på hur du har tänkt att få plattan på plats. Du kan ju inte stå i fixen på golvet och man når inte in 155 cm stående på utsidan.
Men just som mexitegel skriver, funderar jag på hur du har tänkt att få plattan på plats. Du kan ju inte stå i fixen på golvet och man når inte in 155 cm stående på utsidan.
lite extra flytspackel eller lite extra fix? Jag är osäker på hur mycket ojömnheter fixet kan tänkas jämna ut. Förstår det som att spänningar kan uppstå som spräcker plattan efter ett tag?O skrev:
Egentligen inte. Kollar man upp ordentligt så man vet vad man gör bara.
Risken är att man inte gärna vill spräcka en stor (dyr?) platta när man gör en miss.
Kan bara hålla med.
Man vill ju inte riskera att det spricker i framtiden. Men fixet kommer eliminera mindre ojämnheter. Kanske en bra ide att lägga lite extra i gropen.
Ang. att få in den har jag inte tänkt i detalj, men dörren sitter mitt på långväggen. Så funderade på om man med sådana sugkoppar kunde luta sig in, två man och sänka ner över rören. Man kan ju ta stöd mot väggen på andra sidan. Får fundera lite mer om det blir aktuellt.
Jag tror det kan bli fräckt. Frågan är dock vad du har för stomme under? Så att det inte läggs på en oisolerad platta. För då behöver det kunna andas och då krävs det fler fogar och mindre plattor. Jag hade nog socklar upp det som saknas i groparna. Skall finns finnspackel för sådant. För att jämna ut det med fixen är svårt. Jag har lagt 60 plattor i hallen och det går men golvet bör vara så jämnt så möjligt för bäst förutsättningar. Glöm inte att det skall dubbelstryckas med fixen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 204 inlägg
Gropar kan man spackla med handspackel för golv innan tätskiktet. Om det inte gäller en källare med tillskjutande markfukt, där man inte har tätskikt, men då kan man spackla med fix (som får torka innan plattsättning).K konne skrev:
Kan man verkligen vara 2 i en dörröppning och samtidigt hålla på med så stor platta?K konne skrev:
Betongbjälklag som jag flytspacklat in elgolvvärme i. Så ingen fukt.Dr Benz skrev:
Jag tror det kan bli fräckt. Frågan är dock vad du har för stomme under? Så att det inte läggs på en oisolerad platta. För då behöver det kunna andas och då krävs det fler fogar och mindre plattor. Jag hade nog socklar upp det som saknas i groparna. Skall finns finnspackel för sådant. För att jämna ut det med fixen är svårt. Jag har lagt 60 plattor i hallen och det går men golvet bör vara så jämnt så möjligt för bäst förutsättningar. Glöm inte att det skall dubbelstryckas med fixen.
Tack, hittade någon som det stod att man kunde lägga 2mm av. Får mäta upp golvet ordentligt och se hur illa mitt förarbete är.BirgitS skrev:
Gropar kan man spackla med handspackel för golv innan tätskiktet. Om det inte gäller en källare med tillskjutande markfukt, där man inte har tätskikt, men då kan man spackla med fix (som får torka innan plattsättning).
Kan man verkligen vara 2 i en dörröppning och samtidigt hålla på med så stor platta?
Beror väl på hur stora man är
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 204 inlägg
Kanske börja med att säga att du funderar men vet inte om det går i praktiken?K konne skrev:
Utifrån hur jag nog själv skulle ta upp det.
Tätskikt alltså och det ska vara plant under det. Handspackel blir bra.K konne skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 325 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 325 inlägg
Ingen minns en fegis!
Med det sagt hade jag fegat lite genom att köpa en osb som jag sågat till rätt storlek och sen övat nerläggningen med den. Typ se till så den inte tar i. Den blir också en ”mall” för att skära ut hålen i plattan.
Med det sagt hade jag fegat lite genom att köpa en osb som jag sågat till rätt storlek och sen övat nerläggningen med den. Typ se till så den inte tar i. Den blir också en ”mall” för att skära ut hålen i plattan.
Klicka här för att svara