Ber ödmjukt om hjälp då jag helst vill slippa hyra rörmokare för något som borde vara rätt enkelt.

Funderar på att byta blandare på handfatet i badrummet och undrar om det finns vattenavstängning på dessa rör?

Finns en tydligare ventil vid toastolen men gissar att den bara stänger av vattnet till toan då rören inte sitter ihop med rören till handfatet.

• IMG_6028.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6027.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_6029.jpeg
    Skapa konto
Går det inte att vrida på dom där?
IMG_20260724_223720.jpg
Skapa konto

D Dilato skrev:
Går det inte att vrida på dom där?
[bild]
joo den går att snurra på, sitter rätt löst dock, är det den som stänger av vattnet då tänker du? 🤔

A Agnes Lindegren skrev:
joo den går att snurra på, sitter rätt löst dock, är det den som stänger av vattnet då tänker du? 🤔
Är det såhär smart det är tänkt? Att det blir en ventil jag sen kan vrida 90 grader?

• IMG_6033.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_6034.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_6035.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
A Agnes Lindegren skrev:
Är det såhär smart det är tänkt? Att det blir en ventil jag sen kan vrida 90 grader?
Dom satt dock väldigt hårt och vet inte hur mycket jag vågar ta i innan nån kan konfirmera att de är dom hag ska vrida på. Åt vilket håll ska de vridas på tro?

Ventiler som inte manövrerats på ett tag kan kärva och man kan få jucka upp dom. Ev. lite smörjmedel innnan man börjar jucka. 5-56, WD40 e.d. Det är ventilen jag talar om fortfarande.

A Agnes Lindegren skrev:
Dom satt dock väldigt hårt och vet inte hur mycket jag vågar ta i innan nån kan konfirmera att de är dom hag ska vrida på. Åt vilket håll ska de vridas på tro?
Åt höger. Kom ihåg: righty-tighty, lefty-loosey.

Redigerat:
Kunde vrida på den ena åt höger från där den satt fast / tar stopp, ska man bara vrida 90 grader och sen är den avstängd?

Det är väl bara så enkelt som att ha vattnet igång under tiden du försöker stänga ventilerna så märker du om det funkar eller inte. Ta KV och VV var för sig.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Har inte sett just dom ventilerna tidigare, men det brukar vara kulventiler vilket är en kula med hål i och då är det 90 grader.

Krilleman
A Agnes Lindegren skrev:
Ber ödmjukt om hjälp då jag helst vill slippa hyra rörmokare för något som borde vara rätt enkelt.
Bor du i villa eller bostadsrätt?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
A Agnes Lindegren skrev:
Det är där du ska vrida och det är flera varv 3-5. Följ råden du fått att smörja lite och vrid hela vägen ut åt vänster mellan försöken att komma längre.

Och som Krilleman är inne på kan du kanske stänga av allt på annat ställe enkelt om det är villa kan vara knepigare i lägenheter.

Man skruvade bara dom så långt det gick till vänster så stängde dom av 🤩 tack för snabb hjälp 🌟

Krilleman
A Agnes Lindegren skrev:
Man skruvade bara dom så långt det gick till vänster så stängde dom av 🤩 tack för snabb hjälp 🌟
Vänster?
Inte till höger?

Utan AI översättning:
lefti lefti, loosi loosi.
rigthi righti, thigthi thigthi.

Krilleman Krilleman skrev:
Vänster?

Inte till höger?
Ja förlåt menade höger😅

• Haha
Krilleman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.