Började bila bort en gjutjärnsgolvbrunn i närheten av kranvattenledning och efter att ha hittat en av vattenledningarna så gasade vi på lite för mycket i tron om att ledningarna skulle följas åt i samma riktning. Så var inte fallet. Den andra ledningen gick på andra sidan golvbrunnen i en annan riktning.
Som tur var blev det inget läckage på ledningen. Däremot är den uppenbart skadad.
Min fråga nu är ifall det går att tejpa detta med någon specialtejp, bara gjuta igen, skarva eller måste man bila upp och dra ledning från stam?
Källare med betongsula som bilden visar.
Som tur var blev det inget läckage på ledningen. Däremot är den uppenbart skadad.
Min fråga nu är ifall det går att tejpa detta med någon specialtejp, bara gjuta igen, skarva eller måste man bila upp och dra ledning från stam?
Källare med betongsula som bilden visar.
Trist dilemma i julhelgen. Känner med dej, men , gjort är gjort. Allt hänger på hur det skadade röret ser ut. Tyvärr är bilden för dålig för att ge någon ledtråd. Skala försiktigt av plasten och undersök skadan noga. Vid minsta tveksamhet skulle jag byta röret (allternativt försöka hitta en rörmokare av gamla sorten som kan löda ihop en skarv).
Prisolrör är rejält stryktålig men som sagts så är bilden alltför dålig för att kunna bedömas om reparation alls behövs.
Ett alternativ är att löda på en bit rör utanpå skadan.som ett plåster eller bara löda med lite lagom värme direkt på som förstärkning.
Hur som helst är det lätt fixat och inget att oja sig över.
Ett alternativ är att löda på en bit rör utanpå skadan.som ett plåster eller bara löda med lite lagom värme direkt på som förstärkning.
Hur som helst är det lätt fixat och inget att oja sig över.
Om det ser ut som jag tror, räcker det säkert att göra ingenting för mjuka kopparrör tål väldigt mycket stryk.F.bygg skrev:
Själv hade jag tagit och förstärkt med fosforkopparlod. Men det är mer för att jag har grejorna hemma.
När jag drog prisol professionellt, hände det att vi veckade röret. Det löste vi genom att räta ut det och bånka det halvdant igen med en hammare. Vid svåra fall där det fanns ytliga sprickor fyllde vi i med lod. Hörde aldrig att någon av de läckte senare.
Men, det är ett tips grundat på vad jag tror mig se.
Här krävs en duktig erfaren rörmokare av den gamla "stammen" som har erfarenhet att löda korrekt.
Tyvärr blir dessa yrkesmän svårare att få tag på. Många har väl gått i pension eller lämnat branchen för bättre och mer välbetalda jobb. Detta fenomen är också tyvärr vanligt i andra hantverksyrken
Tyvärr blir dessa yrkesmän svårare att få tag på. Många har väl gått i pension eller lämnat branchen för bättre och mer välbetalda jobb. Detta fenomen är också tyvärr vanligt i andra hantverksyrken
Varesig rörmokare eller lekman kan bedömma något säkert från dina bilder. Bilderna har för dålig kvalite. Skala bort plasten och gör rent röret. Ta sedan bilder med bra skärpa. Bra skärpa med mobilkamera kräver mycket ljus och att du inte är för nära motivet. Du kan se på skärmen innan du knäpper av att skärpan är bra.
Klicka här för att svara