Funderat på att byta blandare och tog en titt under köksbänken. Blev lite chockad när jag såg att ”överfyllnadsskyddet” verkar mynna i ett avbrutet rör.
Har detta tidigare suttit ihop med röret som nu bara är lindat med tejp? Känns spontant som något som borde åtgärdas snarast 😬
Har detta tidigare suttit ihop med röret som nu bara är lindat med tejp? Känns spontant som något som borde åtgärdas snarast 😬
Ser onekligen så ut.Ellllias skrev:
Tycker det känns lite konstigt att röret leds tillbaka in i “anordningen”, men antar att det inte brukar bli stopp i den delen, kan väldigt lite om VVS. Skönt att problemet upptäcktes! Jag tog bort anslutningen till breddavloppet, verkar gå att trä på en ny slang på cirka 20 mm.K Kardan79 skrev:
En separat fundering: Skulle det vara en bra idé att montera en ballofix eller liknande på rören som kommer ut från väggen? Jag förstår inte riktigt hur man kan byta ut blandaren utan att kunna stänga av vattnet först.
Redigerat:
Ja ballofix är bra om det börjar läcka eller om du vill byta kran i framtiden utan att behöva stänga av allt vatten i kåken.Ellllias skrev:
Tycker det känns lite konstigt att röret leds tillbaka in i “anordningen”, men antar att det inte brukar bli stopp i den delen, kan väldigt lite om VVS. Skönt att problemet upptäcktes! Jag tog bort anslutningen till breddavloppet, verkar gå att trä på en ny slang på cirka 20 mm.
En separat fundering: Skulle det vara en bra idé att montera en ballofix eller liknande på rören som kommer ut från väggen? Jag förstår inte riktigt hur man kan byta ut blandaren utan att kunna stänga av vattnet först.
Mycket här jag skulle göra annorlunda.Ellllias skrev:
(1. Jag skulle ändra hela dragningen av avloppet för att det ska ta mindre plats i skåpet, så det går tight mot vägg. Men det är ett lite större ingrepp som behöver en hel del klurande för att det ska bli bra samt nya delar.)
2. Jag skulle ansluta överfyllnadsslangen var diskmaskinen ansluter idag.
3. Jag skulle ansluta diskmaskinen i anslutningen var den tejpade slangen är(eller allra helst direkt under plåten), för maskindiskmedel är rätt bra på att hålla avloppet rent = mindre underhåll.
4. Jag skulle montera avstängningar på inkommande vatten.
5. Jag skulle sätta igen hålet i botten på skåpet(gul ring) och dra ut slangarna genom skåpets vägg istället. Samt vattentätat skåpet så om det blir läckage så rinner det ut på golvet framför skåpet istället för ner i golvet bakom skåpet.
Jag håller med om mycket. Jag hade satt en/flera böj/ar så högt upp som möjligt för att komma närmare väggen. Det kostar inte många kronor.Litenskit skrev:
Mycket här jag skulle göra annorlunda.
(1. Jag skulle ändra hela dragningen av avloppet för att det ska ta mindre plats i skåpet, så det går tight mot vägg. Men det är ett lite större ingrepp som behöver en hel del klurande för att det ska bli bra samt nya delar.)
2. Jag skulle ansluta överfyllnadsslangen var diskmaskinen ansluter idag.
3. Jag skulle ansluta diskmaskinen i anslutningen var den tejpade slangen är(eller allra helst direkt under plåten), för maskindiskmedel är rätt bra på att hålla avloppet rent = mindre underhåll.
4. Jag skulle montera avstängningar på inkommande vatten.
5. Jag skulle sätta igen hålet i botten på skåpet(gul ring) och dra ut slangarna genom skåpets vägg istället. Samt vattentätat skåpet så om det blir läckage så rinner det ut på golvet framför skåpet istället för ner i golvet bakom skåpet.
Det där om att byta plats på slangar - låter klokt!
Kulventiler - absolut!
Vattentätat - alla dagar i veckan (om inte annat så av försäkringsskäl). Jag hade nog dock inte orkat dra om allting, utan hade utgått från hur det är.
Helt rätt att du behöver ansluta slangen som gått av.
Noterar att din nuvarande blandare verkar ha väldigt långa slangar. Risken är att du får svårt att nå till anslutningspunkterna med din nya blandares slangar.
Ang vatette eller ballofix behövs inte i skåpet om du har de lämpligt på annat ställe. Kan du stänga av vattnet till köksblandaren separat någonstans utan att bryta vattnet i hela bostaden?
Noterar att din nuvarande blandare verkar ha väldigt långa slangar. Risken är att du får svårt att nå till anslutningspunkterna med din nya blandares slangar.
Ang vatette eller ballofix behövs inte i skåpet om du har de lämpligt på annat ställe. Kan du stänga av vattnet till köksblandaren separat någonstans utan att bryta vattnet i hela bostaden?
Klicka här för att svara