2 800 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
AluPex från olika tillverkare/länder och kopplingar
"Problemet" är dock att Rinkaby t.ex. inte säljer LK:s "egna" pressverktyg och backar. Och även om de hade gjort det har LK flera olika pressprofiler och maskinfästen, så det gäller fortfarande att plocka ihop rätt grejor.GK100 skrev:
Och det blir ju inte nödvändigtvis lättare om man jagar budgetalternativ.
Gissar att @Nudeln är ute efter ett färdigt paket där allt garanterat passar ihop.
Du har en märklig uppfattning om vad som skulle vara problem i det fallet. Vi får kanske börja lite trådar som kan hjälpa Nudeln m.fl att komma vettigt framåt i lite rörmokeri allt från olika material, lödtekniker, gammalt och nytt i lämplig blandning parat med den händighet allmänt som krävs och vad man bör se opp med långt från det nervösa läsandet av olika anvisningar. Allt stöttat med bilder av de egna jobben, samma skulle vara lämpligt på hempularsidan inom el.C cpalm skrev:"Problemet" är dock att Rinkaby t.ex. inte säljer LK:s "egna" pressverktyg och backar. Och även om de hade gjort det har LK flera olika pressprofiler och maskinfästen, så det gäller fortfarande att plocka ihop rätt grejor.
Gissar att @Nudeln är ute efter ett färdigt paket där allt garanterat passar ihop.
Tycker inte att det är så märkligt. Bara att se till ursprungsfrågan:GK100 skrev:
Hävdar du att svaret är ja på den frågan? Läser man vad tillverkarna skriver garanterar de generellt bara kompabilitet med rörtyp A och B av fabrikat X, Y, Z. Samma sak med presskopplingar och verktyg.Biggle skrev:
Det är en j-vla djungel jämfört med kopparrör där allt är standard.
Så för att kunna återskapa vad som sker i Youtube-klippet behöver jag följande?GK100 skrev:
Håll dig till LK du kan kolla på tex Rinkaby så får du en uppfattning av vad som finns. Välj enklaste avgradningsverktyget med 16, 20, 25 mm i samma så klarar du dig fint. En bra sax är ovärderligt också när du jobbar med detta och bockverktyg för 16 mm så kan du dra fint mot sista inkopplingarna utan massa delar.
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-kalibreringsverktyg-a16-f9/
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-presspex-rak-ax16/
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-pal-universalror-a16x2-0-10m/
https://www.amazon.se/Presstång-rörkrymptång-aluminium-plaströr-rostfria-stålrör/dp/B0DF736Y92/
Hittade inget pressverktyg hos Rinkaby som inte kostade en smärre förmögenhet, så listade en från Amazon. Men den bör funka? Kommer med diverse TH-storlekar. Förutsätter att man har en skruvdragare hemma om man ger sig på att dra VVS.
Huvudet på spiken! Och när du ändå är på tråden, nog är det c-palm och inte cp-alm? 🌴🧑🦽😅C cpalm skrev:"Problemet" är dock att Rinkaby t.ex. inte säljer LK:s "egna" pressverktyg och backar. Och även om de hade gjort det har LK flera olika pressprofiler och maskinfästen, så det gäller fortfarande att plocka ihop rätt grejor.
Jag har uppfattat det som att man pressar det mesta med ett fåtal backar och att några fabrikat av kopplingar dessutom accepterar flera olika backar.
Men man kan få leta lite innan man hittar att tex LK tar TH backar och Uponour tar U backar. Gör man som amatör nått enstaka jobb kan det kännas lite rörigt innan bilden klarnar tyckte jag.
Jag köpte denna från Ali
I just found this on AliExpress:
1 026,77kr | Europe Warehouse Hydraulic Pex Pipe Crimping Tools for Pex,Stainless Steel and Copper Pipe with TH,U,V,M,VAU jaws
https://a.aliexpress.com/_EunAPEG
och är riktigt nöjd än så länge.
U , TH och M pressbackar följde med mitt paket för 1200kr. Har väl igentligen bara pressat 4 kopplingar på 2x14 meter 32mm alupex eftersom jag klarade hela sträckan utan skarv. Men det blir nog mer i framtiden.
Prisvärt för ett enda jobb var det i alla fall.
50m alupex var också billigt jämfört med alternativen. Men bångstyrigt att få på plats. Gjorde ett bockverktyg och 2 dragskor för att dra röret med spännband.
Jag hade inget kalibreringsverktyg men det gick bra att tvinga in en verktygshylsa i lagom storlek för att få röränden rund efter klipp. Sen får man väl hålla lite koll så det inte är en vass kant som klipper oringen på nippeln när man skjuter ihop.
Men man kan få leta lite innan man hittar att tex LK tar TH backar och Uponour tar U backar. Gör man som amatör nått enstaka jobb kan det kännas lite rörigt innan bilden klarnar tyckte jag.
Jag köpte denna från Ali
I just found this on AliExpress:
1 026,77kr | Europe Warehouse Hydraulic Pex Pipe Crimping Tools for Pex,Stainless Steel and Copper Pipe with TH,U,V,M,VAU jaws
https://a.aliexpress.com/_EunAPEG
och är riktigt nöjd än så länge.
U , TH och M pressbackar följde med mitt paket för 1200kr. Har väl igentligen bara pressat 4 kopplingar på 2x14 meter 32mm alupex eftersom jag klarade hela sträckan utan skarv. Men det blir nog mer i framtiden.
Prisvärt för ett enda jobb var det i alla fall.
50m alupex var också billigt jämfört med alternativen. Men bångstyrigt att få på plats. Gjorde ett bockverktyg och 2 dragskor för att dra röret med spännband.
Jag hade inget kalibreringsverktyg men det gick bra att tvinga in en verktygshylsa i lagom storlek för att få röränden rund efter klipp. Sen får man väl hålla lite koll så det inte är en vass kant som klipper oringen på nippeln när man skjuter ihop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Down the rabbit hole…N Nudeln skrev:
Grunden som jag lärt mig är att använda slang/rör och kopplingar från samma system/tillverkare.
Den tyska sida som listar allt du önskar är selfio.de. De har även dyra proffs-pressverktyg. Min skoltyska är inte vad den borde vara, så jag använde Google translate och tog hjälp av AI när jag mailade och beställde.
Köpte magnetitfilter, golvvärmefördelare, golvvärmeslang, golvvärmestyrning och kalibreringsverktyg från selfio. Inget att klaga på.
Köpte alupex till matningen och mängder av presskopplingar samt golvvärmeshunt från heizung-badezimmer.de. Inget att klaga på där heller.
Golvvärmeskåp köptes från Sverige för att hitta produkter som är vattensäkra enligt svensk standard. Flödesmätare/injusteringsventiler från LK.
Problemet är pressverktyget. Tyckte det blev för dyrt att köpa proffsverktyg med de backar jag behöver. Försökte hyra ett med TH backar, men hade inget lokalt. Behövde flexibilitet. Så köpte på aliexpress ett handdrivet hydrauliskt pressverktyg med lite nättare huvud där man byter insatsen i pressbacken. V och TH ”backar”. Har pressat cu upp till 28mm och alupex till 32mm. Det har fungerat över förväntan, men jag hade verkligen ingen aning om det skulle funka.
Jag underskattade hur svåra alupex 26mm och 32mm är att böja så jag åkte på att köpa ett bockverktyg från LK. Hade gått att lösa med fler 90 graders kopplingar, men försökte hålla nere kopplingar av teoretiska flödesskäl.
Funderade mycket på att mjuklöda kopplingar för att koppla ihop mellan värmepanna och nya matningen (t ex cu28 till r25). Men köpte cu presskopplingar på Rinkaby efter jag testat de tyska presskopplingarna. Smidigt med press.
Önskar bara att det vara enklare att få tag på ett kvalitetssäkrat pressverktyg till ett vettigt pris. Jag kan rekommendera det jag köpte, men nästa verktyg från samma försäljare kan vara en miss.
Lycka till!
Logga in
Skapa konto
Tack! Och vad fint du lyckats dra å koppla. Målbild! 🙂F FellanD skrev:Down the rabbit hole…
Grunden som jag lärt mig är att använda slang/rör och kopplingar från samma system/tillverkare.
Den tyska sida som listar allt du önskar är selfio.de. De har även dyra proffs-pressverktyg. Min skoltyska är inte vad den borde vara, så jag använde Google translate och tog hjälp av AI när jag mailade och beställde.
Köpte magnetitfilter, golvvärmefördelare, golvvärmeslang, golvvärmestyrning och kalibreringsverktyg från selfio. Inget att klaga på.
Köpte alupex till matningen och mängder av presskopplingar samt golvvärmeshunt från heizung-badezimmer.de. Inget att klaga på där heller.
Golvvärmeskåp köptes från Sverige för att hitta produkter som är vattensäkra enligt svensk standard. Flödesmätare/injusteringsventiler från LK.
Problemet är pressverktyget. Tyckte det blev för dyrt att köpa proffsverktyg med de backar jag behöver. Försökte hyra ett med TH backar, men hade inget lokalt. Behövde flexibilitet. Så köpte på aliexpress ett handdrivet hydrauliskt pressverktyg med lite nättare huvud där man byter insatsen i pressbacken. V och TH ”backar”. Har pressat cu upp till 28mm och alupex till 32mm. Det har fungerat över förväntan, men jag hade verkligen ingen aning om det skulle funka.
Jag underskattade hur svåra alupex 26mm och 32mm är att böja så jag åkte på att köpa ett bockverktyg från LK. Hade gått att lösa med fler 90 graders kopplingar, men försökte hålla nere kopplingar av teoretiska flödesskäl.
Funderade mycket på att mjuklöda kopplingar för att koppla ihop mellan värmepanna och nya matningen (t ex cu28 till r25). Men köpte cu presskopplingar på Rinkaby efter jag testat de tyska presskopplingarna. Smidigt med press.
Önskar bara att det vara enklare att få tag på ett kvalitetssäkrat pressverktyg till ett vettigt pris. Jag kan rekommendera det jag köpte, men nästa verktyg från samma försäljare kan vara en miss.
Lycka till!
[bild]
Håller med helt och hållet! Jag är otroligt imponerad över ditt bockverktyg och dragskon.B Bjober skrev:
Kände mig svårt nerslagen när jag fick köpa bockverktyg. Listpris 6600kr plus moms hos Ahlsell. Tidspress. Men fick ett ok pris för att de tyckte synd om dåren. Ringde först 5 rörmokare utan napp på verktyget.
Alupexen är riktigt bångstyrig. La 20mm alupex som golvvärmeslang. Skulle mata fram den från fördelare via skyddsrör jag förberett under golvet på angränsande rum. Höll på att bli ett omtag på hela projektet där. Men envisheten vann. Formstabiliteten har ju också sina fördelar såklart.
Bild på bockverktyg och min variant av pressverktyg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har du också någon bild på jobbet du gjorde som man kan få beundra, eller är det under golv eller i vägg?F FellanD skrev:Håller med helt och hållet! Jag är otroligt imponerad över ditt bockverktyg och dragskon.
Kände mig svårt nerslagen när jag fick köpa bockverktyg. Listpris 6600kr plus moms hos Ahlsell. Tidspress. Men fick ett ok pris för att de tyckte synd om dåren. Ringde först 5 rörmokare utan napp på verktyget.
Alupexen är riktigt bångstyrig. La 20mm alupex som golvvärmeslang. Skulle mata fram den från fördelare via skyddsrör jag förberett under golvet på angränsande rum. Höll på att bli ett omtag på hela projektet där. Men envisheten vann. Formstabiliteten har ju också sina fördelar såklart.
[bild][bild]
Ja man blev fundersam när man stod där med rör styvt som ett spett och skulle försöka dra igenom 3 rum med minst 3 90° vinklar. Ville ju så gärna undvika skarv pga flödesstrypningen. Men med verktygen gick det hur fint som helst. Den ena vinkeln som är med på fotot är dock en långböj där jag drog igenom röret med spännbanden. 75mm avloppsrör genom väggarna är även de lite vinklade och hjälper till att styra röret.F FellanD skrev:Håller med helt och hållet! Jag är otroligt imponerad över ditt bockverktyg och dragskon.
[bild][bild]
Sparade även in på skarvar vid panna och värmepump när man enkelt kunde bocka röret ända dit det skulle ansluta.
Om du håller dig till LK och PAL vilket var vad jag menade har du väldigt få eller inga problem att välja samhörande delar. Så inget onödigt virrande bland klämringskopplingar osv som ofta är uppe här på forumet i olika trådar och där det ofta förstärks av nervöst läsande istället för att ta en titt på helheten och vad som verkligen betyder någotN Nudeln skrev:Så för att kunna återskapa vad som sker i Youtube-klippet behöver jag följande?
[media]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Hittade inget pressverktyg hos Rinkaby som inte kostade en smärre förmögenhet, så listade en från Amazon. Men den bör funka? Kommer med diverse TH-storlekar. Förutsätter att man har en skruvdragare hemma om man ger sig på att dra VVS.
Huvudet på spiken! Och när du ändå är på tråden, nog är det c-palm och inte cp-alm? 🌴🧑🦽😅
I din lista kan du byta verktyget till ett treuddigt i plast för avgradning och dimensionsjustering. Smidigt och billigt jämfört med det länkade om du jobbar hemma.
Ptesstången bör funka bara se till att du får TH backar och sen prova lite innan du kör skarpt så du känner dig bekväm med och litar på den.
Skaffa också en riktig sax med V-format skär och mothåll samt utväxling och spärrmekanism. Se till att den är smidig att hantera och dimension upp till 32 mm är bra.
Ett bockverktyg av bra utförande för 16 mm är grundläggande och du kan se på Fromax som nog finns på Rinkaby också. Inget att spara på om man vill kunna koppla synligt på sina ställen och få det att se ut som andra dragningar med hårda, halvhårda rör.
Om du kommer fram till att du har läckor så du måste dra om kom gärna in i tid med beskrivande tråd av vadu tänker göra. Du kan få hjälp framåt så du inte blir sittande i nervösa nybörjarmisstag både i material, utförande dimensionering osv Det skulle vara kul som omväxling att det börjas lite i rätt ände och inte som ofta när onödiga fel och problem är ett faktum.
Redigerat:
Tusen tack! Verkligen fint å se att det finns eldsjälar som på forumet som tar sig tid att förklara och vägleda för oss noviser ⭐GK100 skrev:
Om du håller dig till LK och PAL vilket var vaf jag menade har du väldigt få eller inga problem att välja samhörande delar. Så inget onödigt virrande bland köämringskopplingar osv som ofta är uppe här på forumet i olika trådar och där det ofta förstärks av nervöst läsande istället för att ta en titt på helheten och vad dom verkligen betyder något.
I din lista kan du byta verktyget till ett treuddigt i plast för avgradning och dimensionsjustering. Smidigt och billigt jämfört med det länkade om du jobbar hemma.
Ptesstången bör funka bara se till att du får TH backar och sen provar lite innan du kör skarpt så du känner dig bekväm med ocj litar på den.
Skaffa också en riktig sax med V-format skär och mothåll samt utväxling och spärrmekanism. Se till att den är smidig att hantera och dimension upp till 32 mm är bra.
Ett bockverktyg av bra utförande för 16 mm är grundläggande och du kan se på Fromax som nog finns på Rinkaby också. Inget att spara på om man vill kunna koppla synligt på sina ställen och få det att se ut som andra dragningar med hårda, halvhåtda rör.
Om du kommer fram till att du har läckor så du måste dra om kom gärna in i tid med beskrivande tråd av vadu tänker göra. Du kan få hjälp framåt så du inte blir sittande i nervösa nybörjarmisstag både i material, utförande dimensionering osv Det skulle vara kul som omväxling att det börjas lite i rätt ände och inte som ofta när onödiga gel och problem är ett faktum.
Vi vet inte än om omdragning av värmesystemet är aktuellt, men förbereder mig mentalt och kunskapsmässigt på det "roligaste"/värsta!
Menar du framdragningen till golvvärmen?N Nudeln skrev:
Jag borde vara bättre på att fotodokumentera.
Valde 20mm slang pga cc 300mm och för att jag hittat värmeplåtar billigt.
Mot bättre vetande ville jag ha en skalbar golvvärme där jag kan renovera ett rum i taget på ovanvåningen. Satte fördelare i hall uppe så matningen från källaren gick smidigt. Köpte skyddsrör för elkablar och förberedde. Men hade för skarpa böjar först så fick dra om skyddsrören. Tyskarna verkar inte så rädda för inbyggda presskopplingar men jag har vägrat det, bara synliga/inspekterbara kopplingar.
Önskar att jag hade valt vanlig pex för golvvärmen, matningen under golvet hade sannolikt varit mycket enklare. 16/17mm hade också underlättat men jag är sucker för teoretiska flöden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto