Jag har återmonterat en Mora (Temp?) blandare som legat i en källare i 6 år. Den fungerade när den packades ner men nu är handtaget helt slappt och vattnet rinner rakt igenom även när kranen är i stäng läge.

Jag har öppnat och allt ser ut att vara intakt men den är helt "torr". Kan det räcka med att använda applicera armaturfett?

• Mora köksblandare med löst handtag, monterad över en vit diskho, upplevs som torr och släpper vatten trots stängt läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En demonterad köksblandare ligger på en vit diskho med delar bredvid; kranhandtag, cylinder och packning syns.
    Skapa konto
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
The Tor The Tor skrev:
Kan det räcka med att använda applicera armaturfett?
troligen inte och det är svårt att hitta reservdelar till den

Jo, har förstått att det inte går att få tag på reservdelar.

Men jag kan inte förstå hur den kan gå sönder av att ligga i ett förråd. 🤔

Jag hade provat silikonfett. Men använd det du har - du har inte så mycket att förlora.

• Gilla
The Tor
  • Laddar…
Sant. Finns det någon bra beskrivning på hur mycket och var man skall applicera det?

Krilleman
The Tor The Tor skrev:
Jag har återmonterat en Mora (Temp?) blandare som legat i en källare i 6 år. Den fungerade när den packades ner men nu är handtaget helt slappt och vattnet rinner rakt igenom även när kranen är i stäng läge.

Jag har öppnat och allt ser ut att vara intakt men den är helt "torr". Kan det räcka med att använda applicera armaturfett?
Här hittar du Mora Temp i Servicehandboken (sid 30) med bra tips & trix + sprängskisser.
https://www.e-magin.se/paper/34b5nbbh/paper/1#/paper/34b5nbbh/30

Drift & Skötselanvisningar:
https://kundforum.moraarmatur.se/attached-file/db3d3cb5a5c748bb865b8046c3746abc/comment/3411434/

T tergo skrev:
troligen inte och det är svårt att hitta reservdelar till den
Mora har hör och häpna slutat att producera reservdelar till varianten Mora Temp alldeles nyligen.

Efter nästan 50år sen den första enheten såldes (1976). Ett halvt sekel helt enkelt.

Det är bra service det!
Mora Armatur logotyp i blått och svart.

En tecknad bild av jultomten, klädd i röd dräkt, som ler och utropar "Ho-Ho-Ho".
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
klosp11 och 3 till
  • Laddar…
Armaturfett gjorde ingen nytta så det blir till att byta hela blandare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.