Hej alla glada VVSare.

Även för mig som inte har någon utbildning eller praktisk erfarenhet alls av VVS arbeten förstår det grundläggande i att man som installatör av rör och andra delar på något sätt måste kontrollera och verifiera att det man installerat håller helt tätt.

När jag som glad amatör nu på förekommen anledning försöker sätta mig in hur regelverken reglerar just detta så uppstår en del frågor och funderingar.

Det jag själv lyckats läsa mig till är att systemet skall kontrolleras i sin helhet, med presskopplingar skall man även särskilt noga kontrollera alla skarvar avseende "microläckage". Har jag förstått det rätt så långt?
Det jag egentligen undrar är om inte reglerna kräver att ett större vattenburet värmesystem som är byggt med presskopplingar behöver synas avseende läckage innan hela härligheten kläs in med isolering.

Det som väckt frågan är att entreprenör nu bygger säg 95% av rördragningen, sen kommer en annan firma och isolerar med 3-4cm tjock "glasull" som i sin tur täcks med grå plast. Nån vecka senare återkommer rörkrökarna och kopplar färdigt det sista och först efter det så öppnas kranarna och systemet vattenfylls.....
Finns det några möjligheter att utföra arbetet i den ordningen som är förenligt med branschreglerna?

Vi som beställare av arbetet och ägare av anläggningen har ett flertal gånger under projektets gång pga många märkliga avvikelser som inträffat efterfrågat att få ta del av protokoll för egenkontroll. Vilket hittills alltid mötts med svävande löften som sen aldrig infrias, det senaste är nu att alla egenkontroller kommer vara med när vi får all annan dokumentation i samband med att anläggningen är färdigställd och den överlämnas till oss.

K Kasken skrev:
det grundläggande i att man som installatör av rör och andra delar på något sätt måste kontrollera och verifiera att det man installerat håller helt tätt.
Ja det är helt grundläggande att anläggningen skall vara tät. Normalt kontrollerar man det med en vattenfyllt system. Det går att tryck/läckage-testa med luft, men det är riskabelt.
K Kasken skrev:
Det jag egentligen undrar är om inte reglerna kräver att ett större vattenburet värmesystem som är byggt med presskopplingar behöver synas avseende läckage innan hela härligheten kläs in med isolering.
Det är lämpligt om man snabbt vill hitta eventuella läckage att inte ha isolerat och dolt "hela härligheten". Men det är inget som helst krav att testa innan man isolerar.

O O skrev:
Det är lämpligt om man snabbt vill hitta eventuella läckage att inte ha isolerat och dolt "hela härligheten". Men det är inget som helst krav att testa innan man isolerar.
I reglementet "säker vatten" står bla detta:

För att kontrollera att presskoppling är pressad ska en täthetskontroll utföras innan tryckkontroll utförs. Trycksätt rörledningen till ett kontrolltryck av 3 bar under minst 30 minuter. Samtliga fogar ska avsynas. Trycket får inte sjunka under kontrolltiden.

Det jag inte får in i skallen är hur det kan vara möjligt att leva upp till detta krav om man döljer 98% av fogarna under tjock isolering innan det är möjligt att trycksätta ledningen.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Krilleman
K Kasken skrev:
Hej alla glada VVSare.

Även för mig som inte har någon utbildning eller praktisk erfarenhet alls av VVS arbeten förstår det grundläggande i att man som installatör av rör och andra delar på något sätt måste kontrollera och verifiera att det man installerat håller helt tätt.

När jag som glad amatör nu på förekommen anledning försöker sätta mig in hur regelverken reglerar just detta så uppstår en del frågor och funderingar.

Det jag själv lyckats läsa mig till är att systemet skall kontrolleras i sin helhet, med presskopplingar skall man även särskilt noga kontrollera alla skarvar avseende "microläckage". Har jag förstått det rätt så långt?

Det som väckt frågan är att entreprenör nu bygger säg 95% av rördragningen, sen kommer en annan firma och isolerar med 3-4cm tjock "glasull" som i sin tur täcks med grå plast. Nån vecka senare återkommer rörkrökarna och kopplar färdigt det sista och först efter det så öppnas kranarna och systemet vattenfylls.....
Finns det några möjligheter att utföra arbetet i den ordningen som är förenligt med branschreglerna?

Vi som beställare av arbetet och ägare av anläggningen har ett flertal gånger under projektets gång pga många märkliga avvikelser som inträffat efterfrågat att få ta del av protokoll för egenkontroll. Vilket hittills alltid mötts med svävande löften som sen aldrig infrias, det senaste är nu att alla egenkontroller kommer vara med när vi får all annan dokumentation i samband med att anläggningen är färdigställd och den överlämnas till oss.
Du har helt rätt, man släpper aldrig in en VVS-isolerare innan man provtryckt installationen i fullo.

Protokoll skall upprättas och givetvis ska man följa tillverkarens instruktioner.

Tryck & täthetskontoll (Provtryckning) med vatten är det vanliga.
Det behöver man ingen extra certifiering för att få utföra (annat med gas).

1,43 gånger beräkningstrycket skall uppnås.
Alltså 8,58bar för värme & kyla samt 14,3bar för tappvatten.

Allt annat är under all kritik.

Men i ditt fall verkar det inte röra sig om någon liten villa?

• Gilla
useless
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du har helt rätt, man släpper aldrig in en VVS-isolerare innan man provtryckt installationen i fullo.

Men i ditt fall verkar det inte röra sig om någon liten villa?
Då låter det som att jag inte är helt fel ute när jag reagerar på detta förfarande.

Mycket riktigt så rör det sig om en större anläggning med uppskattningsvis 800-1000m ny rördragning som kopplas ihop med befintliga rör för vattenburen värme.

Är det orimligt att anse att protokoll för egenkontroll skall utföras löpande allteftersom olika faser av projektet är klara?

Krilleman
K Kasken skrev:
Då låter det som att jag inte är helt fel ute när jag reagerar på detta förfarande.

Mycket riktigt så rör det sig om en större anläggning med uppskattningsvis 800-1000m ny rördragning som kopplas ihop med befintliga rör för vattenburen värme.

Är det orimligt att anse att protokoll för egenkontroll skall utföras löpande allteftersom olika faser av projektet är klara?
Egenkontroll ska ju utföras löpande och givetvis ska detta levande dokumentet vara tillgängligt för beställaren under entreprenadens framdrift.

Vad står det i kontraktet?
Finns det ett sådant?

Som en litet skräckexempel.
När jag installerade en panna åt en kompis kompis försäkrade denne att alla värmerör var täta. Så jag fyllde glatt systemet men något tryck blev det inte. Istället började det rinna vatten lite varstans till och med genom taklampan.
Det tog en hel dag att fixa till och sedan ville fanskapet inte betala.

I ditt fall kan det småläcka lite utan att det märks då systemet är så stort. En droppe i minuten är en droppe för mycket även om det inte syns på manometern. Hade de däremot synat och kännt efter med handen att alla skarvar var täta skulle även mycket små läckor upptäckas.
Så gjorde vi när jag extraknäckte på sjuttiotalet, för det är så lätt hänt att missa att dra eller löda en koppling. Ibland blev man avbruten och glömde löda baksidan eller helt dra en koppling. Samma gäller naturligtvis presskopplingar och svetsskarvar.

Egenkontroll ska ju utföras löpande och givetvis ska detta levande dokumentet vara tillgängligt för beställaren under entreprenadens framdrift.

Vad står det i kontraktet?
Finns det ett sådant?
Det står inget specifikt ang just egenkontroller.

Men ABT 06 gäller, kanske finns nått generellt inom de bestämmelserna?

Vi som ägare/beställare har dokumenterat detta (och mycket annat) noggrant med bildbevis och noteringar.
En entreprenadbesiktning kommer att genomföras av oberoende besiktningsman.

Krilleman
K Kasken skrev:
Det står inget specifikt ang just egenkontroller.

Men ABT 06 gäller, kanske finns nått generellt inom de bestämmelserna?

Vi som ägare/beställare har dokumenterat detta (och mycket annat) noggrant med bildbevis och noteringar.
En entreprenadbesiktning kommer att genomföras av oberoende besiktningsman.
Då skulle jag kalla till en förbesiktning redan efter nyår med denne besiktningsman!

Det finns ingen anledning att vänta om det är smolk i bägaren redan nu.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Då skulle jag kalla till en förbesiktning redan efter nyår med denne besiktningsman!

Det finns ingen anledning att vänta om det är smolk i bägaren redan nu.
Det hade vi nog övervägt i detta läge om det inte varit för att det nu enbart är runt 2 veckor kvar till den inbokade besiktningen.
Vi har redan tvingats skjuta på färdigställandet 2 gånger i totalt 2 månader, vi har levt i detta kaos sen i maj, så 2 veckor till känns som det kvittar vid det här laget.

Krilleman
K Kasken skrev:
Det hade vi nog övervägt i detta läge om det inte varit för att det nu enbart är runt 2 veckor kvar till den inbokade besiktningen.
Vi har redan tvingats skjuta på färdigställandet 2 gånger i totalt 2 månader, vi har levt i detta kaos sen i maj, så 2 veckor till känns som det kvittar vid det här laget.
OK, då förstår jag precis hur du tänker. Jag håller med dig i tidsaspekten med det du berättar.

Är det ni som är "byggherre" eller ligger detta på annat företag?

Är det ni som är "byggherre" eller ligger detta på annat företag?
"Byggherre" är nog vi egentligen, men jag är inte helt klar med alla begrepp.

Jag representerar styrelsen i en BRF, vi har gett den firma som vi anlitar för teknisk förvaltning i uppdrag att driva igenom detta projekt åt oss. De sitter nu som projektledare med en anlitad entreprenör som utför själva jobbet, de tar i sin tur in underentreprenörer för vissa delar typ håltagning och nu just rörisoleringen.....

Det har varit en hel del knas o strul under resans gång och förtroendet för de flesta inblandade är nu rätt sargat, för att uttrycka sig diplomatiskt.

Intet Intet skrev:
En droppe i minuten är en droppe för mycket även om det inte syns på manometern
Så sant, men om man åtminstone provar med vatten och inte har en massa luft i systemet så sjunker trycket snabbt även med några droppar. Vattnet komprimeras ju inte. Man måste dock låta det ta den tid det behöver med volymen i åtanke. Men finns det luft som komprimeras i systemet och agerar expansionskärl så märks inga droppar :-)

Stora system sektionerar man ju så man kan prova en bit i taget, framförallt vill man ju inte syna hela installationen när man sista dagen trycker och hittar läckage.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.