Hej
Har haft mycket hjälp av forumet men bara läst andras trådar.
Nu behöver jag lite vägledning i hur jag förbereder badrummet/ tvättstugan (liten timmerstuga med bara elvärme) och avloppet (trekammarbrunn) med pumpgrop. Så inte allt fryser sönder.

I stora stugan går det hjälpligt att elda.

Det jag funderar på först är hur mycket vatten klarar brunnen av utan att pumpgropen funkar?
När jag tömmer varmvattenberedaren kan jag göra det i avloppet eller måste jag leda ut det på backen på något vis?

Tacksam för vägledning i mörkret och kylan

Hej och välkommen till Byggahus!

Om du har en 50liters beredare tänker jag att du kan dränera den i avloppet, har du en 300l är det kanske klokt att koppla på en trädgårdsslang och leda ut vattnet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack
Den är på 35l
Ser faktiskt ut som det går att tömma den ut på backen genom säkerhetsventilen. Problemet med att tömma resten av badrummet kvarstår dock.

S Sterte skrev:
Tack
Den är på 35l
Ser faktiskt ut som det går att tömma den ut på backen genom säkerhetsventilen. Problemet med att tömma resten av badrummet kvarstår dock.
Tar du ut och tömmer vattenlåsen finns ju inget som kan frysa i avloppet iaf.

• Gilla
Sterte
  • Laddar…
Pumpgrop och 3-kammarbrun värms till stor del av jorden underifrån, om det är i södra och mellansverige skulle jag inte bekymra mig så mycket om det - norra så kanske bör täckas med något isolerande för att minska värmeavgivningen uppåt.

Det är lätt att bara tänka på de stora sakerna när man dränerar vatten - men även en droppe i en kran på fel ställe kan var tillräckligt för att skada när det fryser - ställen som är utsatta är tex. blandare i duschar, tvättfat och diskbänk - även armaturen och blandningsventilen under beredaren är utsatt.

glöm inte att 'torrköra' även bryggare och esspressomaskiners pumpat och behållare om det finns sådan i hushållet

du får skaffa motsvarande SOL6 (biltema) eller motsvarande enkel billig kompressorn och helt enkelt blåsa ur rören och kranarna med luft (inklusive ev blandare i duschen, handfat och diskbänk, WC:s vattenfyllning om du har)

för vatten i kröken på WC och vattenlåsen i handfat och kök - en rejäl skvätt koksalt eller bättre redan upplöst mycket salt i vatten som hälls i så att det blir issörja först innan det stumfryser om det blir riktigt kallt (typ -21 grader C innan det sista av saltvattnet till slut fryser) då det mesta av trycket utjämnas av gångarna med saltare vatten mellan iskornen i sörjan.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Pumpgrop och 3-kammarbrun värms till stor del av jorden underifrån, om det är i södra och mellansverige skulle jag inte bekymra mig så mycket om det - norra så kanske bör täckas med något isolerande för att minska värmeavgivningen uppåt.

Det är lätt att bara tänka på de stora sakerna när man dränerar vatten - men även en droppe i en kran på fel ställe kan var tillräckligt för att skada när det fryser - ställen som är utsatta är tex. blandare i duschar, tvättfat och diskbänk - även armaturen och blandningsventilen under beredaren är utsatt.

glöm inte att 'torrköra' även bryggare och esspressomaskiners pumpat och behållare om det finns sådan i hushållet

du får skaffa motsvarande SOL6 (biltema) eller motsvarande enkel billig kompressorn och helt enkelt blåsa ur rören och kranarna med luft (inklusive ev blandare i duschen, handfat och diskbänk, WC:s vattenfyllning om du har)

för vatten i kröken på WC och vattenlåsen i handfat och kök - en rejäl skvätt koksalt eller bättre redan upplöst mycket salt i vatten som hälls i så att det blir issörja först innan det stumfryser om det blir riktigt kallt (typ -21 grader C innan det sista av saltvattnet till slut fryser) då det mesta av trycket utjämnas av gångarna med saltare vatten mellan iskornen i sörjan.
Kan det bli kvar vatten i kranen om jag ställer den i öppet läge?
Problemet med kompressor blir elen om jag nu inte ska införskaffa ett elverk också.
Har lite svårt att hitta hur jag tappar ur vattnet ner mot pumpen i borrhålet.
Som tur är verkar det vara ett par dagar till runt nollan.

S Sterte skrev:
Kan det bli kvar vatten i kranen om jag ställer den i öppet läge?
Ja, det kan hänga kvar vatten i rör och kopplingar oxå.

"Tryckluft" finns väl att köpa på sprejburk om du tror att du behöver trycka ur vattnet med luft.

J
F fribygg skrev:
Ja, det kan hänga kvar vatten i rör och kopplingar oxå.

"Tryckluft" finns väl att köpa på sprejburk om du tror att du behöver trycka ur vattnet med luft.
Inte fasen räcker det med en sprayburk för att blåsa ut vatten ur ledningar och kranar.

Hmm, du stänger alltså också av elen, du skrev nämligen eluppvärmt och då antog jag att elström fanns tillgänglig..

Har du el fortfarande påkopplad inför vinterställningen så bör denna del inte vara något problem.

glycerol och propylenglykol också ämnen man kan hälla i vattenlåsen och stör vattnets frysning så mycket med först bildad issörja som avlastar trycket när vatten fryser till is och är troligen snällare mot 3-kammarbrunnen när det sedan efter vinter spolas iväg än massor av koksalt - då det också är ämnen som bakterierlivet i 3-kammarbrunnen kan använda sig av när det blivit tillräckligt utspätt.

Redigerat:
X xxargs skrev:
Hmm, du stänger alltså också av elen, du skrev nämligen eluppvärmt och då antog jag att elström fanns tillgänglig..

Har du el fortfarande påkopplad inför vinterställningen så bör denna del inte vara något problem.
Mitt problem är att vi är utan el efter stormen som drog förbi. Därav är jag rädd att det fryser. Helst av allt vill jag ha elen tillbaka och grundvärmen påslagen.
J Jorel03 skrev:
Inte fasen räcker det med en sprayburk för att blåsa ut vatten ur ledningar och kranar.
funkar det med en cykelpump?

X xxargs skrev:

Rubriken "Strömlöst i stugan..." säger iaf mig att el inte finns tillgänglig just nu.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S Sterte skrev:
funkar det med en cykelpump?
Prova!

F fribygg skrev:
Rubriken "Strömlöst i stugan..." säger iaf mig att el inte finns tillgänglig just nu.
dock inget att det var akut nu uppkommen situation - sedan brukar de vara ganska snabba att få tillbaka strömmen, oftast inom någon dygn eller två som sämst, oftast inom timmar - såvida det inte lika omfattande skador på elförsörjningen som efter Gundrun en gång i tiden.

Eget vatten då. blir att stänga av pumpen och lätta/lossa på en del kopplingar som är längst ner, för att få ut stående vatten. I pumpgropen så blir det tomt i röret från huset, men i pumpen sitter det säkert en backventil och då står det vatten i slangen ut. Då kommer slangkopplingarna att frysa och kanske sprängas om det inte är frostfritt. Så där ska det inte finnas en backventil om inte infiltrationen ligger väldigt högt över pumpgropen, men då finns det alltid en frysrisk.

X xxargs skrev:
dock inget att det var akut nu uppkommen situation - sedan brukar de vara ganska snabba att få tillbaka strömmen, oftast inom någon dygn eller två som sämst, oftast inom timmar - såvida det inte lika omfattande skador på elförsörjningen som efter Gundrun en gång i tiden.
Vi får hoppas på det, nu har det gått 26-27 timmar sen elen försvann. 2 dygn med minusgrader då hinner det frysa tänker jag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.