Har en nibe er56–cu 300 som nu på morgonen sprungit läck. Den typ ”sprayar” vatten. Lite svårt att lokalisera varifrån då den sprayat undersidan (frigoliten).

Jag stängde av vattnet till den och verkar som att det är längst bak, mot väggen.

Tog en bild, ifall någon har input att komma med?
Antar det värsta och får väl ringa en rörmokare som dömer ut den för att få köpa en ny… :(

Tacksam för hjälp.

• Nibe ER56-CU 300 värmepanna med läckage. Röda cirkeln markerar potentiellt problemområde vid kopplingar och ventiler på enhetens undersida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du uteslutit att det kan vara kondens från det ingående kalla vattnet vid flitigt duschande eller användande av varmvatten i övrigt?

Inte kondens, alldeles för mycket och när jag stängde av vattnet till vvb så avtog sprayandet och droppade istället.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är nog helt enkelt dags för en ny beredare. Att en kopparberedare gick sönder kan bero på surt vatten som har ätit upp den inifrån. Har du eget vatten som har lågt pH?

Ta bort kåpan på undersidan som sitter med kupolmuttrar. Vredet går att dra av från sin axel, se efter om vredet är låst från sidan med en skruv.
Då borde du bättre kunna se var det läcker. Var försiktig med elen.

Nejdå, villa i förort till Stockholm med kommunalt vatten. Ingen aning om vattenkvalitet.

Vvb tillverkad 2005 ser jag nu…

L L A Axelsson skrev:
Ta bort kåpan på undersidan som sitter med kupolmuttrar. Vredet går att dra av från sin axel, se efter om vredet är låst från sidan med en skruv.
Då borde du bättre kunna se var det läcker. Var försiktig med elen.
Avlägsnade kåpan nu, snustorrt där inne o inget tecken på läckage.

S Siouxsic skrev:
Avlägsnade kåpan nu, snustorrt där inne o inget tecken på läckage.
Då skulle jag undersöka rör, slangar och ventil med anslutningar.

Tillägg: Jag skulle nog i första hand misstänka ett litet hål på en av flexslangarna.

Redigerat:
Jag befarar det värsta, kopplar jag på vattnet till vvb så pyser det och börjar droppa/läcka på en gång !!

Se video, pysljudet är väldigt tydligt och kommer INTE från säkerhetsventilen. Osäker på var det kommer ifrån

• Gilla
Golden Expat
  • Laddar…
Om du inte har någon vattenledning ovanför så är det kanske från beredarens tank som läcker.

L L A Axelsson skrev:
Om du inte har någon vattenledning ovanför så är det kanske från beredarens tank som läcker.
Ingen vattenledning bakom eller ovanför.
Är nog rätt klart att tanken läcker.

Attitudeswe
Blir det en värmepumpsberedare i utbyte?

Självdrag och nära till en yttervägg?

S Siouxsic skrev:
Jag befarar det värsta, kopplar jag på vattnet till vvb så pyser det och börjar droppa/läcka på en gång !!

Se video, pysljudet är väldigt tydligt och kommer INTE från säkerhetsventilen. Osäker på var det kommer ifrån
Du kan ju alltid ställa en ackumulatortank sidan om. En sådan kan man vanligtvis köpa begagnat för 500 - 1000 kr. Inte svårt att dra nya rör så att man ersätter den interna tanken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.