305 läst ·
4 svar
305 läst
4 svar
Adapter till klämringskoppling för anslutning av slang
Hej!
vi har en T-koppling med 3x15mm klämringskoppling.
Inkopmmande har vi korrekt klämringskopplat mot rör men dom två andra utgångarna vill jag montera slang till blandare och diskmaskin.
Finns det någon insats/hylsa för att få en korrekt yta eller måste jag byta T-kopplingen?
Jag sätter ogärna en kort rörstump för att sätta nya kopplingar..
Mvh,
Cristian
Inkopmmande har vi korrekt klämringskopplat mot rör men dom två andra utgångarna vill jag montera slang till blandare och diskmaskin.
Finns det någon insats/hylsa för att få en korrekt yta eller måste jag byta T-kopplingen?
Mvh,
Cristian
Bästa svaret
Det du ska ha är planadapter.
När det gäller klämringskoppling, klämring, mutter, planadapter så ska de vara från samma tillverkare, tex, Vatette.
https://www.vatette.se/produkter/ko...pling/product/fg0604689/planadapter-dy15-g-12
När det gäller klämringskoppling, klämring, mutter, planadapter så ska de vara från samma tillverkare, tex, Vatette.
https://www.vatette.se/produkter/ko...pling/product/fg0604689/planadapter-dy15-g-12
Hur ser installationen ut idag?C cristiannilsson skrev:Hej!
Mvh,
Cristian
Planadapter är ett måste direkt på vass klämringsända.
Precis som @Demmpa skriver.
Du skriver att du vill koppa diskmaskin direkt på matande T-rör.
Det bör undvikas om du vill hålla dig till dagens regelverk.
Avstängning ska sitta åtkomlig ovan diskbänk.
Är du medveten om det?
Hej!Krilleman skrev:
Hur ser installationen ut idag?
Planadapter är ett måste direkt på vass klämringsända.
Precis som @Demmpa skriver.
Du skriver att du vill koppa diskmaskin direkt på matande T-rör.
Det bör undvikas om du vill hålla dig till dagens regelverk.
Avstängning ska sitta åtkomlig ovan diskbänk.
Är du medveten om det?
Vi är nyblivna husägare, byggt 1963 med i princip allt original.
Tanken är att lite längre fram göra om köket men tills dess får vi köra en snabb fix för att ansluta diskmaskinen.
Rören upp från golv, en kulventil sedan T-koppling vidare mot blandare och diskmaskin.
Innan satt det rör direkt mot blandaren.
Eventuellt så byter vi blandaren och på så sätt får med det där extra uttaget direkt där med tillhörande avstängning. Då även köra rör med övergång till slangkoppling och ta bort tkopplingen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden