2 800 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
AluPex från olika tillverkare/länder och kopplingar
Hej.
Skall köpa ca 200m Alupex till vårt hus, och tittar runt på olika hemsidor som säljer till privatpersoner.
I Sverige kostar 50m 32x3mm kanske 4000-5000 kr. I Tyskland kostar samma (vad jag kan se, typ samma spec och DVGW / EN ISO 21003 certifierat) runt 1000 kr. Varför är det så dyrt med alupex i Sverige?
Den egentliga frågan jag har är: Passar alla klämringskopplingar till alla alupexrör (om dimensionerna är samma)?
Bägge är 10 bar. bägge har samma dimensioner...
Skall köpa ca 200m Alupex till vårt hus, och tittar runt på olika hemsidor som säljer till privatpersoner.
I Sverige kostar 50m 32x3mm kanske 4000-5000 kr. I Tyskland kostar samma (vad jag kan se, typ samma spec och DVGW / EN ISO 21003 certifierat) runt 1000 kr. Varför är det så dyrt med alupex i Sverige?
Den egentliga frågan jag har är: Passar alla klämringskopplingar till alla alupexrör (om dimensionerna är samma)?
Funktionsmässigt är det ingen skillnad. Det svenska är dyrare pga den dåliga konkurrensen på svenska byggmarknaden och möjligt en liten del pga mindre volymer som säljs här.Biggle skrev:
Hej.
Samma gäller för nästan all byggmateriel. Jag tittar en del på el och då är det ungefär halva priset i Tyskland, ibland ännu billigare.
Jag tror som Nikorasu att det är relaterat till dålig konkurrens, en extremt icketransparent marknad och en vana att skyffla kostnaden vidare till slutkunden.
Jag tror som Nikorasu att det är relaterat till dålig konkurrens, en extremt icketransparent marknad och en vana att skyffla kostnaden vidare till slutkunden.
Valde du pipetec? Hittade du en bra leverantör som skickar till Sverige?Biggle skrev:
Hej.
När man kollar matarledning(26/32mm) för värme och presskopplingar är prisskillnad mot Sverige minst sagt stor.
Jag lade en stor beställning hos Selfio.de, sen fick jag maila lite till deras kundservice och så skickade dom den, annars kom inte frakten med. Funkade helt ok. Dock bra om man kan tyskaF FellanD skrev:
Frågan är hur det är med (den formella) kompabiliteten, kombinationen rör/koppling skall ju vara godkänd av antingen rör- eller kopplingstillverkaren? Noterar t.ex. att Pipetec inte är med på Vattettes lista över godkända Alupex-rör.
Det som för oss var aningen störigt är att det är 3mm rör, samt dimensionerna 28mm och 32mm inte tycks vara standard i Sverige. Så när vi behövde komplicera blev det aningen dyrare med klämmkopplingarna. Men det var inte svårare än att googla lite så löste det sig. Om jag minns rätt...C cpalm skrev:
De hemsidor jag har kollat har motsvarande skrivelse; använd rör och kopplingar från samma tillverkare/system för att funktionen ska garanteras och försäkringar ska gälla.C cpalm skrev:
Överhängande risk att man behöver komplettera kopplingar om man är amatör som jag. Tänker att man löser det genom att köra vissa delar i koppar som är lättare att komplettera. Eller använder kvalitetskopplingar(Vattete) på egen risk.
Men jag är bara på planeringsstadiet.
Biggle går före och visar vägen här.
Haha, det gör jag verkligen inte. Allt görs på egen risk.F FellanD skrev:
Men vi hade nyligen problem med avloppet och eftersom vi inte grävt upp samtliga rör runt huset vart 30e år och lagt nya så gäller ju inte försäkringen i alla fall. Man får göra en analys av hur mycket försäkring man behöver. Ibland är det billigare att spara en buffert än att göra allt enligt branch standard. Allt är dock fackmannamässigt utfört, med godkända ISO märkta kopplingar inom EU, så jag har svårt att se hur försäkringsbolaget kan hävda att bara för att det är köpt i Tyskland skulle det inte vara godkänt. Ett 3 mm alupex rör är ju ett 3 mm alupex rör. Om ISO standarden är samma kan det ju inte skilja tänker man.
Men jag kanske har fel, vilket vi märker vid nästa eventuella stora vattenläcka och efterföljande försäkringsärende.
Vi har I alla fall sen vi installerade allt inte haft ett enda läckage eller problem med kopplingar och rör. Och jag kan absolut rekommendera att hyra eller köpa en rörpressmaskin. Oerhört enkelt ett koppla snyggt, prydligt och säkert med dom.
Håll dig till LK du kan kolla på tex Rinkaby så får du en uppfattning av vad som finns. Välj enklaste avgradningsverktyget med 16, 20, 25 mm i samma så klarar du dig fint. En bra sax är ovärderligt också när du jobbar med detta och bockverktyg för 16 mm så kan du dra fint mot sista inkopplingarna utan massa delar.N Nudeln skrev: