Har ett fritidshus med egen brunn där vatten pumpas med hjälp av en liten elektrisk pump i källaren med liten hydrofortank (cirka 20x50 cm?) påkopplad på pumpens ut-rör för tryckutjämning. Jag tömde hela systemet på vatten innan vi lämnade huset i höstas (öppnade alla kranar inklusive den under hydroforen). Men imorgon ska jag slå på vattnet igen.

Min fråga: behöver jag trycksätta hydroforen med nytt lufttryck innan jag slår på vattenpumpen, eller löser det sig av sig självt när vattenpumpen slås på? Om jag behöver pumpa in luft först, går det med en rejäl cykelpump (jag tror tanken har bilventil) eller hur gör jag? Och hur mycket luft volym/tryck ska det vara? (Okej, jag kan googla det antar jag).

Tack för hjälp!

Hej

Är pumpen och tanken en enhet som i bilden nedanför?

Röd hydropress med integrerad pump och tryckmätare, elsladd och ett verktyg för underhåll intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I så fall så finns det ingenstans där du kan fylla på luft ens. Det sköts av sig själv via en gummiblåsa inuti tanken.

En fristående hydrofor brukar vara mycket större än 20x50 cm, så jag tvivlar på att det är sådan. Men då ska det finnas en vanlig bilventil för att fylla på luft.
Om hydroforen varit helt tömt så kan det räcka att fylla med vatten så blir trycket acceptabelt.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Är pumpen och tanken en enhet som i bilden nedanför?

[bild]

I så fall så finns det ingenstans där du kan fylla på luft ens. Det sköts av sig själv via en gummiblåsa inuti tanken.

En fristående hydrofor brukar vara mycket större än 20x50 cm, så jag tvivlar på att det är sådan. Men då ska det finnas en vanlig bilventil för att fylla på luft.
Om hydroforen varit helt tömt så kan det räcka att fylla med vatten så blir trycket acceptabelt.
Alla pumpautomater med hydropress jag sett har haft pumpnippel vid grön pil.
Röd pumpautomat med hydropress och grön pil som pekar på området för pumpnippeln.
Skapa konto

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det är absolut fristående hydrofor, vertikal på små fötter på golvet, med vattenanslutningen undertill om jag minns rätt. Min uppskattning av storleken var nog ganska mycket i underkant när jag tänker efter.

B Bjober skrev:
Alla pumpautomater med hydropress jag sett har haft pumpnippel vid grön pil.
[bild]
Ja, du har rätt att det går att fylla på luft genom en ventil i tanken på pumpautomaten på bilden. Men i manualen till Julas gråa står det inget nämnt om en ventil.
Kan det vara så att ventilen saknas på de allra billigaste pumpautomaterna? Den jag utgick från, som jag har använt, hade ingen ventil.

T Tonebender skrev:
Det är absolut fristående hydrofor, vertikal på små fötter på golvet, med vattenanslutningen undertill om jag minns rätt. Min uppskattning av storleken var nog ganska mycket i underkant när jag tänker efter.
Då kan du prova att fylla på vatten och se vad trycket blir med enbart luften som redan finns i hydroforen.
Är det för lågt så fyller du på mer efteråt. Var beredd på att det tar mycket lång tid om du använder en fotpump. Med en kompressor kan det ta några minuter att få in tillräckligt med luft för att höja trycket till det som krävs.

T Tonebender skrev:
Min fråga: behöver jag trycksätta hydroforen med nytt lufttryck innan jag slår på vattenpumpen, eller löser det sig av sig självt när vattenpumpen slås på? Om jag behöver pumpa in luft först, går det med en rejäl cykelpump (jag tror tanken har bilventil) eller hur gör jag? Och hur mycket luft volym/tryck ska det vara?
För det första kan du inte fylla luft innan det är vatten i den. Det går att bara starta pumpen och det kommer att fungera utan att fylla luft. Men du kan utnyttja hydroforens volym bättre genom att fylla mer luft.

1. Starta pumpen och låt den gå tills den stannar.

2. Öppna en kran och spola vatten tills pumpen startar igen. Skriv upp trycket som visas på manometern.

3. Stäng av pumpen och fortsätt spola vatten tills nivån i vattenståndsglaset är en liten bit från botten.

4. Fyll luft tills trycket på manometern är samma som tillslagstrycket du skrev upp tidigare.

Det är möjligt att göra med en rejäl cykelpump. Men jag rekommenderar en kompressor.

Edit
T Tonebender skrev:
hydrofortank (cirka 20x50 cm?)
När jag läser igen ser jag detta. En så liten hydrofor har jag aldrig sett. Är du säker på att det inte är en hydropress? Om det är en hydropress och inte en hydrofor så fyller du luft utan vattentryck. Då fyller du luft till strax under pumpens tillslagstryck. Det tål också att sägas att en hydropress till skillnad från en hydrofor normalt inte tappar lufttrycket för att man tömmer den på vatten.

Redigerat:
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
  • Röd expansionskärl med membran på ben, cirka 77x35 cm, från Amazon.
    Skapa konto
T Tonebender skrev:
Denna har membran.
Det är det som är skillnaden mellan en hydropress och en hydrofor.

Om det är en hydropress, allt fungerar som det skall och trycket var rätt när du tömde så skall du inte behöva fylla luft. Jag har kollat trycket i min hydropress kanske 2 eller 3 gånger på de 15 år jag bott här.

Det skadar inte att kolla trycket ändå. Det gör du när den är tom på vatten. Du behöver då en luftpåfyllare med manometer. Och trycket när den är tom på vatten skall vara lite lägre än pumpens tillslagstryck. Är det för lite luft så får pumpen gå i mycket korta intervall vilket kan öka slitaget.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Foliehatten3
T Tonebender skrev:
Har ett fritidshus med egen brunn där vatten pumpas med hjälp av en liten elektrisk pump i källaren med liten hydrofortank (cirka 20x50 cm?) påkopplad på pumpens ut-rör för tryckutjämning. Jag tömde hela systemet på vatten innan vi lämnade huset i höstas (öppnade alla kranar inklusive den under hydroforen). Men imorgon ska jag slå på vattnet igen.

Min fråga: behöver jag trycksätta hydroforen med nytt lufttryck innan jag slår på vattenpumpen, eller löser det sig av sig självt när vattenpumpen slås på? Om jag behöver pumpa in luft först, går det med en rejäl cykelpump (jag tror tanken har bilventil) eller hur gör jag? Och hur mycket luft volym/tryck ska det vara? (Okej, jag kan googla det antar jag).

Tack för hjälp!
Lite info om vilken typ av anläggning du har är till hjälp
T Tonebender skrev:
Tack för alla svaren. Det kommer nog ordna sig. Jag tror att det är en sån här på ett ungefär (se bifogad bild) - bilden är tagen från Amazon på en som är 77x35 ungefär:
[länk]
Denna har membran. Men jag får väl återkomma ikväll när jag anlänt till huset.
Det är en hydropress

Nu har jag anlänt till huset och slagit på vattnet. Det var bara att sätta på strömmen till pumpen så verkar allt ha ordnat sig. Den gick igång direkt och jag kunde se trycket öka på manometern. Vatten kommer ur kranarna som det ska.

Hydropressen (ja, en sån verkar det vara) var betydligt större än jag mindes den - se bild. Och pumpen verkar slå av vid 3 bar. Fast när jag provade att öppna kranen som tömmer ut vatten via tappslangen direkt vid pumpen/pressen så gick den ner till 1,6 bar eller mindre utan att pumpen slog på.

• En röd hydropress med tillhörande blå vattenpump sitter på en betongvägg. Rör och ventiler kopplas till pumpen.
    Skapa konto
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
tryckbrytarens membran eller röret från denna kanske är igenkläggad och av det får stor hysteris mellan avslag och påslagstryck eller osäker beteende.

Det fins trådar i hur man rensar sådan - se till och stäng av strömmen och kontrollera med multimetern att den är spänningslös innan du börja rota med detta.

Jag har ju ändå ganska jämnt och bra tryck i kranarna, vad jag märker, och pumpen slår ju av och på, så nånstans funkar det som det ska. Verkar lite flummigt om trycket sjunker mer av tappslangen under tanken än av kranarna i huset, eftersom de är samma system? Äsch, jag får kika på det senare.

Då finns det ingen anledning att rota mer på detta om det funkar med dusch, handfat och disk.

tryckbrytare (pressostat) har ofta en skruv eller mutter för att höja eller minska trycket vid fjädrarna och ofta en mindre och inte alltid så lätthittad skruv som bestämmer området mellan påslag och avslag och dessa påverkar varandra, så man får justera fram och tillbaka i flera omgångar innan man når intervallet som man är nöjd med - men innan dess ser man till att rensa membranet (ofta 4 skruvar under på pressostaten för att lossa denna del) som känner trycket och att det inte är igensatt i röret mellan ledningen och pressostaten - det är ofta att det kan bli igensatt och fyllt i just denna del.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.