A AlexanderKarlsson89 skrev:
Hejsan står inför att köpa en ventil jag också. Har kallvind och är rädd för att denna ventil som ska öppna och stänga kommer frysa fast? Eller bör man isolera denna på något sätt
Har avluftningen varit på kallvinden hela tiden, eller varför hamnar den på kallvinden nu?

Om du måste ha avluftningen (vacuumventil) på kallvinden så måste avloppsröret vara isolerat ända upp till vacuumventilen.

Demmpa Demmpa skrev:
Har avluftningen varit på kallvinden hela tiden, eller varför hamnar den på kallvinden nu?

Om du måste ha avluftningen (vacuumventil) på kallvinden så måste avloppsröret vara isolerat ända upp till vacuumventilen.
Vad jag tror så det har det varit så hela tiden, vi har ägt huset i 6 år och det är tyvärr nu jag kikade upp grundligt och såg enbart ett avloppsrör sticka upp ca 3cm över isoleringen. Är påväxt runtom i tak osv. Så tänkte stoppa i en vacuum ventil där nu, men måste den bekläs med en ,"mössa"?

Om det syns spår av påväxt runt ventilen men vinden lite längre ifrån röret i övrigt inte påverkad så beror påväxten att det läckt ut luft med vattenånga ur den befintliga ventilen.

Det som avgör om du kan nöja med att byta till en ny ventil eller få dit ett rör genom taket för ventilation är vilken typ av avloppsbehandling du har - är det kommunal VA så räcker det ofta att byta vakumventilen till en tät sådan så att det inte läcker fuktig luft längre.

är avloppet 3-kammabrunn med infiltrering/markbädd så måste du har genomgående rör ända ut till utsidan på taket för att dessa skall ventileras och bädden skall hållas syresatta för att det inte skall sättas igen i förtid... det är värmen när röret går igenom husets uppvärmda delar som gör att det blir skorstensdrag i röret och den vägen driver på ventilationen.

em del minireningsverkslösning kräver också ventilation av samma orsak eller för luktkontroll, andra behöver det inte - beroende på vilken process de arbetar med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.