Huset är byggt 1970 och jag håller på att renovera ett badrum tillhörande en lägenhet i källaren.
Kopplingarna till dusch, handfat osv. är stålrör med invändig 1/2tum som sitter i vägg av lättbetong. Jag skulle gärna proppa dessa och dra de nya rören utanpåliggande. Problemet är att jag inte vet var de kommer ifrån 😊

Har gjort hål i väggen mot pentryt och hittar då 2st 16mm kopparrör som går rakt ner i plattan. Den är vid krysset uppe i hörnet. Jag ska ju bila upp och byta avlopp men vill inte bila sönder vattenledningar. Har de gjutit in allt? Funderade även om man ska fixa en ledningssökare. Tips?

• Skiss av badrum med dörr, dusch, handfat och toalett. Dörr och väggar angivna med mått; centralt kryss markerar rör, vägg av lättbetong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett hål i en betongvägg med synliga kopparrör, omgiven av byggdamm och isolering i ett pågående renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Vägg under renovering med borttagna kakelplattor och exponerade rörkopplingar, omgiven av ojämna ytor och rester av gammalt kakellim.
    Skapa konto
Det lär inte vara stålrör till tappvattnet, utan det lär vara kopplingar likt följande,
Rörinstallation med gängkopplingar, inklusive invändig och utvändig gänga, bredvid ett vitt, skört plaströr likt ett äggskalsrör.
Skapa konto

Invändig gänga.

Invändiga och utvändiga gängkopplingar i kopparrör, monterade i en vägg, med byggdamm och skräp omkring.
Skapa konto

Utvändig gänga.

Gängad stålkoppling med invändig och utvändig gänga, mot blank bakgrund.
Skapa konto

Hand håller i en metallkoppling med invändig och utvändig gänga, mot en ljus bakgrund.
Skapa konto

Rörkoppling i metall med synlig invändig och utvändig gänga monterad i en gul vägg, potentiellt gammalt eller skört material.
Skapa konto

Även stor risk att avloppsrören är första generationens plaströr, kallas för äggskalsrör, dels för att de är vita men framförallt för att de spricker väldigt lätt när man tex sågar i dom, de är även limmade.

Tack, de ser ju precis ut som mina. Då känns det som att kopparrören ligger bakom lättbetongen och skarvarna där det matas in borde ligga ingjuten i golvet. Det som ligger i väggen pluggar jag bara och lämnar där. Frågan är hur jag nu hittar var det kommer in och hur jag får in det i ett skåp 😊

Våra vattenrör gick i "kanaler" inuti i källarväggarna, dels blåbetongblock, dels polsten/betonghålsten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.