Huset är byggt 1970 och jag håller på att renovera ett badrum tillhörande en lägenhet i källaren.
Kopplingarna till dusch, handfat osv. är stålrör med invändig 1/2tum som sitter i vägg av lättbetong. Jag skulle gärna proppa dessa och dra de nya rören utanpåliggande. Problemet är att jag inte vet var de kommer ifrån 😊
Har gjort hål i väggen mot pentryt och hittar då 2st 16mm kopparrör som går rakt ner i plattan. Den är vid krysset uppe i hörnet. Jag ska ju bila upp och byta avlopp men vill inte bila sönder vattenledningar. Har de gjutit in allt? Funderade även om man ska fixa en ledningssökare. Tips?
Kopplingarna till dusch, handfat osv. är stålrör med invändig 1/2tum som sitter i vägg av lättbetong. Jag skulle gärna proppa dessa och dra de nya rören utanpåliggande. Problemet är att jag inte vet var de kommer ifrån 😊
Har gjort hål i väggen mot pentryt och hittar då 2st 16mm kopparrör som går rakt ner i plattan. Den är vid krysset uppe i hörnet. Jag ska ju bila upp och byta avlopp men vill inte bila sönder vattenledningar. Har de gjutit in allt? Funderade även om man ska fixa en ledningssökare. Tips?
Det lär inte vara stålrör till tappvattnet, utan det lär vara kopplingar likt följande,
Invändig gänga.
Utvändig gänga.
Även stor risk att avloppsrören är första generationens plaströr, kallas för äggskalsrör, dels för att de är vita men framförallt för att de spricker väldigt lätt när man tex sågar i dom, de är även limmade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Invändig gänga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utvändig gänga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även stor risk att avloppsrören är första generationens plaströr, kallas för äggskalsrör, dels för att de är vita men framförallt för att de spricker väldigt lätt när man tex sågar i dom, de är även limmade.
Tack, de ser ju precis ut som mina. Då känns det som att kopparrören ligger bakom lättbetongen och skarvarna där det matas in borde ligga ingjuten i golvet. Det som ligger i väggen pluggar jag bara och lämnar där. Frågan är hur jag nu hittar var det kommer in och hur jag får in det i ett skåp 😊
Klicka här för att svara


