tommib tommib skrev:
TS kan inte få en lösning som fungerar med kravspecen avstängning i tomtgräns.

Det rimliga här är en helt vanlig utkastare, monterad innan husets invändiga avstängning.

Det orimliga är det jag föreslog sist jag skrev, en förgrening efter servisventilen och två ventiler till nere på frostfritt djup. Det uppfyller ändå inte kravet på avstängning vid tomtgräns (implicit servisventil) och är jättemycket dyrare och krångligare.
En servisventil till huset, en till trädgårdstappen. Varför skulle inte det funka och vara godkänt?

• Gilla
Vattenteam
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Hur får man vatten i trädgården om kravet är avstängning vid tomtgräns då?
TS har ju skrivit flera gånger att den som ska ha tillgång till utomhuskranen även kommer att slå på och av ventilen vid tomtgränsen. Enda kravet är att man inte ska behöva komma in i huset för att använda vatten ute.

V Vattenteam skrev:
Vattnet ute behövs bara på sommaren, men skall kunna sättas på och stängas av utan man måste ha tillgång till storstugan

V Vattenteam skrev:
Därför att den skall kunna öppnas också när vi inte är där.

V Vattenteam skrev:
Systemet i huset stänger vi av i huset när vi inte är där, men också avstängningsventilen vid anslutningspunkten, som är ju utomhus och kan sättas på för att komma åt vattnet från utomhuskranen

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
En servisventil till huset, en till trädgårdstappen. Varför skulle inte det funka och vara godkänt?
Vi skall tanken med i betraktelse när jag hittar en fackman som vill titta på plats för att diskutera den smidigaste lösning. Tack!

tommib
B Bjober skrev:
För att föreningen som tillhandahåller vattnet kanske inte vill att TS har två servisventiler kanske? Det skulle jag inte tillåta om jag var ordförande i en sådan samfällighet.

useless useless skrev:
TS har ju skrivit flera gånger att den som ska ha tillgång till utomhuskranen även kommer att slå på och av ventilen vid tomtgränsen. Enda kravet är att man inte ska behöva komma in i huset för att använda vatten ute.
Jo, och detta med multipla servisventiler är att krångla till det något fruktansvärt, som påpekats av väldigt många.
Kravet att man inte ska behöva gå in i huset är väldigt lätt att lösa utan grävning.

• Gilla
Vattenteam
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.