495 läst ·
22 svar
495 läst
22 svar
Problem: Uselt kallvattentryck i Tapwell köksblandare (BRF-lägenhet)
Jag har en TAPWELL EVO 184 köksblandare, drygt 11 år gammal.
Kallvattentrycket har varit uselt i blandaren i ungefär 1 år.
Jag har hört av mig till Tapwell, som är trevliga och serviceminded, och de har skickat såväl en ny sil som en ny keramisk insats till mig.
Först byttes silen. Det hjälpte inte; exakt samma usla tryck på kallvattnet.
Därefter byttes den keramiska insatsen; för säkerhets skull av en auktoriserad rörmokare.
Resultat:
Ingen som helst förbättring. Kallvattentrycket är fortfarande uselt. Sätter jag på fullt tryck på kallvattnet, så är strålen max 15% av vad den borde vara, och har varit.
Rörmokaren meddelade då, att jag troligen har "grus i kallvattenledningen", och att man behöver göra något slags spolning av denna.
Av olika skäl har denna spolning ännu inte genomförts, och nu har rörmokaren ändrat sig, och hävdar att det "nog är fel på köksblandaren i alla fall".
Det som talar emot detta är att en granne på samma våningsplan (våning 1 av 9) också har klagat över dåligt tryck på kallvattnet i köket.
Jag är nu en aning frustrerad över situationen, som har inneburit att jag har fått hämta kallvatten i badrummet i uppemot ett års tid.
Jag har idag mailat Tapwell och frågat, om det finns fler delar än silen och den keramiska insatsen som kan bytas ut, för att helt eliminera möjligheten att det är köksblandaren som är problemet.
Men i väntan på deras svar, tar jag gärna emot råd och synpunkter här på forumet.
Jag kan tillägga att varmvattentrycket i köksblandaren är alldeles normalt, och att köksblandaren fungerar utan anmärkning i övrigt.
(FOTNOT:
Jag är totalt opraktisk/oteknisk, så råd som bygger på att jag själv ska kavla upp ärmarna, hämta en skiftnyckel och därefter konfigurera den överliggande kamaxeln samt kolla att XB72:an har rätt vinkel undanbedes vänligt men bestämt.)
Kallvattentrycket har varit uselt i blandaren i ungefär 1 år.
Jag har hört av mig till Tapwell, som är trevliga och serviceminded, och de har skickat såväl en ny sil som en ny keramisk insats till mig.
Först byttes silen. Det hjälpte inte; exakt samma usla tryck på kallvattnet.
Därefter byttes den keramiska insatsen; för säkerhets skull av en auktoriserad rörmokare.
Resultat:
Ingen som helst förbättring. Kallvattentrycket är fortfarande uselt. Sätter jag på fullt tryck på kallvattnet, så är strålen max 15% av vad den borde vara, och har varit.
Rörmokaren meddelade då, att jag troligen har "grus i kallvattenledningen", och att man behöver göra något slags spolning av denna.
Av olika skäl har denna spolning ännu inte genomförts, och nu har rörmokaren ändrat sig, och hävdar att det "nog är fel på köksblandaren i alla fall".
Det som talar emot detta är att en granne på samma våningsplan (våning 1 av 9) också har klagat över dåligt tryck på kallvattnet i köket.
Jag är nu en aning frustrerad över situationen, som har inneburit att jag har fått hämta kallvatten i badrummet i uppemot ett års tid.
Jag har idag mailat Tapwell och frågat, om det finns fler delar än silen och den keramiska insatsen som kan bytas ut, för att helt eliminera möjligheten att det är köksblandaren som är problemet.
Men i väntan på deras svar, tar jag gärna emot råd och synpunkter här på forumet.
Jag kan tillägga att varmvattentrycket i köksblandaren är alldeles normalt, och att köksblandaren fungerar utan anmärkning i övrigt.
(FOTNOT:
Jag är totalt opraktisk/oteknisk, så råd som bygger på att jag själv ska kavla upp ärmarna, hämta en skiftnyckel och därefter konfigurera den överliggande kamaxeln samt kolla att XB72:an har rätt vinkel undanbedes vänligt men bestämt.)
Hej
Är kallvattenrören i badrummet och köket sammankopplade eller är de separata? Hos mig kommer allt vatten in i badrummet och sedan är det förgrenat till köket.
Är de sammankopplade så är det troligen något knas inom din lägenhet.
Är de separata kan det vara ett fel utanför lägenheten då är det föreningens ansvar att fixa.
Att stänga av inkommande vatten och sedan lossa på anslutningen till kökskranens kallvatten och se om det är normalt tryck hade varit ett sätt att utesluta att det är fel på kranen. Men det kanske rörmokaren gjorde under sitt besök?
Är kallvattenrören i badrummet och köket sammankopplade eller är de separata? Hos mig kommer allt vatten in i badrummet och sedan är det förgrenat till köket.
Är de separata kan det vara ett fel utanför lägenheten då är det föreningens ansvar att fixa.
Att stänga av inkommande vatten och sedan lossa på anslutningen till kökskranens kallvatten och se om det är normalt tryck hade varit ett sätt att utesluta att det är fel på kranen. Men det kanske rörmokaren gjorde under sitt besök?
Tyvärr kan jag inte svara på någon av dina frågor.Pjosk75 skrev:
Hej
Rörmokaren var här en låååång stund och gjorde diverse olika saker. Vad vet jag dessvärre inte.
Kan tillägga att vattentrycket i badrummet är fullt fungerande på såväl kall- som varmvatten.
(Det är förmodligen inte ett dugg relevant för det aktuella problemet, men för några månader sedan blev kallvattentrycket plötsligt väldigt dåligt även i tvättställsblandaren. Det inträffade direkt efter att vattnet hade stängts av i huset en stund p g a totalrenovering av en lokal i gatuplanet, d v s under min lägenhet. Det åtgärdades av en rörmokare och har sedan dess funkat utan anmärkning. Berodde tydligen på partiklar i vattnet.)
Hur ser det ut där vattnet in i lägenheten stängs av?
Kan vara i badrummet och se ut så här:
Även fast du är oteknisk så är det något du behöver veta inför den dag som det börjar läcka vatten någonstans och du måste stänga av vattnet.
Kan vara i badrummet och se ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även fast du är oteknisk så är det något du behöver veta inför den dag som det börjar läcka vatten någonstans och du måste stänga av vattnet.
Det finns något som jag tror heter "inspektionslucka" i badrummet. Rörmokaren öppnade den när jag var här. Är det det som finns innanför luckan som du syftar på?Pjosk75 skrev:
Luckan är helt skev och går bara att öppna ett par centimeter i ena hörnet.Pjosk75 skrev:
Vet att rörmokaren hade problem med att öppna den. Antar att han använde våld till slut.
EDIT:
Lyckades öppna den och ta ett foto.
Ajdå, vågar du ta i lite och prova om den går att öppna helt?
Den kommer ändå behöva öppnas nästa gång något ska göras med kökskranens.
Det borde gå att byta luckan. För du vill nog att den ska kunna öppnas lätt i framtiden.
Den kommer ändå behöva öppnas nästa gång något ska göras med kökskranens.
Det borde gå att byta luckan. För du vill nog att den ska kunna öppnas lätt i framtiden.
De 2 kopparrören borde vara inkommande vatten. Ena varmvatten och andra kallvatten.
Plaströren borde då vara vatten till badrum och kök.
Finns det några vred/kranar på de silverfärgade fördelarna? Där stänger du i så fall av vattnet i din lägenhet.
Om det är så att kallvattnet till köket utgår härifrån så är det bara fördelarna där trycket kan minska. Eller något stopp i plastslangen till köket.
Tyvärr slutar min kunskap om felsökning här.
Jag tror faktiskt att det är bostadsrättsföreningens ansvar eftersom trykledningarna är inne i väggen. Borde stå något om ansvarsfördelningen i era stadgar.
Vem betalade när rörmokaren var på plats första gången?
Finns det några vred/kranar på de silverfärgade fördelarna? Där stänger du i så fall av vattnet i din lägenhet.
Om det är så att kallvattnet till köket utgår härifrån så är det bara fördelarna där trycket kan minska. Eller något stopp i plastslangen till köket.
Jag tror faktiskt att det är bostadsrättsföreningens ansvar eftersom trykledningarna är inne i väggen. Borde stå något om ansvarsfördelningen i era stadgar.
Ursäkta sent svar.Pjosk75 skrev:
De 2 kopparrören borde vara inkommande vatten. Ena varmvatten och andra kallvatten.
Jag betalade när rörmokaren var här första gången, men då hade jag en hel lista på andra saker som åtgärdades. Byte av insatsen i köksblandaren var en av dessa saker. Men bytet hade alltså ingen som helst effekt på det usla kallvattentrycket.
Jag fick svar på mitt mail till Tapwell.
De skrev ungefär att de betraktade det som osannolikt att köksblandaren skulle vara boven i dramat, när både sil och keramisk insats har bytts mot nya, och problemet fortfarande kvarstår. Har framfört det till styrelsen.
Har nu fått en preliminär tid i början av mars, när det är meningen att rörmokaren ska komma för andra gången, och då genomföra något slags spolning.
Det hela kompliceras lite av att alla rörmokeriåtgärder som utförs hos mig kräver att vattnet stängs av i samtliga lägenheter samt även i en kommersiell lokal som är belägen direkt under min lägenhet.
Jag har ingen aning om varför.Krilleman skrev:
Kan absolut inte ett dyft om sådant här.
Men så är det i alla fall.
Jag har dessutom något slags vattenavstängningsgrejer på rören under diskbänken.
Men vattnet måste ändå alltid stängas av i samtliga lägenheter samt i lokalen under min lägenhet.