Har tänkt ge mig på att byta ut gjutjärnsavloppen i huset och antar att fotot visar anslutning mellan gjutjärn och betongröret. Nån som vet hur det ser ut här under? Ska man ansluta nytt rör mot betongen eller är det enklare att skarva mot gjutjärnsröret lite tidigare?
Moderator
· Stockholm
· 57 712 inlägg
Förr eller senare kommer du att bli tvungen att byta även sista stumpen med gjutjärn. Och lite senare även betongrören.
Vet inte riktigt vad det är vi ser. Är det en lucka i golvet, eller på väggen?
I många fall är rören under källargolvet också i gjutjärn, men övergår till betong utanför huset.
Vet inte riktigt vad det är vi ser. Är det en lucka i golvet, eller på väggen?
I många fall är rören under källargolvet också i gjutjärn, men övergår till betong utanför huset.
Enligt filmning så övergår det här i luckan, i källaren ca en meter från vägg, från gjutjärn till betongrör. Ja det kanske bara är att bita i det sura och gräva upp ut till vägen.
Jag bytte allt gjutjärn och betong inne i huset, kunde vid ytterväggen trycka ut ca 1m rör utanför huset.
Finns övergångar för 110plast till betong ca 150.
Jag fick mina rör filmade o de utomhus var ok, har därav valt att avvakta med de utomhus pga tid/pengar/ork/prioriteringar. När detta åter kommer vet jag att anslutningen är ca 1m utanför ytterväggen. Mitt fungerar än efter något år o kompisen som är vvsare har likadant, där har det fungerat i cirka 15år
En bekant bytte allt utomhus men inte inomhus, de har ofta stopp pga övergång betong 150 till plast 110...
Glöm inte sätta nya rensrör/luckor! Guld värt om/när det är stopp!!!
Finns övergångar för 110plast till betong ca 150.
Jag fick mina rör filmade o de utomhus var ok, har därav valt att avvakta med de utomhus pga tid/pengar/ork/prioriteringar. När detta åter kommer vet jag att anslutningen är ca 1m utanför ytterväggen. Mitt fungerar än efter något år o kompisen som är vvsare har likadant, där har det fungerat i cirka 15år
En bekant bytte allt utomhus men inte inomhus, de har ofta stopp pga övergång betong 150 till plast 110...
Glöm inte sätta nya rensrör/luckor! Guld värt om/när det är stopp!!!
Man måste ju inte göra allt på en gång, men om du delar upp det i etapper så tänk igenom helheten ordentligt. Om du vill flytta något eller komplettera, och avsluta på rätt ställen så det inte blir onödigt jobb vid nästa etapp.persuader8111 skrev:
Hos mig hade man t.ex. tidigare bytt alla rör utanför huset, men avslutat precis utanför fasad så jag fick gräva upp igen när jag bytte avloppen i golvet. 🤬
Klicka här för att svara