Hej! Har nyligen flyttat och det luktar apa i badrummet! Så här ser vattenlåset ut i duschbrunnen och jag kan för mitt liv inte förstå hur det är tänkt att man ska kunna rengöra det? Det går inte att ta loss för att rengöra under men i det lilla hålet ser jag att det sitter massor av beläggningar som luktar så vidrigt. Skruvarna har jag redan tagit loss men hjälpte ej. NÅgon som har tips?? Tack på förhand!

• Öppen duschbrunn med avtaget galler på ett beige badrumsgolv, bredvid en flaska rengöringsmedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Det ska gå att dra upp vattenlåsinsatsen. Möjligen så sitter den rejält fast om ingen har städat den på länge.

Antingen stoppar du med handen i halvmånen och tar tag i kanten, som är på halvmånens raka kant, eller försöker få tag genom hålet på ovansidan av insatsen.

Högtryckstvätt 🚿(med både rakt och vinklat munstycke).

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Har du tagit bort det lilla locket?
Gissar att det är en rensplugg.
Om den saknas, prova att tejpa över för att se om doften försvinner.

• Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar och till dig som tog dig tiden att gräva djupare i frågan. Verkar ju vara ett väldigt gammalt vattenlås och icke uttagbart så jag får helt enkelt”
M MagHam skrev:
Högtryckstvätt 🚿(med både rakt och vinklat munstycke).
lät lite krångligt haha men kanske får prova!

O Odi et Amo skrev:
Har du tagit bort det lilla locket?
Gissar att det är en rensplugg.
Om den saknas, prova att tejpa över för att se om doften försvinner.
Vilket lock? Det satt inget annat däri när jag tog bort silen.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Golvbrunnar gick det att fördjupa sig rejält i.

Jag hade fel för det verkar vara en fast instas, som ska rensas genom hålet ovanpå.
Så ett renaband, en flaskborste och duschslang kan vara till din hjälp.

Finns lite mer tips i denna tråd
[länk]
Tack för att du tog dig tiden att gräva djupare i frågan! Jag köpte en flaskborste tidigare idag och har testat men blir liksom halvdant. Får göra mitt bästa men då vet jag att det inte går att göra bättre än så 😊

Magnus E K
G gabbilini skrev:
Vilket lock? Det satt inget annat däri när jag tog bort silen.
Någon tidigare boende har förskingrat rensproppen. Det ska sitta en propp i det stoppskyltsformade hålet. Om det är öppet kommer det alltid lukta illa oavsett hur rent det blir i röret eftersom det sugs upp luft från avloppet.

• Gilla
Jockebanan och 3 till
  • Laddar…
sysmali
Precis som @Magnus E K skriver så kommer det lukta så länge hålet inte täpps igen. Har du prylen som ska sitta i hålet? Annars köp den som reservdel, alternativt gör egen lösning som täpper till hålet.

Avloppsbrunn utan lock, hål markerat i röd ring, avloppsgaller vid sidan i duschbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Precis som @Magnus E K skriver så kommer det lukta så länge hålet inte täpps igen. Har du prylen som ska sitta i hålet? Annars köp den som reservdel, alternativt gör egen lösning som täpper till hålet.

[bild]
Okej fattar! Tog en disksvamp och klippte till nu så kanske det funkar tills jag hittar ett passande lock.

sysmali
G gabbilini skrev:
Okej fattar! Tog en disksvamp och klippte till nu så kanske det funkar tills jag hittar ett passande lock.
Toppen, se bara till att det är tätt.

Jag och andra i forumet har haft luktproblem som visade sig bero på att insatsen (sån som kan lyftas upp) inte slöt tätt efter t.ex rengöring. Luktar illa.

Ja det är ju ingen trevlig lukt, känns som den sprider sig också 😷 Verkar vara ett vanligt problem! Tur man kan fråga här haha. Får ta mig en sniff i badrummet imorgon så kan jag återkomma med resultat av disksvampen.

C
G gabbilini skrev:
Tog en disksvamp och klippte till nu så kanske det funkar tills jag hittar ett passande lock.
Kanske dämpar lukten, men en svamp är knappast optimalt då den inte är tät (se upp så att den inte åker ner genom hålet).

Enligt https://www.gvk.se/siteassets/gvk/d...ar-overenskommelse/jafo-gamla-golvbrunnar.pdf skulle det kunna vara en IDO Secur, och det verkar väl tyvärr som att någon renspropp inte går att få tag på idag som reservdel. Så det blir väl till att 3D-printa nåt eller hitta på någon annan hemsnickrad lösning.

C cpalm skrev:
Kanske dämpar lukten, men en svamp är knappast optimalt då den inte är tät (se upp så att den inte åker ner genom hålet).

Enligt [länk] skulle det kunna vara en IDO Secur, och det verkar väl tyvärr som att någon renspropp inte går att få tag på idag som reservdel. Så det blir väl till att 3D-printa nåt eller hitta på någon annan hemsnickrad lösning.
Nä förstår ju att det inte är någon långvarig lösning. Har klippt svampen som en svamp så den inte åker igenom. Hm ja klurigt verkar det ju vara iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.