395 läst ·
10 svar
395 läst
10 svar
Svavelväte i nyborrad brunn
Jag har en nyborrad brunn, tog vattenprov efter 1 månad, fick tyvärr höra i efterhand att jag borde väntat i ca 6 mån men inte mycket att göra åt nu. Jag har ett pumpshus som är likt en liten röd hundkoja och i sitter det en hydropress, frostvakt och kopplingar. Problemet är att vattnet nu luktar äggprutt både varmvattnet och kallvattnet. Jag har googlat runt på olika lösningar men de syreaktivatorna som säljs får inte plats i pumphuset.
Jag har kollat på olika filter med kol men de behöver bytas två -tre gånger per år.
Ett förslag jag fick var en svacelfälla som då kunde sättas inne i tvättstugan men den lösningen känns inte 100.
Sista alternativet är att byta ut hydropressen mot en hydrofor (tex wellmate) och sen sätta dit en luftinjektor. Tror ni som kan detta att det är en bra lösning? Behöver man byta ut annat än kopplingar tex fungerar det med samma pump om man byter till en hydrofor?
Blir snart galen av detta!
Jag har kollat på olika filter med kol men de behöver bytas två -tre gånger per år.
Ett förslag jag fick var en svacelfälla som då kunde sättas inne i tvättstugan men den lösningen känns inte 100.
Sista alternativet är att byta ut hydropressen mot en hydrofor (tex wellmate) och sen sätta dit en luftinjektor. Tror ni som kan detta att det är en bra lösning? Behöver man byta ut annat än kopplingar tex fungerar det med samma pump om man byter till en hydrofor?
Blir snart galen av detta!
Det som funkar bra är injektor med hydropress med inbyggd avluftare och ersätter hydropress en.
Har själv svavelväte med pumpen fyller upp en öppen tank som sedan har en jetpump + hydropresssom höjer trycket igen till huset. Finns inget spår, kvar av svavelväte men hört att injrktor är väldigt effektivt
Har själv svavelväte med pumpen fyller upp en öppen tank som sedan har en jetpump + hydropresssom höjer trycket igen till huset. Finns inget spår, kvar av svavelväte men hört att injrktor är väldigt effektivt
Menar du lösningen med att byta till hydrofor?
Vi valde lösningen utifrån vattenanalysen och att alternativet var en injektor som inte alltid helt löser problem med svavelväte/lukt, brunnsborraren hade båda som förslag.X xxargs skrev:
Enda negativa är att det kan komma en kort "luftpuff" när man spolar kallvatten.
En luftinjektor passar bäst ihop med hydrofor har jag läst mig till. En syreaktivator är en sån jag borde ha men inte får plats med.A AndersS skrev:
Vi har hydropress och får inte plats med någon hydrofor eller något annat. Grejorna står ovanför där vi hade den grävda brunnen tidigare och i en brunnsring med liten hydropress och vidarekoppling till huset.
Men det är ett fritidshus från mars-oktober, men allt frostfritt.
Men det är ett fritidshus från mars-oktober, men allt frostfritt.
Hade samma problem. Blev tvungen att byta till hydrofor, luftinjektor och avluftare. Det blev en betydligt större pjäs än hydropress. Det kanske finns mer lågbyggda numera, men troligen får du ha som sommarprojekt att höja taket på pumphuset.
Wellmate hydrofor 60 l ska ha samma storlek som den hydropress jag har idag.Kallson skrev:
Klicka här för att svara