S
Jag har en ca 10 år gammal cirkulationspump Perfecta Core 25U-6-130 som har börjat låta otrevligt mycket. Jag har massor av frågor, de flesta kanske dumma.

Cirkulationspump av märket Perfecta Core 25U-6-130 monterad på rörsystem med mässingskopplingar och synliga justeringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Finns det någon som helst mening att försöka reparera den istället för att byta? Den snurrar fortfarande så det är förmodligen bara kassa lager.

2. Kopplingen till höger antar jag är en kulventil, är det rätt? Det finns en likadan på andra sidan pumpen.

3. Det ser ut att vara möjligt att skruva av mässingsringen längst till vänster, men den kommer bara ett par mm och sedan tar den i uppbyggnaden för kulventilens manöverskruv. Kommer det räcka för att byta pump? Både till höger och vänster om pumpen sitter det rörsystem som gör det svårt att trycka bort ventilerna någon längre sträcka.

4. Ett alternativ till att byta pump är att behålla den svarta delen av pumphuset och bara byta den gröna delen. Kan man sätta dit en Core2 25U-6-130 (nästa generation) istället på det gamla pumphuset? Det verkar vara halva priset.

5. Om jag ändå skall byta hela pumpen, finns det någon som är så mycket bättre att den förmodligen håller 50 år istället för de 10 år som den här gjort? Helst då med samma gänga och storlek så att jag slipper göra om rören också.

Hur ser det ut på andra sidan pumpen med kopplingen.

S
Det ser precis likadant ut på andra sidan.

Cirkulationspump av märket Perfecta Core ansluten till kopparrör, med eluttag och kabel i bakgrunden.
Skapa konto

OK då går det att stänga in pumpen, genom att vrida ögat, så det står på tvären. En insexnyckel är bra. Det är 130 mm pump och 40 mm unionanslutning. Köp en ny på Biltema och en sådan fungerar utmärkt, det behöver inte vara en Rolls-Roy till pump för många tusen som rörisarrna sätter dit. Lite pyssel med att koppla in kontakten till pumpen som följer med. Men ingen månresa. Liiiite luft blir det, men åker ut till högsta stället. Det är liksom Plugg and Play, allt passar direkt, förutom kontakten.
Glöm inte att stänga av strömmen till pumpen.

S
Det fick bli en Wilo Stratos PICO 25/0,5-6-130mm. Jo, jag vet att den är dyr, men har en cool display och jag hoppas på att mer pengar förlänger intervallet för byte.

Kopparrör och ventiler i en värmeanläggning med isolerade rör, eluttag och tryckbegränsningsventil synliga på väggen.
Skapa konto

På bilden syns två olika intressanta tekniska detaljer.
- Jag lyckades bygga om en Bacho tving till att putta isär istället för att dra ihop. Helt nödvändigt för att kunna utföra bytet då båda sidor var ganska stumt monterade. Det hade förstås varit bättre om jag hade haft en större tving hemma så jag kunde monterat den rakt.
- Kulventilen till vänster höll inte tätt om man inte vred på den med ett konstant moment. Kulan manövreras med en insexnyckel. Jag satte därför på ett rör på insexnyckeln och en vikt längst ut för att få till ett lagom moment.

Något jag är förvånad över är den mängd rost som fanns i det gamla pumphuset. Kan det vara så att det trots allt diffunderar in aningens syre genom golvvärmeslingorna? I vilket fall ångrar jag nu att jag inte bytte till en rostfri pump.

S STB skrev:
Det fick bli en Wilo Stratos PICO 25/0,5-6-130mm. Jo, jag vet att den är dyr, men har en cool display och jag hoppas på att mer pengar förlänger intervallet för byte.

[bild]

På bilden syns två olika intressanta tekniska detaljer.
- Jag lyckades bygga om en Bacho tving till att putta isär istället för att dra ihop. Helt nödvändigt för att kunna utföra bytet då båda sidor var ganska stumt monterade. Det hade förstås varit bättre om jag hade haft en större tving hemma så jag kunde monterat den rakt.
- Kulventilen till vänster höll inte tätt om man inte vred på den med ett konstant moment. Kulan manövreras med en insexnyckel. Jag satte därför på ett rör på insexnyckeln och en vikt längst ut för att få till ett lagom moment.

Något jag är förvånad över är den mängd rost som fanns i det gamla pumphuset. Kan det vara så att det trots allt diffunderar in aningens syre genom golvvärmeslingorna? I vilket fall ångrar jag nu att jag inte bytte till en rostfri pump.
Vet du vad det är för slangar på GV. Ta ett foto på dom vid fördelaren.

S
J jonaserik skrev:
Vet du vad det är för slangar på GV. Ta ett foto på dom vid fördelaren.
Det var halvsvårt att läsa texten på slangarna i verkligheten och nästan omöjligt på ett foto. Det står dock:
0596 Uponor Comfort pipe plus 20x2.0 EN ISO 15875 C PE-Xa Class 5/6 bar Oxygen diffusion tight / DIN 4726 K 79614 rV 372 KOMO AENOR 001/006217 MPA-DA SUF 323-03 150605 Made in Sweden

En snabb googling säger att det mer sannolikt är andra källor till syre som ger rost. Jag har dock inte behövt fylla på vatten någon gång på ca 10 år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.