Familjen har en sommarstuga på den norrländska landsbygden. Vattnet i stugan tas från en borrad brunn. Vi har endast sommarvatten, systemet töms på hösten. Pga hög radonhalt luftas vatten i en Radonett modell B2. I systemet ingår en hydropress och en hydrofor. Systemet har konstruerats och installerats på egen hand av pappa.

För tre år sedan dog pappa hastigt och jag fick "ärva" vattensystemet. Som tur var hade han och jag gått igenom vattensystemet ett par gånger vid uppstart och stängning så jag har kunnat hantera systemet de senaste somrarna. Men vi hann aldrig prata om ev. underhåll eller diskutera varför det ser ut på det ena eller det andra sättet. Jag har en oro för att någon del plötsligt ska sluta fungera. Hur länge håller t.ex. blåsan i hydropressen?

Vad bör jag tänka på framöver? Finns det något som bör ses över direkt, eller något som bör göras framöver? En beskrivning av systemet kommer nedan, det bygger på info från pappa som har kompletteras av mig.

Vi har en borrad brunn, 67 meter djup, med pumpen nedsänkt till ca 29 meter. Pumpen är från 2012 då vi fick den i garantiutbyte mot den pump vi köpte året innan. Pumpen användes 2012-2017 i det gamla borrhålet.

Pumpen styrs av en tryckvakt som sitter i pumprummet tillsammans med all annan utrustning. Tryckvakten slår av vid 3,6 bar och slår på vid 2,0 bar. Mellan pump och tryckvakt sitter en hydropress på ca 20 liter. När trycket sjunker till 2,0 bar startar pumpen och vatten pumpas till hydropressen. När trycket i är 3,6 bar slås pumpen av. Hydropressen innehåller en luftblåsa som ska kontrolleras på våren innan vattnet sätts på. Trycket i hydropressen ska vara ca 1,7 bar. Är det lägre ska det fyllas på med luft.

Eftersom vi har hög radonhalt i vattnet måste vattnet gå genom en radonavskiljare (Radonett) och luftas. Två microbrytare styr vattenflödet till/från radonavskiljaren. Brytaren som styr vattenflödet till avskiljaren är normalt sett stängd och brytaren som styr flödet från avskiljaren är normalt sett öppen.

Vattnet som luftats pumpas från radonavskiljaren till en hydrofortank på 150 liter. Det är pumpen i radonavskiljaren som bygger trycket i hydroforen. Mellan radonavskiljaren och hydroforen sitter en tryckvakt som styr radonavskiljaren. Tryckvakten slår till när trycket i hydroforen sjunker till 1,8 bar och slår ifrån när trycket når 3,5 bar.

När trycket i hydroforen sjunker till 1,8 bar ser tryckvakten till att starta radonavskiljaren. Avskiljaren pumpar ut ev. renat vatten i avskiljarens tank till hydroforen. Om trycket forfarande är under 3,5 bar måste mer vatten luftas. Avskiljaren öppnar då den ingående brytaren. Vatten från brunnen flödar in i avskiljaren och kan luftas. Samtidigt stängs den utgående brytaren. När vattnet luftats tillräckligt öppnas den utgående brytaren och det luftade vattnet pumpas ut till hydroforen. Om tillräckligt tryck har nåtts (3,5 bar) stängs den ingående brytaren och avskiljaren går ned i viloläge. Om trycket fortfarande är för lågt tas mer vatten in i avskiljaren och luftas. Detta fortsätter tills trycket i hydroforen nått 3,5 bar.

Fungerar allt, gör så enligt din beskrivning, så bry dig inte. Du märker om det fallerar och då först blir att felsöka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.