5 587 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Hur blir det med avloppet när man styckar av fastighet?
Har en sommarstuga på en relativt stor tomt.
Vi ska där bygga ett attefallshus längre in på tomten.
För att ansluta det nya attefallshuset till VA (kommunalt) så får vi inte göra en ny anslutning från kommunens förbindelsepunkt ute vid gatan tydligen.
Vi måste gå via den befintliga stugan.
För detta får vi betala en ”lägenhetsavgift” på 35-40tkr.
Dock så är planen att i framtiden stycka av en del av tomten, då ska attefallshuset bli en egen fastighet som vi ska sälja av.
Då är ju förstås nackdelen att avloppet kommer gå via grannhuset.
Man får då förstår jag att man behöver göra en gemensamhetsanläggning på ngt sätt för att sköta reglera detta i framtiden.
Vad tror ni om detta, kommer det bli väldigt bökigt med 2 olika ägare till två stugor där vatten och avlopp till båda går igenom en av stugorna?
En fördel blir det ju att man enbart betalar lägenhetsavgift 35-40tkr från start istället för en helt egen anslutning till nya stugan som hade kostat 150-160tkr istället.
Jag antar att det inte blir ngn retroaktiv kostnad på det i framtiden även om det delas i 2 fastigheter?
Tacksamt för input och alla tips man kan få
Vi ska där bygga ett attefallshus längre in på tomten.
För att ansluta det nya attefallshuset till VA (kommunalt) så får vi inte göra en ny anslutning från kommunens förbindelsepunkt ute vid gatan tydligen.
Vi måste gå via den befintliga stugan.
För detta får vi betala en ”lägenhetsavgift” på 35-40tkr.
Dock så är planen att i framtiden stycka av en del av tomten, då ska attefallshuset bli en egen fastighet som vi ska sälja av.
Då är ju förstås nackdelen att avloppet kommer gå via grannhuset.
Man får då förstår jag att man behöver göra en gemensamhetsanläggning på ngt sätt för att sköta reglera detta i framtiden.
Vad tror ni om detta, kommer det bli väldigt bökigt med 2 olika ägare till två stugor där vatten och avlopp till båda går igenom en av stugorna?
En fördel blir det ju att man enbart betalar lägenhetsavgift 35-40tkr från start istället för en helt egen anslutning till nya stugan som hade kostat 150-160tkr istället.
Jag antar att det inte blir ngn retroaktiv kostnad på det i framtiden även om det delas i 2 fastigheter?
Tacksamt för input och alla tips man kan få
Det finns nog risk för att den nya fastigheten åker på en ny anläggningsavgift och kanske t o m får en egen anslutningspunkt till det kommunala VA-nätet:
https://www.svensktvatten.se/arkiv/avgifternas-storlek/fragor-och-svar/avstyckning/
https://www.svensktvatten.se/arkiv/avgifternas-storlek/fragor-och-svar/avstyckning/
En undran. Kan/får man stycka av en fastighet där enda byggnaden är ett attefallshus på den avstyckade tomten? (Dvs attefallshuset blir då en slags ”huvudbyggnad” på den nya tomten)
Tror också du åker på att betala en ”ny” VA-anslutningsavgift och samma sak för elen till den nya fastigheten.
Tror också du åker på att betala en ”ny” VA-anslutningsavgift och samma sak för elen till den nya fastigheten.
Fastighetens anslutningspunkt ska ligga i fastighetens absoluta närhet (0.5m från tomtgränsen) . Därför hade jag om jag var du förberett ledningar för VA så långt som det är möjligt fram till där det troligtvis kommer att upprättas en anslutningspunkt för den nya fastigheten den dag som den styckas av som tillsvidare kopplas ihop med ledningarna till den befintliga anslutningspunkten. Prata med VA-huvudmannen först om du kan få svar på var eventuellt den nya anslutningspunkten kommer att upprättas. På så sätt blir det en mindre kostnad för dig den dagen du styckar av fastigheten.
Nu vet jag inte hur VA-taxan ser ut där du bor, men troligtvis kommer du den dagen som du styckar av få betala övriga delar av det man får betala vid en nyanslutning (förbindelsepunktsavgift/servisavgift). Bäst svar får du om du frågar VA-huvudmannen.
Nu vet jag inte hur VA-taxan ser ut där du bor, men troligtvis kommer du den dagen som du styckar av få betala övriga delar av det man får betala vid en nyanslutning (förbindelsepunktsavgift/servisavgift). Bäst svar får du om du frågar VA-huvudmannen.
Det var min första tanke också.S skogstomten skrev:
Attefallsbyggnader är ett komplement till en huvudbyggnad, dvs attefall kan inte stå som ensam byggnad på en fastighet. Attefall ska även placeras ”i omedelbar närhet” till huvudbyggnaden enligt PBL. Har för mig att det finns något rättsfall där avstånd runt 30 meter inte är okej. Attefall ska placeras inom hemfridszonen och inte vara föremål för avstyckning.
Ligger er fastighet inom detaljplan? Det står inget där om minsta storlek på nya fastigheter eller att befintliga fastigheter inte får klyvas?
Har ni diskuterat med Lantmäteriet och kommunen (samhällsbyggnad) kring detta? De kan ge er information hur ni ska gå vidare.
Bifogar länk från Boverket gällande attefall.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/
Redigerat:
Jag bläddrade i ett juridikexjobb om frågan:
https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/8881708
Tydligen visar deras intervjuvförsök med kommuner och Lantmäteriet det går att stycka av: "Undersökningen visade på att det i teorin inte finns några omedelbara hinder mot avstyckning av attefallshus."
https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/8881708
Tydligen visar deras intervjuvförsök med kommuner och Lantmäteriet det går att stycka av: "Undersökningen visade på att det i teorin inte finns några omedelbara hinder mot avstyckning av attefallshus."
Detta ska jag med intresse läsa!Claes Sörmland skrev:
Studenter från Lund brukar göra bra arbeten.
Redigerat:
Har läst länken.Claes Sörmland skrev:
Men hittar inte direkt någon info som tyder på att man får betala ytterligare avgift efter att avstyckning är gjord.
Om man fortfarande har kvar dragningen genom den andra stugan och gör en gemensamhetsanläggning för det.
Behöver kanske fixa servitut med?
Du får kontakta med VA-huvudmannen, kommunen. Troligen regleras detta i den taxa som kommunfullmäktige har fastställt. De har alla möjligheter enligt lagen om allmänna vattentjänster att ta betalt men om de gör det eller inte är upp till kommunen.N naggen skrev:
N NoOne2k skrev:Fastighetens anslutningspunkt ska ligga i fastighetens absoluta närhet (0.5m från tomtgränsen) . Därför hade jag om jag var du förberett ledningar för VA så långt som det är möjligt fram till där det troligtvis kommer att upprättas en anslutningspunkt för den nya fastigheten den dag som den styckas av som tillsvidare kopplas ihop med ledningarna till den befintliga anslutningspunkten. Prata med VA-huvudmannen först om du kan få svar på var eventuellt den nya anslutningspunkten kommer att upprättas. På så sätt blir det en mindre kostnad för dig den dagen du styckar av fastigheten.
Jag har redan frågat om det är möjligt att köra en ny kopplingspunkt från kommunens (som ligger vid gatan) men det är inte möjligt.
Det är Max en kopplingspunkt per fastighet.
Sen i framtiden när det är avstyckat så kommer det ju gå.
Men då har jag redan behövt dra en koppling genom gamla stugan och fått betala den där lägenhetsavgiften, så det känns ju som det blir lite konstigt.
Jag tolkar det som att man måste koppla på den nya stugan innifrån den gamla på något sätt.
Vore ju mycket smartare om man kunde koppla på precis i början av tomten så att det blir lättare att särskilja i framtiden tänker jag.
Bra info!M MetteKson skrev:Det var min första tanke också.
Attefallsbyggnader är ett komplement till en huvudbyggnad, dvs attefall kan inte stå som ensam byggnad på en fastighet. Attefall ska även placeras ”i omedelbar närhet” till huvudbyggnaden enligt PBL. Har för mig att det finns något rättsfall där avstånd runt 30 meter inte är okej. Attefall ska placeras inom hemfridszonen och inte vara föremål för avstyckning.
Ligger er fastighet inom detaljplan? Det står inget där om minsta storlek på nya fastigheter eller att befintliga fastigheter inte får klyvas?
Har ni diskuterat med Lantmäteriet och kommunen (samhällsbyggnad) kring detta? De kan ge er information hur ni ska gå vidare.
Bifogar länk från Boverket gällande attefall.
[länk]
jag tolkar det ändå som att det är okej att bygga ett attefallshus 25 meter från befintligt hus.
Ja det är detaljplanerat område.
Är inte jättesugen på att ta kontakt med byggnadsnämnden och säga att jag vill bygga ett attefallshus för att i framtiden stycka av.
Då kommer de nog bli motståndare till det.
Däremot om man nyttjar möjligheterna, bygger attefallaren och sen när det är klart (eller några år senare) så ansöker man om avstyckning direkt hos lantmäteriet.
En utmaning i detaljplanen är att det står att tomterna ska vara minst 1200kvm stora.
Tomten är idag 2350kvm.
Det innebär att om man styckar på hälften så blir det 1175kvm styck.
Dvs aningen för litet, vad tror man om det?
Det bästa är som sagt att förbereda med rören så att du den dagen du får en egen anslutningspunkt till den nya fastigheten behöver gräva så lite som möjligt. Lägenhetsavgiften är bara en del av anslutningsavgiften och den behöver du inte betala för igen när du styckar av fastigheten. Det som eventuellt medför en extrakostnad är att du får betala för ett extra abonnemang om du kopplar ihop vattnet ute på tomten utan att gå via stugan och den befintliga vattenmätaren.N naggen skrev:Jag har redan frågat om det är möjligt att köra en ny kopplingspunkt från kommunens (som ligger vid gatan) men det är inte möjligt.
Det är Max en kopplingspunkt per fastighet.
Sen i framtiden när det är avstyckat så kommer det ju gå.
Men då har jag redan behövt dra en koppling genom gamla stugan och fått betala den där lägenhetsavgiften, så det känns ju som det blir lite konstigt.
Jag tolkar det som att man måste koppla på den nya stugan innifrån den gamla på något sätt.
Vore ju mycket smartare om man kunde koppla på precis i början av tomten så att det blir lättare att särskilja i framtiden tänker jag.
Uppdatering:
Har kollar med VA-avdelningen.
Det man behöver göra från början är att koppla på attefallshuset på VA genom att betala lägenhetsavgiften 40tkr som jag avgivit tidigare.
Det är helt ok att göra en egen skarv/grenkoppling för avloppet någonstans på tomten.
Men vattnet måste gå via första stugan och sen vidare till attefallshuset.
När man sedan styckar bort tomten med attefallshuset så kommer de alltså ändå ha en egen ledning med avlopp fram till en den grenkoppling vi gjort själva nära kommunens kopplingspunkt.
Men vattnet kommer fortsatt gå via första stugan, vi får då fixa med gemensamhetsanläggning och servitut för det.
Hur bökigt blir detta i praktiken?
Positivt är att det inte blir någon ny anslutningsavgift för det hela.
Det man behöver göra från början är att koppla på attefallshuset på VA genom att betala lägenhetsavgiften 40tkr som jag avgivit tidigare.
Det är helt ok att göra en egen skarv/grenkoppling för avloppet någonstans på tomten.
När man sedan styckar bort tomten med attefallshuset så kommer de alltså ändå ha en egen ledning med avlopp fram till en den grenkoppling vi gjort själva nära kommunens kopplingspunkt.
Men vattnet kommer fortsatt gå via första stugan, vi får då fixa med gemensamhetsanläggning och servitut för det.
Du har två alternativ; Antingen placera vattenmätaren på frostfritt djup i en brunn, en så kallad vattenmätarbrunn, eller så lägger du ner två dricksvattenledningar mellan attefallshuset och grenkopplingen vid fastighetsgränsen, nära kommunens tillkopplingspunkt.N naggen skrev:Uppdatering:
Med en vattenmätarbrunn så kan du mäta vattnet innan det går till respektive hus, med två dricksvattenledningar får du placera vattenmätaren i attefallshuset och köra vatten vidare från den i retur ner till grenkopplingen och upp till dagens huvudhus. Jag har sett just den lösningen på en fastighet med flera hus.
Attefallshuset behöver servitut för ledningsdragningen oavsett, då ledningarna kommer gå över den kvarvarande fastigheten, även om ledningar flyttas över från grenkopplingen till kommunens nya kopplingspunkt.
Diskutera med VA-huvudmannen var en framtida kopplingspunkt till den avstyckade fastigheten kan tänkas ligga. I bästa fall är det vid den nuvarande kopplingspunkten, så då kan du lägga grenkopplingen där, så nära fastighetsgräns som möjligt.
Ping! Hur gick det, har du styckat av ? Är i en liknande situation. Vh Nicklas
Klicka här för att svara