Hej!
Jag renoverar ett mindre badrum och har stött på patrull med avloppet. På grund av platsbrist undrar jag om det är godtagbart att köra en stående 90° WC-anslutning (uponor wc anslutning 88,5)direkt följd av en vanlig 90°-böj för att komma ner till stammen?
Jag är medveten om att man helst vill ha 2x45° för att få en mjukare sväng, men jag får helt enkelt inte plats med bygghöjden för det i bjälklaget. Jag få inte heller plats med en långböj.
Jag renoverar ett mindre badrum och har stött på patrull med avloppet. På grund av platsbrist undrar jag om det är godtagbart att köra en stående 90° WC-anslutning (uponor wc anslutning 88,5)direkt följd av en vanlig 90°-böj för att komma ner till stammen?
Jag är medveten om att man helst vill ha 2x45° för att få en mjukare sväng, men jag får helt enkelt inte plats med bygghöjden för det i bjälklaget. Jag få inte heller plats med en långböj.
- Dimension: 110 mm.
- Fråga: Finns det stor risk för stopp eller problem med avluftningen vid en sådan här lösning, eller är det "okej" i nödfall vid vertikala släpp?
Hej och välkommen till forumet på Byggahus.se @HE1 👍👍👍
I regelverket säkervatten så godkänns användandet av 90º böj för anslutningsledning likt WC. (Till skillnad från samlingsledning)
Så jag skulle bygga vidare som du tänkt.
Men glöm inte att du ska minst ha 60mm fritt till vägg efter skivbeklädnad för avloppen.
4.4.2d:
Läs mer i säkervatten på sidan 32 & 33.
https://sakervatten.se/wp-content/u...ler-sa-ker-vatteninstallation-2026-web-v2.pdf
I regelverket säkervatten så godkänns användandet av 90º böj för anslutningsledning likt WC. (Till skillnad från samlingsledning)
Så jag skulle bygga vidare som du tänkt.
Men glöm inte att du ska minst ha 60mm fritt till vägg efter skivbeklädnad för avloppen.
4.4.2d:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läs mer i säkervatten på sidan 32 & 33.
https://sakervatten.se/wp-content/u...ler-sa-ker-vatteninstallation-2026-web-v2.pdf
Även om det är en stående 90° böj? Som går rakt ner in i stammen? Känns ju märkligt om jag behöver ha två 45° för att kommer neråt eller först rakt och sen ner vilket betyder att röret behöver göra en u- sväng för att kommer till stammenC cpalm skrev:
Det är bara toan som ska till stammen. Avlopp till handfat kopplas i källaren enligt skissen tänkte jag. Blå är toan, röd handfat,Krilleman skrev:
Sant, så formellt är det väl okej. Men det blir jäkligt knepigt att komma igenom 90+90+45+45 med rens eller spolslang om man skulle vilja spola den vägen, så går det att undvika det genom att t.ex. gå snett genom bjälklaget hade iallafall jag gjort det.Krilleman skrev:
Bra tankegång.C cpalm skrev:
Är man lite osäker så går det ju även att sätta ett extra rensrör undertill om plats finnes.
Klicka här för att svara