Hej!

Jag renoverar ett mindre badrum och har stött på patrull med avloppet. På grund av platsbrist undrar jag om det är godtagbart att köra en stående 90° WC-anslutning (uponor wc anslutning 88,5)direkt följd av en vanlig 90°-böj för att komma ner till stammen?

Jag är medveten om att man helst vill ha 2x45° för att få en mjukare sväng, men jag får helt enkelt inte plats med bygghöjden för det i bjälklaget. Jag få inte heller plats med en långböj.

• Dimension: 110 mm.
  • Fråga: Finns det stor risk för stopp eller problem med avluftningen vid en sådan här lösning, eller är det "okej" i nödfall vid vertikala släpp?
Tacksam för era erfarenheter och råd!

• Avloppsrör med stående 90° WC-anslutning och 90°-böj i renoverat badrum, omslutet av träbjälkar och murvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stående 90° grå PVC-rörböj med anslutning på spånskiva, del av avloppssystem för badrumsrenovering.
    Skapa konto
Krilleman
Hej och välkommen till forumet på Byggahus.se @HE1 👍👍👍

I regelverket säkervatten så godkänns användandet av 90º böj för anslutningsledning likt WC. (Till skillnad från samlingsledning)

Så jag skulle bygga vidare som du tänkt.

Men glöm inte att du ska minst ha 60mm fritt till vägg efter skivbeklädnad för avloppen.

4.4.2d:
Anslutningsledning med 90° böj, visande stående och liggande rör, enligt Säkervattens riktlinjer för VVS-installationer.
Skapa konto

Läs mer i säkervatten på sidan 32 & 33.
https://sakervatten.se/wp-content/u...ler-sa-ker-vatteninstallation-2026-web-v2.pdf

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
C
Anslutningen är ju OK, däremot inte efterföljande 90º-böj.

C cpalm skrev:
Även om det är en stående 90° böj? Som går rakt ner in i stammen? Känns ju märkligt om jag behöver ha två 45° för att kommer neråt eller först rakt och sen ner vilket betyder att röret behöver göra en u- sväng för att kommer till stammen

Krilleman
C cpalm skrev:
Men det är inte en samlingsledning.

Samlingsledning i liknande installation ska ha dubbla 45º eller långböj enligt dagens regler.

Samlingsledning med liggande och stående sektioner, utrustad med en böj under 45º, enligt anvisning 4.4.2c.
Skapa konto

Krilleman Krilleman skrev:

Samlingsledning i liknande installation ska ha dubbla 45º eller långböj enligt dagens regler.

[bild]
Det är bara toan som ska till stammen. Avlopp till handfat kopplas i källaren enligt skissen tänkte jag. Blå är toan, röd handfat,

• Skiss som visar koppling av avlopp: blått rör från toalett och rött rör från handfat. Tydligt markerade rör mot stammens anslutning.
    Skapa konto
Krilleman
Då är det inga problem.

I ditt fall har jag markerat samlingsledningen i grönt. (Alltså flera enheter på samma rör)

Ritning med färgmarkeringar och texten "Toa," "HF," och "Stam." Blå, röd, grön och rosa markering används för olika delar.
Skapa konto

• Gilla
HE1
  • Laddar…
C
Krilleman Krilleman skrev:
Sant, så formellt är det väl okej. Men det blir jäkligt knepigt att komma igenom 90+90+45+45 med rens eller spolslang om man skulle vilja spola den vägen, så går det att undvika det genom att t.ex. gå snett genom bjälklaget hade iallafall jag gjort det.

• Gilla
HE1
  • Laddar…
Krilleman
C cpalm skrev:
Sant, så formellt är det väl okej. Men det blir jäkligt knepigt att komma igenom 90+90+45+45 med rens eller spolslang om man skulle vilja spola den vägen, så går det att undvika det genom att t.ex. gå snett genom bjälklaget hade iallafall jag gjort det.
Bra tankegång.

Är man lite osäker så går det ju även att sätta ett extra rensrör undertill om plats finnes.

• Gilla
HE1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.