Hej på er! Efter en undersökning av vårt dagvattensystem framkom det att vårt dagvatten är anslutet till avloppet (av ägare längre bak i tiden) vilket det inte får vara och jag har nu fått en anmodan att rätta till detta. Skulle vara tacksam för kloka och uppfinningsrika förslag och tips på lokalt omhändertagande utan att behöva göra ett jättearbete med nyanläggning av stenkista och dylikt.
Jag tänker att placera vattenuppsamlingstunnor vid stuprören kan vara en lösning för takrännorna. Dock är det största problemet att jag har en brunn/sandfång på den asfalterade uppfarten som jag behöver åtgärda på något sätt.
Tacksam för alla konstruktiva förslag!

Claes Sörmland
Detta är jättesvårt att svara på utan att förstå de lokala förutsättningarna. Vi behöver en skiss/ritning på vilket dagvatten du vill leda vart.

Men i korthet måste du ha en stenkista, ett dike eller en slänt för att kunna släppa ut dagvatten från en rörledning. Eller en enorm damm.

Takets dagvatten från stuprören kan du släppa ut rakt på marken om du har mjukmark där. Bäst är att leda bort vattnet några meter från huset så att grunden inte får vattenbelastning. Särskilt viktigt om man har källare eller krypgrund.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta är jättesvårt att svara på utan att förstå de lokala förutsättningarna. Vi behöver en skiss/ritning på vilket dagvatten du vill leda vart.

Men i korthet måste du ha en stenkista, ett dike eller en slänt för att kunna släppa ut dagvatten från en rörledning. Eller en enorm damm.

Takets dagvatten från stuprören kan du släppa ut rakt på marken om du har mjukmark där. Bäst är att leda bort vattnet några meter från huset så att grunden inte får vattenbelastning. Särskilt viktigt om man har källare eller krypgrund.
Tack för svar. Ja det är ju inte så lätt att veta bara så där, jag bifogar en bild på tomten om det kan hjälpa. Takvattnet löser jag på det sätt som du beskriver men mitt bekymmer är brunnen på uppfarten (markerad i rött). Den samlar upp dagvattnet från den asfalterade ytan och är kopplad till avloppet. Tror du/ni att det skulle vara möjligt att t.ex koppla en pump i brunnsutrymmet och på det sättet leda bort vattnet till grönytor på tomten? Som sagt, har lite koll på detta själv och tar gärna emot goda förslag och tips😀.

• Satellitbild av ett hus med pool, parkerade bilar på uppfarten, och ett markerat område med en röd pil och cirkel vid ena sidan av huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se hur lutningen är.
Och sen beror det ju ltie på hur mycket du vill lägga på det.
Men ett enkelt alternativ är kanske att sätta igen den brunnen, om vattnet då tar sig till ngt närliggande dike och inte in i huset dvs...

• Gilla
Jens Rosenlöf
  • Laddar…
Japp, det är det som är problemet. Lutningen är emot garaget (eller egentligen mot brunnen) så brunnen absorberar vattnet, ytan är dock inte jättestor, kanske 30 kvm.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Visst går det att sätta en pump i brunnen. Men då ska el och slang från den gå någonstans. Blir då att spåra asfalten för el och slang.
Numera ska varje fastighet ta hand om sitt dagvatten på ett bra sätt och får inte spolas
ut till dike/gata/väg direkt. Dagvatten ska tas hand genom infiltration på egen fastighet.
Att göra om brunnen och pumpa, nu vet ingen hur den ser ut i botten, med infart och utfart i nivå. Samt vilken volym den har. 30 m2 och med varje mm från himlen ger 30 liter per timme, kan bli många hundra liter vid häftigt regn. Brunnen ska då gjutas igen i botten, så inget kan rinna ut, förutsätter då att det bara är markavrinning och inte andra tillkommande som samlas i brunnen.
Så kontentan är hur det går att få till el och utpumpning på ett bra sätt.

• Gilla
Jens Rosenlöf
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.