En stor del av våra vattenrör hänger i bjälklaget i krypgrunden. De är isolerade med grå rörskålar av skumplast. Problemet är att mössen är förtjusta idem och har i vinter gnagt sönder nästan allt.

Jag har frågat rörmokarn, men han har ingen lösning på vad vi kan göra.

Finns det något material eller någon metod för att hindra mössen att gå lös på isoleringen?

• Svarta rör av skumplastisolering staplade på varandra, används för att isolera vattenrör i krypgrunder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
cpalm
  • Laddar…
S Sundsbron skrev:
En stor del av våra vattenrör hänger i bjälklaget i krypgrunden. De är isolerade med grå rörskålar av skumplast. Problemet är att mössen är förtjusta idem och har i vinter gnagt sönder nästan allt.

Jag har frågat rörmokarn, men han har ingen lösning på vad vi kan göra.

Finns det något material eller någon metod för att hindra mössen att gå lös på isoleringen?
Jag lindade aluminiumnät (typ insektsnät av aluminim) runt vår rörisolering.
Hade "ekorrangrepp" i takfoten så bytte platsnätet där och passsade då på att vira runt rören som var isolerade med mineralull + vindpapp under plintgrunden då framföraltl småfåglarna gillade att picka loss det.

• Gilla
Sundsbron
  • Laddar…
Finns rörisolering i glasfiber.
Tror inte de går på den.

Dede77 Dede77 skrev:
Tror inte de går
Dede77 Dede77 skrev:
Tror inte de går på den.
Det enda glasfiber jag hittar är Gullfiber. Det drar troligen åt sig fukt. Eller är det något annat du tänker på?

C
Dede77 Dede77 skrev:
[länk]

Är ju gjord för rörledningar i alla dess former så bör fungera.
Fast glasfiberull gillar väl mössen?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Dede77 Dede77 skrev:
[länk]

Just glasfibern tror jag div smådjur gillar att dra iväg och göra bon med. Men denna produkt var ju iaf armerad på utsidan, så det skulle kunna funka

C
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Men denna produkt var ju iaf armerad på utsidan, så det skulle kunna funka
Den armeringen är nog ingen som helst match för mössen. Har sådana rörskålar på värmerören i källaren och armeringen är mer för att inte folien skall skadas så lätt.

Om du hindrar mössen att gnaga Rörisolering så kommer de att gnaga på något annat.
Min lösning är att ställa dit (många) fällor.

Protte

• Gilla
Sundsbron
  • Laddar…
Dede77 Dede77 skrev:
[länk]

Tveksam till att glasullen är så lämplig med tanke på att den kan dra åt sig fukt.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag lindade aluminiumnät (typ insektsnät av aluminim) runt vår rörisolering.
Hade "ekorrangrepp" i takfoten så bytte platsnätet där och passsade då på att vira runt rören som var isolerade med mineralull + vindpapp under plintgrunden då framföraltl småfåglarna gillade att picka loss det.
Drar inte mineralullen åt sig fukt?

S Sundsbron skrev:
Drar inte mineralullen åt sig fukt?
Det har jag aldrig märkt och det skulle inte funka då om den tex ligger på en kallvind (som utsätts för fukt utifrån om inte annat).

Mineralull är inte hygroskopisk, så den buffrar inte fukt. Men däremot så bör man ju inte blöta ned den då den är porös (som en tvättsvamp) och tar oerhört lång tid att torka om den väl blivit blöt, så man måste passa sig för att bygga in fuktig isolering.

.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.