En stor del av våra vattenrör hänger i bjälklaget i krypgrunden. De är isolerade med grå rörskålar av skumplast. Problemet är att mössen är förtjusta idem och har i vinter gnagt sönder nästan allt.
Jag har frågat rörmokarn, men han har ingen lösning på vad vi kan göra.
Finns det något material eller någon metod för att hindra mössen att gå lös på isoleringen?
Finns det något material eller någon metod för att hindra mössen att gå lös på isoleringen?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Jag lindade aluminiumnät (typ insektsnät av aluminim) runt vår rörisolering.S Sundsbron skrev:En stor del av våra vattenrör hänger i bjälklaget i krypgrunden. De är isolerade med grå rörskålar av skumplast. Problemet är att mössen är förtjusta idem och har i vinter gnagt sönder nästan allt.
Hade "ekorrangrepp" i takfoten så bytte platsnätet där och passsade då på att vira runt rören som var isolerade med mineralull + vindpapp under plintgrunden då framföraltl småfåglarna gillade att picka loss det.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
https://www.isover.se/produkter/climpipe-section-alu2
Är ju gjord för rörledningar i alla dess former så bör fungera.
Är ju gjord för rörledningar i alla dess former så bör fungera.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Om du hindrar mössen att gnaga Rörisolering så kommer de att gnaga på något annat.
Min lösning är att ställa dit (många) fällor.
Protte
Min lösning är att ställa dit (många) fällor.
Protte
Drar inte mineralullen åt sig fukt?klaskarlsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Det har jag aldrig märkt och det skulle inte funka då om den tex ligger på en kallvind (som utsätts för fukt utifrån om inte annat).S Sundsbron skrev:
Mineralull är inte hygroskopisk, så den buffrar inte fukt. Men däremot så bör man ju inte blöta ned den då den är porös (som en tvättsvamp) och tar oerhört lång tid att torka om den väl blivit blöt, så man måste passa sig för att bygga in fuktig isolering.
.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden