Hej! Behöver hjälp att förstå ur en vattenutkastare fungerar, alltså de som man kopplar en vattenslang till?
En dag började vår utkastare spruta vatten genom pipen och gick inte att stänga av. Man kunde vrida med nyckeln, men den snurrade bara utan att något hände. Jag kopplade då bort den på insidan och antar att något har frusit sönder.
Jag tog bort den delen som nyckeln inte kunde stänga av, och den inre gängade delen verkar inte ha något stopp utan gängar ur om man försöker stänga helt. Hur ska det egentligen fungera, och vad är den långa pinnen som sitter innanför? Den långa pinnen slutar med en vit plast-propeller men inget som skulle täta eller stänga.
En dag började vår utkastare spruta vatten genom pipen och gick inte att stänga av. Man kunde vrida med nyckeln, men den snurrade bara utan att något hände. Jag kopplade då bort den på insidan och antar att något har frusit sönder.
Jag tog bort den delen som nyckeln inte kunde stänga av, och den inre gängade delen verkar inte ha något stopp utan gängar ur om man försöker stänga helt. Hur ska det egentligen fungera, och vad är den långa pinnen som sitter innanför? Den långa pinnen slutar med en vit plast-propeller men inget som skulle täta eller stänga.
Det här bakstycket ser ut att sitta betydligt längre bak än andra.
Kan vara ett tecken på att vattenutkastaren varit frusen.
Ta en bild ovanifrån vid min pil på båda rören!
Dessutom verkar röret vara skadat vid väggbrickan?!
Ser nästan ut som märken från ett försök att kapa med rörkniv.
Sen om man får tycka så skulle det vara tacksamt med två fullflödes kulventiler på rören upp till utkastaren. (om sådan inte finns redan utom bild dvs)
Kan vara ett tecken på att vattenutkastaren varit frusen.
Ta en bild ovanifrån vid min pil på båda rören!
Dessutom verkar röret vara skadat vid väggbrickan?!
Ser nästan ut som märken från ett försök att kapa med rörkniv.
Sen om man får tycka så skulle det vara tacksamt med två fullflödes kulventiler på rören upp till utkastaren. (om sådan inte finns redan utom bild dvs)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra spanat! Det ser helt klart ut som att något har hänt där. Får skruva av i helgen och se om det går att sätta tillbaka kopplingen i ursprungligt läge eller om det blir en ny utkastare.Krilleman skrev:
Det här bakstycket ser ut att sitta betydligt längre bak än andra.
Kan vara ett tecken på att vattenutkastaren varit frusen.
Ta en bild ovanifrån vid min pil på båda rören!
Dessutom verkar röret vara skadat vid väggbrickan?!
Ser nästan ut som märken från ett försök att kapa med rörkniv.
Sen om man får tycka så skulle det vara tacksamt med två fullflödes kulventiler på rören upp till utkastaren. (om sådan inte finns redan utom bild dvs)
[bild]
Det finns just nu inga kulventiler på insidan, men det kommer att monteras. I nederkant på bilden kan man skymta att en sitter på det problematiska röret, för det var vad jag hade liggande för att proppa flödet i en hast.
@Krilleman helt rätt, spåren i röret är från klämringen som tryckts ut tillsammans med ventilen/kopplingen. Lite konstigt att det stannade där och inte sköt isär helt. Väldigt stor tur för oss att vattnet hittade en väg ut på utsidan av huset i stället.
Nu är det lätt att sätta ihop igen. Men jag antar att man ska skaffa en ny klämring...
Nu är det lätt att sätta ihop igen. Men jag antar att man ska skaffa en ny klämring...
Klicka här för att svara







