Hej! Behöver hjälp att förstå ur en vattenutkastare fungerar, alltså de som man kopplar en vattenslang till?

En dag började vår utkastare spruta vatten genom pipen och gick inte att stänga av. Man kunde vrida med nyckeln, men den snurrade bara utan att något hände. Jag kopplade då bort den på insidan och antar att något har frusit sönder.

Jag tog bort den delen som nyckeln inte kunde stänga av, och den inre gängade delen verkar inte ha något stopp utan gängar ur om man försöker stänga helt. Hur ska det egentligen fungera, och vad är den långa pinnen som sitter innanför? Den långa pinnen slutar med en vit plast-propeller men inget som skulle täta eller stänga.

• Två metallrör kopplade till väggmonterade ventiler med gängade anslutningar, relaterade till vattenutkastare och rörmokarproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vattenutkastardel hålls i en hand bredvid en polygrip. Bakgrunden visar en orange hink och snötäckte mark.
    Skapa konto
  • Hand håller i en metallkomponent från en vattenutkastare med gängor och en fjädermekanism, mot en bakgrund av snö och verktyg.
    Skapa konto
  • Vattenutkastare med utskjutande kopparrör monterad på en vägg, med spår av vattenläckage som rinner ner mot en orange hink.
    Skapa konto
  • En hand håller en trasig vattenutkastare med synliga gängor och en metallände. Bakgrunden är en grå vägg.
    Skapa konto
  • Hand håller en del av en vattenutkastare med gängor, delens ände synlig, mot en grå väggbakgrund.
    Skapa konto
  • IMG_0325.jpeg
    Skapa konto
Krilleman
Det här bakstycket ser ut att sitta betydligt längre bak än andra.
Kan vara ett tecken på att vattenutkastaren varit frusen.

Ta en bild ovanifrån vid min pil på båda rören!

Dessutom verkar röret vara skadat vid väggbrickan?!
Ser nästan ut som märken från ett försök att kapa med rörkniv.

Sen om man får tycka så skulle det vara tacksamt med två fullflödes kulventiler på rören upp till utkastaren. (om sådan inte finns redan utom bild dvs)

Två kopparrör med mässingsfittings anslutna till en vägg, markerade med lila pil, pekar på ett eventuellt skadat område vid ena rörets anslutning.
Skapa konto

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det här bakstycket ser ut att sitta betydligt längre bak än andra.
Kan vara ett tecken på att vattenutkastaren varit frusen.

Ta en bild ovanifrån vid min pil på båda rören!

Dessutom verkar röret vara skadat vid väggbrickan?!
Ser nästan ut som märken från ett försök att kapa med rörkniv.

Sen om man får tycka så skulle det vara tacksamt med två fullflödes kulventiler på rören upp till utkastaren. (om sådan inte finns redan utom bild dvs)

[bild]
Bra spanat! Det ser helt klart ut som att något har hänt där. Får skruva av i helgen och se om det går att sätta tillbaka kopplingen i ursprungligt läge eller om det blir en ny utkastare.

Det finns just nu inga kulventiler på insidan, men det kommer att monteras. I nederkant på bilden kan man skymta att en sitter på det problematiska röret, för det var vad jag hade liggande för att proppa flödet i en hast.

• Vägganslutningar med två kopparrör och kopplingar, en provisorisk kulventil syns på det nedre röret som en snabb åtgärd att stoppa flödet.
    Skapa konto
@Krilleman helt rätt, spåren i röret är från klämringen som tryckts ut tillsammans med ventilen/kopplingen. Lite konstigt att det stannade där och inte sköt isär helt. Väldigt stor tur för oss att vattnet hittade en väg ut på utsidan av huset i stället.

Nu är det lätt att sätta ihop igen. Men jag antar att man ska skaffa en ny klämring...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.