Jag vet inte om man satte in en backventil när jag fick nytt badrum. När jag nu läser försäkringsvillkoren ser jag att självrisken är lägre om ventil finns. Hur ser jag att denna finns?

Sätter man numera in detta med automatik?

Gäller väl på avloppet om man ligger i ett område risk för översvämningar och källare

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det är alltså inget som sätts in när man renoverar ett badrum utan sitter på utgående avloppledning från fastigheten, i t.ex. källaren eller utanför i en brunn.

• Gilla
mats.3 och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag vet inte om man satte in en backventil när jag fick nytt badrum. När jag nu läser försäkringsvillkoren ser jag att självrisken är lägre om ventil finns. Hur ser jag att denna finns?

Sätter man numera in detta med automatik?
Röris här. Lite osäker på vad de menar? Beroende på vart man bor i landet/kommun så monteras backventil på tappvattnet som standard vid vattenmätaren! Där jag bor i mitten av Sverige är det inte standard (sitter backventil i själva vattenmätaren)

Z Zebraponken skrev:
Röris här. Lite osäker på vad de menar? Beroende på vart man bor i landet/kommun så monteras backventil på tappvattnet som standard vid vattenmätaren! Där jag bor i mitten av Sverige är det inte standard (sitter backventil i själva vattenmätaren)
Nu är ju huset bara 20 år gammalt och området planerades och gjordes färdigt ett par år dessförinnan. Skall backventilen sättas i brunnen i trädgården eller vid vattenanslutningen i teknikutrymmet?

Vad står det egentligen i försäkringsvillkoren?

Det låter snarare som det är en vattenfelsbrytare som avses 🤔

Krilleman
Vilken backventil efterfrågas i tråden?

På avloppet eller tappvattnet?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Nu är ju huset bara 20 år gammalt och området planerades och gjordes färdigt ett par år dessförinnan. Skall backventilen sättas i brunnen i trädgården eller vid vattenanslutningen i teknikutrymmet?
Om det är på tappvattnet så sitter den förmodligen där vattnet kommer in i bostaden. Där ni stänger av allt vatten i huset

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.