G
Goodfidelity: Är det någon som vet om dessa takkassetter finns även med tillkoppling för ftx? Så att man kan dra ventilationen genom takkassetter också och därmed få värmepumps uppvärmning även på tilluften till huset? Hur mycket låter dessa? Är de som vanliga innedelar eller låter de mer?
13 svar · 5,7k läst
D
Dertyui: Hej Vill också tacka. Följde instruktionen enligt ovan. Fas 2 säkring gick idag när vi drog på bastun samtidigt som annat. Efter det fick vi fasföljdsfel. Stort tack och god jul 🎅
11 svar · 5,4k läst
·
H
Henrik Vamos: Jag tror verkligen pumpen reglerar på returtemperaturen. Men jag är inte 100% säker. Jag har faktiskt blockerat elvärmen sedan många år tillbaka. Ville egentligen fortsätta ha det så, men kan såklart aktivera den igen. Men eftersom den aldrig haft några bekymmer att nå sitt börvärde tidigare och med långt högre temperaturer tänkte jag den borde klara det även nu. Bra ide med
2 svar · 668 läst
·
aspa-hasse
aspa-hasse: Det är golvvärmen du ska skruva upp, och det är bergis nåt annat ställe än du håller på och skruvar på nu. Har du inte en shuntgrupp till golvvärmen med en separat reglering?
11 svar · 557 läst
·
DonPablo
DonPablo: låter ganska okej i mina öron
4 svar · 1,8k läst
·
I
ImTheBeast: [citat] Japp, det var det. Men tack för svar! Då vet jag det👍
6 svar · 3,8k läst
Fotografen
Fotografen: Jo, det går det också.
4 svar · 161 läst
·
J
jonaserik: [citat] Åker inte trycket JOJO, utan står kvar, kan variera med några 1/10 dels bar, så avvakta och lyssna om det porlar i ellementen, då är det luft i dom.
15 svar · 544 läst
·
1
130m2: Uppdatering efter en månad: trycket håller fortfarande! Har inte behövt fylla på vatten alls sedan jag bytte expansionskärl.
14 svar · 1,4k läst
·
Tore Stjerna
Tore Stjerna: [citat] Ja det här var ju lite intressant iom att jag jobbar väldigt mycket med felsökning av olika typer men att jag tydligen helt släppte logiken här och tog för givet att det var pumpen. Efter att ha kopplat på hjärnan igen har jag kommit fram till att det är värmaren i FTX-systemet som är boven. Pinsamt! Angående uppdateringsintervall så ser det ut som att det är var 5:e sekund
3 svar · 353 läst
E
Emanuel01: [citat] De kan vara rätt hårda att återställa. Man får ta i lite :)
24 svar · 657 läst
·
B
Boli46: [citat] Tack för svar! Jag skall kolla.
2 svar · 129 läst
L
lordi: Äldre ctc eco air har en reläfunktion som styrs av en temperaturgivare med gasfylld bulb. Den i sin tur är kopplad till en timer. Det är inte ovanligt att den funktionen fallerar. Det kan också vara gasbrist men då borde den löst ut på pressostat, kan man tycka. Prova att göra en manuell avfrostning och se om det frostar av då
8 svar · 1,3k läst
·
K
Kane: [citat] [bild]
8 svar · 287 läst
·
K
V
växelventil: [citat] Hade varit lättare att ställa i bara 1 läge så håller med.Thermia exempel har värmestopp och det sker när utomhustemperaturen går över 17 grader och har för mig dom äldre nibe har liknade inställning men heter sommarläge.
5 svar · 294 läst
A
aintnouseintrying: Hej! Har en IVT Vent 402 kopplad till vattenburen golvvärme. Har fipplat runt med inställningarna men får inte rätt på framledningstemperaturen. De senaste dagarna har det varit drygt 6-8 grader utomhus och börvärde på framledning har varit runt 27 grader. Temperaturen på framledning går dock aldrig över 23 grader. Alla slingor har stått vidöppna. När jag provade stänga slingorna
0 svar · 259 läst
DonPablo
DonPablo: [citat] det är dålig cu beläggning i beredaren, det har blivit en por eller något i en svets, och sen har det börjat rosta. @ingjun Hittar tyvärr ingen tank till denna, verkar som man måste byte ut hela!
25 svar · 4,7k läst
·
W
Wborn: [citat] Tack för det Kane! det förklarar saken.
2 svar · 259 läst
Rams BV
Rams BV: Hi, Are there some websites where I can post a job for replacing the Heat Pump (bergvärmepump) and get offers / quotes from different companies? Please share the links. Best regards, Rams
0 svar · 120 läst
Gimp
Gimp: [citat] Saknar styrning av temperatur lokalt för varje rum, men har inte gett upp det ännu, funderar på att sätta linjärställdon till alla tilluftsdon. Kostnad, eller främst min tid har varit mycket hög, men jag hade lätt lagt det dubbla om jag skulle tvingas göra det igen. Jag fick plats med två kylare, så jag satte det. Gissar att: Luft in 32 Luft efter värmeväxlare 23 Luft efter
21 svar · 627 läst
MS.89
MS.89: [citat] Tack för att du är en förebild i ditt svar vilket speglar din goda uppväxt.
6 svar · 657 läst
·
X
xxargs: Svårt att tänka mig att påfyllningskran saknas - det handlar om att följa rören till man hittar en stängd kran, kanske efter en T-korskoppling, kanske långt bort, där närmast i anslutning mot dricksvattenrören på kallvattensidan. det är nästan alltid via kallvatten det fylls på men fysisk kan vara inkopplad var som helst på pann/elementvattensidan
11 svar · 615 läst
·
Demmpa
Demmpa: Utegivare brukar sällan vara känslig för polaritet, utan kan kopplas in "hur som helst".
3 svar · 159 läst
·
S
Stoff3th3m4n: [citat] Tack för input! Har ej uppdaterat och kör den inte ens inkopplad till nätet 🙂
18 svar · 666 läst
·
D
Davespruce: [citat] Gammal tråd men vill lyfta och rikta ett ENORMT tack för detta svaret. Hade exakt samma problem på likadan panna/givare och beställde efter tips i Vvs grupp på Facebook en utegivare jag trodde skulle funka. Likadan låda men när jag öppnade var termistorn annorlunda och efter inkoppling funkade ej utan visade -40 på pannan. Hittade den denna tråden och köpte enbart rätt
4 svar · 6,0k läst
·
J
Janko121: Har fått QE4 installerat. Har ej kvartspriser avtal. Försöker nu hitta inställningar för ackumulering av värme för att minska effekttopparna. Med andra ord, kan jag tvinga enheten att värma vatten till 90° under natten där jag inte använder andra enheter typ disk eller tvättmaskin?
0 svar · 250 läst
GoC
GoC: [citat] Något som min kusin som säljer och intallerar Thermia värmepumpar låtit meddela. För övrigt så var det min farfar som startade företaget på 40-talet, min far var delägare och nu driver min kusin företaget vidare. Så ja jag litar på informationen. Skall förövrigt byta ut min gamla Diplomat 10 DUO mot en Callibra 4-16. Blir tredje Themis VP på 33 år.
78 svar · 3,1k läst
·
G
Gripenwald: [citat] Hej. Prova att ställa den på manuellt. Ej auto.
32 svar · 12,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.