Vi har en Bergvärmepump IVT Greenline C7 HT Plus från 2010.
Efter att vi nu gjort en större renovering har vi tagit bort ett gäng radiatorer och ersatt dessa med golvvärme via shunt LK VS2.
Vad jag märker är att värmepumpen får svårt att uppnå sin börvärdestemp på radiatorreturen när utetempen börjar närma sig -4 och nedåt.
Funderar på om golvvärmeshunten tar för mycket av kretsens flöde?
Det finns ingen extern radiatorpump utan endast den interna cirkulationspumpen för värme kretsen som går på läge 2.
Bilden visar värmepumpen som går flera timmar utan att uppnå sitt börvärde.
Efter att vi nu gjort en större renovering har vi tagit bort ett gäng radiatorer och ersatt dessa med golvvärme via shunt LK VS2.
Vad jag märker är att värmepumpen får svårt att uppnå sin börvärdestemp på radiatorreturen när utetempen börjar närma sig -4 och nedåt.
Funderar på om golvvärmeshunten tar för mycket av kretsens flöde?
Det finns ingen extern radiatorpump utan endast den interna cirkulationspumpen för värme kretsen som går på läge 2.
Bilden visar värmepumpen som går flera timmar utan att uppnå sitt börvärde.
Vad menar du med börvärde på returen? Var rätt säker på att den reglerar på framledningstemperaturen.H Henrik Vamos skrev:
Den uppenbara anledningen till att den pumpen har "svårt" att uppnå börvärdet är att värmebehovet närmar sig pumpens kapacitet. Du har inte blockerat eltillskottet?
Funderar du på om du har rätt cirkulation kan du kolla i installationsmanualen. Där finns proceduren för att välja rätt läge på cirkulationspumparna utifrån deltat på köld- och värmebärare.
Jag tror verkligen pumpen reglerar på returtemperaturen. Men jag är inte 100% säker.
Jag har faktiskt blockerat elvärmen sedan många år tillbaka. Ville egentligen fortsätta ha det så, men kan såklart aktivera den igen.
Men eftersom den aldrig haft några bekymmer att nå sitt börvärde tidigare och med långt högre temperaturer tänkte jag den borde klara det även nu.
Bra ide med manualen. Visste inte att det fanns injustering instruktioner där. Ska kolla!👍
Jag har faktiskt blockerat elvärmen sedan många år tillbaka. Ville egentligen fortsätta ha det så, men kan såklart aktivera den igen.
Men eftersom den aldrig haft några bekymmer att nå sitt börvärde tidigare och med långt högre temperaturer tänkte jag den borde klara det även nu.
Bra ide med manualen. Visste inte att det fanns injustering instruktioner där. Ska kolla!👍
Klicka här för att svara