624 läst ·
21 svar
624 läst
21 svar
Kyla med kanalkylare??
Sida 1 av 2
Hej!
Har någon erfarenhet att kyla med hjälp av kanalkylare i ett FTX-system eller annat sorts ventilationssystem i en villa?
( https://ventilation.se/sv/products/kanalkylare-cwk-160-3-25 )
Min plan var att koppla på utedelen (Nibe 2125) till kylkanalen och ett FTX-system för att blåsa kall luft i sovrummet och vardagsrummet.
Hade ett samtal med en som installerar liknande system och menar att det inte alls är bra eftersom jag även måste dra upp värme till FTX-aggregatet. Då blir det plötsligt ett mycket större jobb.
Finns det någon som gjort något liknande och kan dela med sig av erfarenhet? Kan man inte göra en enklare installation där FTX-aggregatet är igång när jag önskar det, men annars avstängt? (Gäller ett sommarhus och inte stadigvarande boende)
Har någon erfarenhet att kyla med hjälp av kanalkylare i ett FTX-system eller annat sorts ventilationssystem i en villa?
( https://ventilation.se/sv/products/kanalkylare-cwk-160-3-25 )
Min plan var att koppla på utedelen (Nibe 2125) till kylkanalen och ett FTX-system för att blåsa kall luft i sovrummet och vardagsrummet.
Hade ett samtal med en som installerar liknande system och menar att det inte alls är bra eftersom jag även måste dra upp värme till FTX-aggregatet. Då blir det plötsligt ett mycket större jobb.
Finns det någon som gjort något liknande och kan dela med sig av erfarenhet? Kan man inte göra en enklare installation där FTX-aggregatet är igång när jag önskar det, men annars avstängt? (Gäller ett sommarhus och inte stadigvarande boende)
Om det är det normala ventilationsflödet du ska köra med så kommer man till ca 15W/m2 yta. Det räcker inte för att kyla i nån större omfattning. Ganska lätt att hamna i kondensutfällning på ventrören också, så man får blåsa ut rätt varm luft. 15W/m2 räcker inte, jag skulle säga att man bör sikts på 50-60W/m2. Solinstrålning ca 1000W per m2, nyckeltaletför kyla får du ta med en nypa salt, beror mycket på fönster och solläge. Kan man hejda soöen med markiser eller liknande så bör man börja där.
Det är sällan det är en bra lösning med kanalkylare skulle jag säga.
En minisplit är väldigt enkel och rätt billig. Funkar bra till öppna ytor eller att kyla ner vissa rum. Konvektorkylare funkar också.
Kyler man ovanvåningen (värme stiger/kyla sjunker), så räcker det ofta långt, men det beror ju lite på om målsättningen är att hålla 22c alltid, eller att hålla nere under 25C framåt kvällen när man ska sova...
Det är sällan det är en bra lösning med kanalkylare skulle jag säga.
En minisplit är väldigt enkel och rätt billig. Funkar bra till öppna ytor eller att kyla ner vissa rum. Konvektorkylare funkar också.
Kyler man ovanvåningen (värme stiger/kyla sjunker), så räcker det ofta långt, men det beror ju lite på om målsättningen är att hålla 22c alltid, eller att hålla nere under 25C framåt kvällen när man ska sova...
De som har bergvärme och kör frikyla brukar ändå säga att det funkar bra. Vad är det som skiljer?B BSOD skrev:Om det är det normala ventilationsflödet du ska köra med så kommer man till ca 15W/m2 yta. Det räcker inte för att kyla i nån större omfattning. Ganska lätt att hamna i kondensutfällning på ventrören också, så man får blåsa ut rätt varm luft. 15W/m2 räcker inte, jag skulle säga att man bör sikts på 50-60W/m2. Solinstrålning ca 1000W per m2, nyckeltaletför kyla får du ta med en nypa salt, beror mycket på fönster och solläge. Kan man hejda soöen med markiser eller liknande så bör man börja där.
Det är sällan det är en bra lösning med kanalkylare skulle jag säga.
En minisplit är väldigt enkel och rätt billig. Funkar bra till öppna ytor eller att kyla ner vissa rum. Konvektorkylare funkar också.
Kyler man ovanvåningen (värme stiger/kyla sjunker), så räcker det ofta långt, men det beror ju lite på om målsättningen är att hålla 22c alltid, eller att hålla nere under 25C framåt kvällen när man ska sova...
Tanken som jag har nu är att suga luft från säg hallen, kyla ner och blåsa ut i sovrummet.
I stil med denna: https://ventilation.se/sv/products/systemair-kvk-isolerad/2935
Målet är att under sommartid få ner sovrummet till något mer mänskligt.
Jag har byggt en egen kylanläggning som utnyttjar bergvärmen (via värmeväxlare). Mitt tips om du vill komma undan med minsta möjliga arbete är att installera en helt vanlig LLVP.
Det fungerar med kanalkylare men effekten är inte alls lika påtaglig som en LLVP och det är en hel del jobb med att installera kanalerna. Hur besvärligt det är beror förstås på förutsättningarna hos dig men 160 eller 200 mm kanaler tar väldigt mycket plats.
Det fungerar med kanalkylare men effekten är inte alls lika påtaglig som en LLVP och det är en hel del jobb med att installera kanalerna. Hur besvärligt det är beror förstås på förutsättningarna hos dig men 160 eller 200 mm kanaler tar väldigt mycket plats.
Köp och installera en LLVP-split som på sommaren körs i AC-läge - problemet löst!.
- vid 30 grader utomhus och satt 25 grader inomhus så är effektförbrukningen på utedelen runt 150 Watt för min del - värt varenda krona i elförbrukning - nu har jag förvisso LLVP:n i huvudsak för uppvärmning - men AC-läget är en väldigt trevlig bonus!.
Allt annat är bara värre, mer omständligt och tar mer plats, fult med olika kanaldragningar etc. då att flytta kalluft från en kallare plats till en varmare plats är något som tar stor plats och dåligt med kapacitet. - sedan hur länge är den kallare utrymmet fortfarande kallt om man nu börjar transportera en massa kall luft från den och varmare luft tar sig in den kallare utrymmet och värmer denna.
Har man bergvärme och med det kan använda frikyla med en ventilator så är det en möjlig alternativ till en LLVP.
- vid 30 grader utomhus och satt 25 grader inomhus så är effektförbrukningen på utedelen runt 150 Watt för min del - värt varenda krona i elförbrukning - nu har jag förvisso LLVP:n i huvudsak för uppvärmning - men AC-läget är en väldigt trevlig bonus!.
Allt annat är bara värre, mer omständligt och tar mer plats, fult med olika kanaldragningar etc. då att flytta kalluft från en kallare plats till en varmare plats är något som tar stor plats och dåligt med kapacitet. - sedan hur länge är den kallare utrymmet fortfarande kallt om man nu börjar transportera en massa kall luft från den och varmare luft tar sig in den kallare utrymmet och värmer denna.
Har man bergvärme och med det kan använda frikyla med en ventilator så är det en möjlig alternativ till en LLVP.
problemet med LLVP är att de är så grotest fula att ha på väggen. Och du får en utedel som i sin tur är ful.X xxargs skrev:Köp och installera en LLVP-split som på sommaren körs i AC-läge - problemet löst!.
- vid 30 grader utomhus och satt 25 grader inomhus så är effektförbrukningen på utedelen runt 150 Watt för min del - värt varenda krona i elförbrukning - nu har jag förvisso LLVP:n i huvudsak för uppvärmning - men AC-läget är en väldigt trevlig bonus!.
Allt annat är bara värre, mer omständligt och tar mer plats, fult med olika kanaldragningar etc. då att flytta kalluft från en kallare plats till en varmare plats är något som tar stor plats och dåligt med kapacitet. - sedan hur länge är den kallare utrymmet fortfarande kallt om man nu börjar transportera en massa kall luft från den och varmare luft tar sig in den kallare utrymmet och värmer denna.
Har man bergvärme och med det kan använda frikyla med en ventilator så är det en möjlig alternativ till en LLVP.
Just nu håller vi på och bygger hus och det finns massor med plats, så storleken osv. är inte ett problem. Utan själva funktionen.
Hade planer på det när vi satte in FTX men det föll på platsbrist och eventuellt dåligt isolerade rör mm.
Har även haft frikyla från borrhålet men det är nu ersatt av en luftvärmepump.
Inomhusenheterna till en luftvärmepump stör inte jättemycket. De finns i olika färger och texturer så de ser helt okej ut.
Sen är enkelheten med en LLVP överlägsen. Allt styrs med mobilen och den har ingen sammankoppling med varken ventilationen eller värmepumpen.
Hade jag byggt ett nytt hus hade jag satt in kylkassetter i taket men fortfarande inte ihopkopplat med ventilation och värme.
Har även haft frikyla från borrhålet men det är nu ersatt av en luftvärmepump.
Inomhusenheterna till en luftvärmepump stör inte jättemycket. De finns i olika färger och texturer så de ser helt okej ut.
Sen är enkelheten med en LLVP överlägsen. Allt styrs med mobilen och den har ingen sammankoppling med varken ventilationen eller värmepumpen.
Hade jag byggt ett nytt hus hade jag satt in kylkassetter i taket men fortfarande inte ihopkopplat med ventilation och värme.
alltid samma sakP Parts89 skrev:
estetik framför funktion
OMFG
Ja, estetik före funktion kan absolut vara ett giltigt val. Det var det exempelvis för mig när jag installerade mitt system, av exakt det skälet som Parts89 anger. Inomhusdelarna är fula. Jag vill inte ha en sådan. Jag vill inte ha utedelen heller, speciellt inte där den skulle hamna i min installation, i vägen för ett framtida takbyte.
Väldigt ofta behöver man välja och problemet uppstår egentligen bara när man både vill ha kakan och äta den samtidigt. Är man medveten om begränsningarna som ens val innebär så säger jag kör hårt.
I själva sakfrågan så är mitt system mycket enkelt uppbyggt. Det är en kanalkylare, en cirkulationspump och en värmeväxlare på brinekretsen. Detta styrs med en enkel 0-10 V kontroll som reglerar fläkthastigheten och samtidigt påverkar ett relä som styr cirkpumpen och dessutom stänger av värmeproduktionen i BVPn och startar brinepumpen. Ingen automatik överhuvudtaget. Det står på attgöralistan men den är lång som en vinternatt så jag kanske kommer dit någon gång. Det funkar tillräckligt bra nu.
Väldigt ofta behöver man välja och problemet uppstår egentligen bara när man både vill ha kakan och äta den samtidigt. Är man medveten om begränsningarna som ens val innebär så säger jag kör hårt.
I själva sakfrågan så är mitt system mycket enkelt uppbyggt. Det är en kanalkylare, en cirkulationspump och en värmeväxlare på brinekretsen. Detta styrs med en enkel 0-10 V kontroll som reglerar fläkthastigheten och samtidigt påverkar ett relä som styr cirkpumpen och dessutom stänger av värmeproduktionen i BVPn och startar brinepumpen. Ingen automatik överhuvudtaget. Det står på attgöralistan men den är lång som en vinternatt så jag kanske kommer dit någon gång. Det funkar tillräckligt bra nu.
Och hur funkar det? Var hämtar den luft?tommib skrev:
Ja, estetik före funktion kan absolut vara ett giltigt val. Det var det exempelvis för mig när jag installerade mitt system, av exakt det skälet som Parts89 anger. Inomhusdelarna är fula. Jag vill inte ha en sådan. Jag vill inte ha utedelen heller, speciellt inte där den skulle hamna i min installation, i vägen för ett framtida takbyte.
Väldigt ofta behöver man välja och problemet uppstår egentligen bara när man både vill ha kakan och äta den samtidigt. Är man medveten om begränsningarna som ens val innebär så säger jag kör hårt.
I själva sakfrågan så är mitt system mycket enkelt uppbyggt. Det är en kanalkylare, en cirkulationspump och en värmeväxlare på brinekretsen. Detta styrs med en enkel 0-10 V kontroll som reglerar fläkthastigheten och samtidigt påverkar ett relä som styr cirkpumpen och dessutom stänger av värmeproduktionen i BVPn och startar brinepumpen. Ingen automatik överhuvudtaget. Det står på attgöralistan men den är lång som en vinternatt så jag kanske kommer dit någon gång. Det funkar tillräckligt bra nu.
Det funkar helt ok. Den hämtar luft i hallen utanför sovrummet och blåser sedan in via kanalkylare till två sovrum. Det var helt enkelt vad som var enklast att bygga eftersom vi har ett litet utrymme ovanför badrummet där apparaturen fick plats. I varje rum syns endast en ventil. Styrningen kunde som sagt förbättras, vilket år som helst nu. Den kyler väl kanske 3-5 grader under aktuell temp beroende på hur länge man kör den. Framför allt avfuktar den väligt effektivt luften så den gör stor skillnad för sömnkomforten.
Produkter som diskuteras: "avfuktar"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Grymt! Vad är det för dimensioner på rören?tommib skrev:
Det funkar helt ok. Den hämtar luft i hallen utanför sovrummet och blåser sedan in via kanalkylare till två sovrum. Det var helt enkelt vad som var enklast att bygga eftersom vi har ett litet utrymme ovanför badrummet där apparaturen fick plats. I varje rum syns endast en ventil. Styrningen kunde som sagt förbättras, vilket år som helst nu. Den kyler väl kanske 3-5 grader under aktuell temp beroende på hur länge man kör den. Framför allt avfuktar den väligt effektivt luften så den gör stor skillnad för sömnkomforten.
Jag tänkte köra 160mm
väl genomtänkt? har inget med fint att göra utan funktion!P Parts89 skrev:
kan man köpa kläder på ICA där du bor? praktiska och funktionella eller "fina" och oanvändbara?
