Hej!

Är tacksam om någon kunnig kan tänka sig att ge mig råd gällande nedanstående:

Förutsättningarna är att vi kör värme inomhus via en Panasonic HZ35 LLVP och vår Nibe F370 FLVP på manuellt läge utan elpatron och utan uppvärmning i huset, mest bara för varmvatten. Detta fungerade utmärkt fram till för någon månad sedan och även kanon förra vintern.

Har haft bekymmer med vår Nibe F370 i ca en månad nu. Det började med att den i November när det var minusgrader ute att inte riktigt klara av att hålla temperatur i varmvattnet. Det sjönk långsamt nedåt hela tiden. Så jag slog på auto-läget med tillsats (elpatron) för att stötta upp när det behövs. Detta hjälpte delvis men den tar sig aldrig hela vägen upp till 52 grader i varmvattnet som den har gjort tidigare. Nu toppar den på 47-48 grader och tar sig aldrig över det.

Så mina funderingar är:

1. Vad kan det vara som gör att den inte klarar att köra enbart varmvatten via kompressordrift nu plötsligt? Vår LLVP värmer ju upp huset och FLVP kan återvinna den värmen till varmvatten som den gjort tidigare, men nu klarar den inte det.

2. Varför kommer varmvattentemperaturen aldrig upp över 47-48 grader trots autoläge med tillsats?

3. Finns det något att prova själv, eller är det servicetekniker som gäller?

Någon som har någon fundering om vad som kan vara fel. Jag lägger till några foton här på temperaturer under avancerat ifall det hjälper.

Stort tack på förhand.

• Display av klimatsystem 1 visar framledningstemp 20.6 °C, returl temp 21.2 °C och rumstemp 20.0 °C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LCD-skärm på värmepump visar servicemeny med temperaturer: förångare 22,2°C, frånluft 21,4°C, kompressorgivare 41,9°C, elpatrongivare 45,1°C.
    Skapa konto
  • Display som visar temperaturvärden och status på en värmepump, varmvattnet når 46,9°C och 47,2°C. Funktionen prioriterar varmvatten.
    Skapa konto
Med tanke på kompressortempen och avluftstempen så kanske din kompressor inte fungerar speciellt bra.

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Med tanke på kompressortempen och avluftstempen så kanske din kompressor inte fungerar speciellt bra.
Men borde inte elpatronen gå in då och kompensera?

Jo. Om du kör tillfällig lyx, stiger vattentempen?
(Men kanske dags att byta kompressor.)

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ja då stiger den till normal nivå på 52 grader.

K Kane skrev:
En till undran bara. Det skulle inte kunna vara dammiga och igensatta frånluftskanaler? Det var väldigt längesen de gjordes vid. Men sedan kanske 10 år är ganska normalt gällande kompressorn, den håller kanske inte mkt längre ändå?

S Stoff3th3m4n skrev:
Ja då stiger den till normal nivå på 52 grader.
Står den på ekonomi eller normal nu i meny 5.1.1?

S Stoff3th3m4n skrev:
En till undran bara. Det skulle inte kunna vara dammiga och igensatta frånluftskanaler? Det var väldigt längesen de gjordes vid. Men sedan kanske 10 år är ganska normalt gällande kompressorn, den håller kanske inte mkt längre ändå?
Nej, det påverkar flödet, inte avluftstempen. På min förra Nibe, Fighter 410P, fick jag byta kompressor 2 ggr på 17 år.

K Kane skrev:
Nej, det påverkar flödet, inte avluftstempen. På min förra Nibe, Fighter 410P, fick jag byta kompressor 2 ggr på 17 år.
Jag förstår, då är det väl dags här också då. Pumpen är 10 år gammal och förångare och allt därtill är bytt redan så det känns väl lönt att byta kompressor tänker jag.

Vet du vad det kostar? Ringde lite snabbt idag och då sa de att de bara hade exakt prisuppgift på en helrenovering av en sådan pump jag har och det gick på 29 000kr. Dock är ju redan förångare och det som hör till där redan bytt här, så hoppas att man kommer undan lite billigare.

Stort tack för alla svar förresten!

K Kane skrev:
Står den på ekonomi eller normal nu i meny 5.1.1?
I meny 5.1.1 ser det ut enligt bild:

• Skärm visar menyer för varmvattentemperatur: ekonomi start 45°C, stopp 51°C; normal start 49°C, stopp 55°C; lyx start 52°C, stopp 58°C.
    Skapa konto
Foliehatten3
Följer tråden då jag har samma pump med diverse problem. Vi har vårt varmvatten på ekonomi och ligger strax under 50 grader. Är nöjda med det. Funkar vid dessa temperaturer med enbart kompressor och fläkt

• Gilla
Stoff3th3m4n
  • Laddar…
S Stoff3th3m4n skrev:
I meny 5.1.1 ser det ut enligt bild:
Sorry, menade komfortläge i meny 2.2.
Skärmbild av meny 2.2 med tre val: ekonomi, normal, lyx. Komfortläge 2.2 markerat. Visar droppande kran.
Skapa konto

S Stoff3th3m4n skrev:
Jag förstår, då är det väl dags här också då. Pumpen är 10 år gammal och förångare och allt därtill är bytt redan så det känns väl lönt att byta kompressor tänker jag.

Vet du vad det kostar? Ringde lite snabbt idag och då sa de att de bara hade exakt prisuppgift på en helrenovering av en sådan pump jag har och det gick på 29 000kr. Dock är ju redan förångare och det som hör till där redan bytt här, så hoppas att man kommer undan lite billigare.

Stort tack för alla svar förresten!
Jag tror det har kostat 20k+ när jag bytt. Du får kolla med hemförsäkringsbolaget om de supportar med lite pengar.

K Kane skrev:
Sorry, menade komfortläge i meny 2.2.
[bild]
Den står på normal. Dock har temperaturen börjat att sakta vandra nedåt igen. Från 52 till 50.

S Stoff3th3m4n skrev:
Den står på normal. Dock har temperaturen börjat att sakta vandra nedåt igen. Från 52 till 50.
Se vad som händer när den når 49.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.