Hej , senaste 1-2 månaderna har jag haft problem med vår värmepump , jag behöver fylla på vatten i expansionkärl minst 2-3 gånger i veckan då trycket går ner så mycket. När jag luftar så kommer det vatten ifrån den. Sen största problemet är att varje en stund som kommer det en riktigt högt ljud från värmepumpen som är i källaren och det hörs rejält darar ljud! Även om jag är uppe våningen så kan man höra det rätt högt och vad är problemet ? Någon som vet vad jag kan göra åt det? Innan har det inte varit så alls ? Behöver jag byta expansionkärl ellr är det något annat fel? Någon som kan hjälpa skulle uppskatta rejält! Är den någon som vet vad det där vita lilla grejen är till för , när jag öppnar så kommer det vatten från den också tack
 
  • Tryckmätare på ett expansionskärl med kopparrör och blå ventil, visande ett tryck runt 1 bar, i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött expansionskärl i ett värmesystem med kopparrör, en tryckmätare och blåa ventiler synliga på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en röd värmepumpsdel med anslutande rör och en blå ventil, samt en liten vit komponent i en källarinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En värmepump av märket Thermia Classic med röranslutningar och en display, del av ett inlägg om problem med tryck och ljud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mrmrpoal skrev:
Hej , senaste 1-2 månaderna har jag haft problem med vår värmepump , jag behöver fylla på vatten i expansionkärl minst 2-3 gånger i veckan då trycket går ner så mycket. När jag luftar så kommer det vatten ifrån den. Sen största problemet är att varje en stund som kommer det en riktigt högt ljud från värmepumpen som är i källaren och det hörs rejält darar ljud! Även om jag är uppe våningen så kan man höra det rätt högt och vad är problemet ? Någon som vet vad jag kan göra åt det? Innan har det inte varit så alls ? Behöver jag byta expansionkärl ellr är det något annat fel? Någon som kan hjälpa skulle uppskatta rejält! Är den någon som vet vad det där vita lilla grejen är till för , när jag öppnar så kommer det vatten från den också tack
Var finns det vita grejen?
 
V växelventil skrev:
Var finns det vita grejen?
Vattenrör med en ventil och en slangkoppling, markerad med en röd cirkel, med texten "Denna?" i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Den vita är en luftskruv.
 
K Keld skrev:
Den vita är en luftskruv.
Det kommer vatten från den bara när jag lossar
 
Men vad är det höga ljudet som kommer från den , även man är på uppe våningen så hörs det rejält flera gånger om dagen ! Har inte varit så tidigare
 
Om expansionkärl är trasig jag kan byta men vill veta om ljudet kommer lösa sig eller något annat fel
 
Åker trycket JOJO, vid påfyllning till 1 bar och det ökar till 1,5 bar. Sen minskar det med att det pinkar ut från säkerhetsventilen, blir blött vid golvet från röret från den. Normalt fel när trycket åker JOJO och felsökning enligt nedan.
På undersidan ( en plasthätta ) av det röda kärlet finns en bilventil, tryck till på piggen, ska komma luft, inget vatten. Pyser det till, tappa ur vatten, tills manometern visar noll, ökar det när luft pumpas in, så ur med mer vatten. Kärlet ska vara tomt på vatten och ha ett tryck på ca 0,6 bar med luft. Och manometern ska inte öka. Kommer det vatten från ventilen, så är det bara att byta det, hål i blåsan.

EDIT Det med ljudet kan bero på att trycket åker JOJO, pumpen får jobba olika, vid olika tryck.
 
J jonaserik skrev:
Åker trycket JOJO, vid påfyllning till 1 bar och det ökar till 1,5 bar. Sen minskar det med att det pinkar ut från säkerhetsventilen, blir blött vid golvet från röret från den. Normalt fel när trycket åker JOJO och felsökning enligt nedan.
På undersidan ( en plasthätta ) av det röda kärlet finns en bilventil, tryck till på piggen, ska komma luft, inget vatten. Pyser det till, tappa ur vatten, tills manometern visar noll, ökar det när luft pumpas in, så ur med mer vatten. Kärlet ska vara tomt på vatten och ha ett tryck på ca 0,6 bar med luft. Och manometern ska inte öka. Kommer det vatten från ventilen, så är det bara att byta det, hål i blåsan.

EDIT Det med ljudet kan bero på att trycket åker JOJO, pumpen får jobba olika, vid olika tryck.
Det kommer bara vatten från den tills det blir 0 bar sen när jag öppnar påfyllingsventil så fylls det på med vatten och trycker åker och oftast har jag på 1,0 bar sen det ljudet kommer ca 10 gånger om dagen och genom 1-2 dagar så har trycket sjunkit ner till ca 0,5 ungefär
 
M Mrmrpoal skrev:
Det kommer bara vatten från den tills det blir 0 bar sen när jag öppnar påfyllingsventil så fylls det på med vatten och trycker åker och oftast har jag på 1,0 bar sen det ljudet kommer ca 10 gånger om dagen och genom 1-2 dagar så har trycket sjunkit ner till ca 0,5 ungefär
Troligtvis att kärlet är kört, med dom symtomerna. När du ska byta kärl, pass på det är lika tungt som det står att det innehåller, ( 1 liter vatten `= 1 kg ) så ett tips är, stäng alla ventiler som finns runt omkring. Att tömma kärlet görs genom att ta ut ventilen ( nyckel finns att köpa och en däckfirma har sådana ) och en slang från den till avloppet, samt öppna säkerhetsventilen.
Vid köp av ett nytt kärl, så är det övertryck i dom, åk förbi macken och justera trycket till 0,6 bar.
 
M Mrmrpoal skrev:
Men vad är det höga ljudet som kommer från den , även man är på uppe våningen så hörs det rejält flera gånger om dagen ! Har inte varit så tidigare
Det enda som kan låta är växelventilen när den växlar mellan värme och varmvatten.
Om växelventilen kärvar så låter det ganska mycket så nästa gång kranen på displayen lyser så lyssna när lampan släckt(växelventilen växlar tillbaka till värme)om ljudet uppstår då.
 
Kan man tömma hela då det kommer bara vatten , sen. Pumpar in 0,5 bar luft och fyller på vatten och testar, kanske det hjälper med något ?
 
M Mrmrpoal skrev:
Kan man tömma hela då det kommer bara vatten , sen. Pumpar in 0,5 bar luft och fyller på vatten och testar, kanske det hjälper med något ?
Svar nej. Luften är i botten på kärlet och när trycket ökar så går luften ut genom läckan i blåsan och hamnar i systemvattnet. Med påföljd att det blir luft i rör och ellement och att pumpen får en kavitation som inte är bra för den. Luftbubblor som kommer till pumpen, slås sönder i microbubblor och kommer att fräsa i ventilerna till ellement och golvvärme. Oljud blir det.
 
Byt kärl, kostar inte många hundralappar, se till att förtrycket i det nya inte är för högt, 0,5 bar räcker.
 
Tömde hela
J jonaserik skrev:
Åker trycket JOJO, vid påfyllning till 1 bar och det ökar till 1,5 bar. Sen minskar det med att det pinkar ut från säkerhetsventilen, blir blött vid golvet från röret från den. Normalt fel när trycket åker JOJO och felsökning enligt nedan.
På undersidan ( en plasthätta ) av det röda kärlet finns en bilventil, tryck till på piggen, ska komma luft, inget vatten. Pyser det till, tappa ur vatten, tills manometern visar noll, ökar det när luft pumpas in, så ur med mer vatten. Kärlet ska vara tomt på vatten och ha ett tryck på ca 0,6 bar med luft. Och manometern ska inte öka. Kommer det vatten från ventilen, så är det bara att byta det, hål i blåsan.

EDIT Det med ljudet kan bero på att trycket åker JOJO, pumpen får jobba olika, vid olika tryck.
tömde hela den , pumpade in luft till 0,5 bar sen påfyllt till 1,2 ungefär! Ljudet är bara sen igår och trycket går inte ner eller upp alls så vet inte bör jag ändå byta kärl eller låta det vara ett tag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.