Hej , senaste 1-2 månaderna har jag haft problem med vår värmepump , jag behöver fylla på vatten i expansionkärl minst 2-3 gånger i veckan då trycket går ner så mycket. När jag luftar så kommer det vatten ifrån den. Sen största problemet är att varje en stund som kommer det en riktigt högt ljud från värmepumpen som är i källaren och det hörs rejält darar ljud! Även om jag är uppe våningen så kan man höra det rätt högt och vad är problemet ? Någon som vet vad jag kan göra åt det? Innan har det inte varit så alls ? Behöver jag byta expansionkärl ellr är det något annat fel? Någon som kan hjälpa skulle uppskatta rejält! Är den någon som vet vad det där vita lilla grejen är till för , när jag öppnar så kommer det vatten från den också tack
Var finns det vita grejen?M Mrmrpoal skrev:Hej , senaste 1-2 månaderna har jag haft problem med vår värmepump , jag behöver fylla på vatten i expansionkärl minst 2-3 gånger i veckan då trycket går ner så mycket. När jag luftar så kommer det vatten ifrån den. Sen största problemet är att varje en stund som kommer det en riktigt högt ljud från värmepumpen som är i källaren och det hörs rejält darar ljud! Även om jag är uppe våningen så kan man höra det rätt högt och vad är problemet ? Någon som vet vad jag kan göra åt det? Innan har det inte varit så alls ? Behöver jag byta expansionkärl ellr är det något annat fel? Någon som kan hjälpa skulle uppskatta rejält! Är den någon som vet vad det där vita lilla grejen är till för , när jag öppnar så kommer det vatten från den också tack
Åker trycket JOJO, vid påfyllning till 1 bar och det ökar till 1,5 bar. Sen minskar det med att det pinkar ut från säkerhetsventilen, blir blött vid golvet från röret från den. Normalt fel när trycket åker JOJO och felsökning enligt nedan.
På undersidan ( en plasthätta ) av det röda kärlet finns en bilventil, tryck till på piggen, ska komma luft, inget vatten. Pyser det till, tappa ur vatten, tills manometern visar noll, ökar det när luft pumpas in, så ur med mer vatten. Kärlet ska vara tomt på vatten och ha ett tryck på ca 0,6 bar med luft. Och manometern ska inte öka. Kommer det vatten från ventilen, så är det bara att byta det, hål i blåsan.
EDIT Det med ljudet kan bero på att trycket åker JOJO, pumpen får jobba olika, vid olika tryck.
På undersidan ( en plasthätta ) av det röda kärlet finns en bilventil, tryck till på piggen, ska komma luft, inget vatten. Pyser det till, tappa ur vatten, tills manometern visar noll, ökar det när luft pumpas in, så ur med mer vatten. Kärlet ska vara tomt på vatten och ha ett tryck på ca 0,6 bar med luft. Och manometern ska inte öka. Kommer det vatten från ventilen, så är det bara att byta det, hål i blåsan.
EDIT Det med ljudet kan bero på att trycket åker JOJO, pumpen får jobba olika, vid olika tryck.
Det kommer bara vatten från den tills det blir 0 bar sen när jag öppnar påfyllingsventil så fylls det på med vatten och trycker åker och oftast har jag på 1,0 bar sen det ljudet kommer ca 10 gånger om dagen och genom 1-2 dagar så har trycket sjunkit ner till ca 0,5 ungefärJ jonaserik skrev:Åker trycket JOJO, vid påfyllning till 1 bar och det ökar till 1,5 bar. Sen minskar det med att det pinkar ut från säkerhetsventilen, blir blött vid golvet från röret från den. Normalt fel när trycket åker JOJO och felsökning enligt nedan.
På undersidan ( en plasthätta ) av det röda kärlet finns en bilventil, tryck till på piggen, ska komma luft, inget vatten. Pyser det till, tappa ur vatten, tills manometern visar noll, ökar det när luft pumpas in, så ur med mer vatten. Kärlet ska vara tomt på vatten och ha ett tryck på ca 0,6 bar med luft. Och manometern ska inte öka. Kommer det vatten från ventilen, så är det bara att byta det, hål i blåsan.
EDIT Det med ljudet kan bero på att trycket åker JOJO, pumpen får jobba olika, vid olika tryck.
Troligtvis att kärlet är kört, med dom symtomerna. När du ska byta kärl, pass på det är lika tungt som det står att det innehåller, ( 1 liter vatten `= 1 kg ) så ett tips är, stäng alla ventiler som finns runt omkring. Att tömma kärlet görs genom att ta ut ventilen ( nyckel finns att köpa och en däckfirma har sådana ) och en slang från den till avloppet, samt öppna säkerhetsventilen.M Mrmrpoal skrev:
Vid köp av ett nytt kärl, så är det övertryck i dom, åk förbi macken och justera trycket till 0,6 bar.
Det enda som kan låta är växelventilen när den växlar mellan värme och varmvatten.M Mrmrpoal skrev:
Om växelventilen kärvar så låter det ganska mycket så nästa gång kranen på displayen lyser så lyssna när lampan släckt(växelventilen växlar tillbaka till värme)om ljudet uppstår då.
Svar nej. Luften är i botten på kärlet och när trycket ökar så går luften ut genom läckan i blåsan och hamnar i systemvattnet. Med påföljd att det blir luft i rör och ellement och att pumpen får en kavitation som inte är bra för den. Luftbubblor som kommer till pumpen, slås sönder i microbubblor och kommer att fräsa i ventilerna till ellement och golvvärme. Oljud blir det.M Mrmrpoal skrev:
Tömde hela
tömde hela den , pumpade in luft till 0,5 bar sen påfyllt till 1,2 ungefär! Ljudet är bara sen igår och trycket går inte ner eller upp alls så vet inte bör jag ändå byta kärl eller låta det vara ett tagJ jonaserik skrev:Åker trycket JOJO, vid påfyllning till 1 bar och det ökar till 1,5 bar. Sen minskar det med att det pinkar ut från säkerhetsventilen, blir blött vid golvet från röret från den. Normalt fel när trycket åker JOJO och felsökning enligt nedan.
På undersidan ( en plasthätta ) av det röda kärlet finns en bilventil, tryck till på piggen, ska komma luft, inget vatten. Pyser det till, tappa ur vatten, tills manometern visar noll, ökar det när luft pumpas in, så ur med mer vatten. Kärlet ska vara tomt på vatten och ha ett tryck på ca 0,6 bar med luft. Och manometern ska inte öka. Kommer det vatten från ventilen, så är det bara att byta det, hål i blåsan.
EDIT Det med ljudet kan bero på att trycket åker JOJO, pumpen får jobba olika, vid olika tryck.





