Hej, jag ändrade värmekurvan två steg upp från 7-9 för det för kallt inomhus 18 grader och nu blev det kallare ute och fortfarande 18 grader inne. Ska jag öka kurvan igen eller vad är felet ?
 
  • En värmepumpsdisplay visar värmekurva med framledningstemperatur och utetemperatur. Justerad värmekurva från 7 till 9 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ändra förskjutningen från -4 till 0 så ser du i grafen vad som händer med beräknade framledningstempen som nu är 34.
Var bor ni? Golvvärme eller radiatorer?
 
  • Gilla
Hagman97
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ändra förskjutningen från -4 till 0 så ser du i grafen vad som händer med beräknade framledningstempen som nu är 34.
Var bor ni? Golvvärme eller radiatorer?
Nu står den på 41
 
H Hagman97 skrev:
Nu står den på 41
Då skall det bli varmare inne.....
Bläddra fram aktuella framledningstempen i menyerna senare och kontrollera.
Golvvärme eller radiatorer? Var bor ni?
 
K Kane skrev:
Då skall det bli varmare inne.....
Bläddra fram aktuella framledningstempen i menyerna senare och kontrollera.
Golvvärme eller radiatorer? Var bor ni?
Vattenburen golvvärme och radiatorer på övervåningen klass B på energi deklarationen, Kungsbacka kommun huset och allt är från 2012
 
H Hagman97 skrev:
Vattenburen golvvärme och radiatorer på övervåningen klass B på energi deklarationen, Kungsbacka kommun huset och allt är från 2012
Eftersom den var inställd på kurva 7 verkar det som att ni har betongbjälklag på undervåningen?
 
K Kane skrev:
Eftersom den var inställd på kurva 7 verkar det som att ni har betongbjälklag på undervåningen?
Vi har betongplatta alltså platta på mark, ska jag ändra tillbaka till 7?
 
H Hagman97 skrev:
Vi har betongplatta alltså platta på mark, ska jag ändra tillbaka till 7?
Nibes grundrekommendation för golvvärme på betong på västkusten är kurva 5 (8 med träbjälklag) och -1 i förskjutning. Blir det för kallt för er med det?
Radiatorerna skall ha öppna termostater på övervåningen.
 
K Kane skrev:
Nibes grundrekommendation för golvvärme på betong på västkusten är kurva 5 (8 med träbjälklag) och -1 i förskjutning. Blir det för kallt för er med det?
Radiatorerna skall ha öppna termostater på övervåningen.
På övervåningen är det varmare
 
H Hagman97 skrev:
På övervåningen är det varmare
Varm luft stiger sägs det.....😉
Prova lägre kurva då så inte golvet mår "dåligt". Och håll koll på att ärvärdet på framledningen är rätt.
 
Man måste ju också ser till att den värme värmepump producerar kommer upp på värmesystemet. Har det klarat sig på kurva 7 förut så är det ju något annat som har ändrat sig. Man ska köra på så låg kurva som möjligt utan att frysa då får man bäst driftekonomi.
 
Det är golvvärmen du ska skruva upp, och det är bergis nåt annat ställe än du håller på och skruvar på nu. Har du inte en shuntgrupp till golvvärmen med en separat reglering?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.