Hej! Nu är det dags att få lite tips och råd, från er experter på forumet igen!

Nyligen flyttat till ett hus, som är helrenoverat år 1994. Då sattes vattenburen golvvärme in i hela huset. Den drivs via jordvärme. Vet inte vilken pump som satt i då - men den byttes 2008 till en Thermia Duo 12.

När vi flyttade dit märkte vi omgående att det var väldigt varmt på övervåningen, och inte lika varmt nere. Vi snackar en extrem skillnad - hade vi 20 grader nere så kunde vi ha 27 uppe.

Felsökning påbörjar.. Ska sägas att jag aldrig har haft med jordvärme och i synnerhet inte golvvärme att göra tidigare.

Kontrollerat och motionerat samtliga ventiler i fördelaren, och kontrollerat ställdonen.

Två ställdon var kassa, och kommer att bytas. Några slingor hade inga ställdon alls (har fått förklarat för mig att de gjorde så förr, idag sätter man in en bypass-ventil istället som säkerställer flöde för pumpen?).

Så, till elförbrukningen.. de första dagarna låg vi mellan 140-150kWh om dagen, vilket inte är rimligt.. VVS-are var här, och gav oss rekommendation att stänga värmen helt på övervåningen i väntan på nya ställdon och ev någon ventil som kärvade lite.

Sen vi gjorde det har vi legat på ca 80kWh om dagen, och då är det inte superkallt ute heller.

Vad är det som drar så mycket? Tillsatsen på VP är inte igång.

Installatören justerade kurvan lite grann, och rengjorde metallfiltret vid VP. Idag är den inställd på kurva 37. Värmen går från VP ner i marken, ca 15m i en kulvert innan den kommer in i huset.

Värmen inne är runt 17 grader nu, VP står inställd på 20.

Ojämn värme tycker jag i golvet också. Systemet luftat av installatör.

Ge mig lite tips och råd vad jag kan kika på, eller något som är viktigt att nämna för installatören?

Känns som att den på något vis inte klarar av systemet riktigt, och får kämpa på max för att klara av det. Dålig kompressor?

Hjälp en nybörjare på golvvärme innan detta blir väldigt dyrt 😅

Bifogar aktuella inställningar.

Tacksam för hjälp!
 
  • Display på värmepump med driftstid för värmepump, tillsats 1 och 2, samt varmvatten i timmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display för golvvärmesystem som visar temperaturinställningar och brine-in och brine-ut värden, samt aktuell rumstemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på värmepumpskontroll med temperaturinställningar: utemiljö 5°C, rum 20°C, framledning 30°C, returledning 29°C, varmvatten 45°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display med inställningar för värmepumpens värmekurva: min 20°C, max 60°C, kurva 5: 1°C, kurva 0: 2°C, kurva -5: 1°C, värmestopp 17°C, sänkning 3°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostatdisplay visar inställningar för värmekurva, med värden för "kurva", "min", "max" och "värmestopp" inställda på olika grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display med texten "RUM 20°, inget behov värme, drift auto" på värmepumpspanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Något annat som drar kw... elgolvvärme, värmare ute på altanen, avfuktare, djupbrunnspump, hönshus mm
 
  • Haha
ahman
  • Laddar…
V Vector skrev:
Något annat som drar kw... elgolvvärme, värmare ute på altanen, avfuktare, djupbrunnspump, hönshus mm
Skulle delvis kunna förklara det, men ändå sjönk ju förbrukningen från 140 till 80 när vi stängde värmen på övervåningen. Finns ingen elgolvvärme någonstans, inga värmare osv. En avfuktare i grunden har vi, men den ska inte dra så stora mängder. Pumpen till brunnen skulle jag ju försöka kolla upp.
 
Z ZaxxeN skrev:
Hej! Nu är det dags att få lite tips och råd, från er experter på forumet igen!

Nyligen flyttat till ett hus, som är helrenoverat år 1994. Då sattes vattenburen golvvärme in i hela huset. Den drivs via jordvärme. Vet inte vilken pump som satt i då - men den byttes 2008 till en Thermia Duo 12.

När vi flyttade dit märkte vi omgående att det var väldigt varmt på övervåningen, och inte lika varmt nere. Vi snackar en extrem skillnad - hade vi 20 grader nere så kunde vi ha 27 uppe.

Felsökning påbörjar.. Ska sägas att jag aldrig har haft med jordvärme och i synnerhet inte golvvärme att göra tidigare.

Kontrollerat och motionerat samtliga ventiler i fördelaren, och kontrollerat ställdonen.

Två ställdon var kassa, och kommer att bytas. Några slingor hade inga ställdon alls (har fått förklarat för mig att de gjorde så förr, idag sätter man in en bypass-ventil istället som säkerställer flöde för pumpen?).

Så, till elförbrukningen.. de första dagarna låg vi mellan 140-150kWh om dagen, vilket inte är rimligt.. VVS-are var här, och gav oss rekommendation att stänga värmen helt på övervåningen i väntan på nya ställdon och ev någon ventil som kärvade lite.

Sen vi gjorde det har vi legat på ca 80kWh om dagen, och då är det inte superkallt ute heller.

Vad är det som drar så mycket? Tillsatsen på VP är inte igång.

Installatören justerade kurvan lite grann, och rengjorde metallfiltret vid VP. Idag är den inställd på kurva 37. Värmen går från VP ner i marken, ca 15m i en kulvert innan den kommer in i huset.

Värmen inne är runt 17 grader nu, VP står inställd på 20.

Ojämn värme tycker jag i golvet också. Systemet luftat av installatör.

Ge mig lite tips och råd vad jag kan kika på, eller något som är viktigt att nämna för installatören?

Känns som att den på något vis inte klarar av systemet riktigt, och får kämpa på max för att klara av det. Dålig kompressor?

Hjälp en nybörjare på golvvärme innan detta blir väldigt dyrt 😅

Bifogar aktuella inställningar.

Tacksam för hjälp!
Det du ska titta på är integralen värdet.För att din värmepump ska starta så måste du få ett värmeunderskott. På din pump så startar kompressorn på -60 och räknar ner till 0 och då har den räknat hem värmeunderskottet och kompressorn stannar till du får ett nytt värmeunderskott. Ta kort på efter kompressorn gått ca 10 minuter för att se vad du får för värden på fram/returen.Som du ser på bilden så har du ett integralvärde på +11 när kompressorn stannat Mao så stannar kompressor innan den räknat hem värmeunderskottet och det måste du se efter vad det beror på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för svar! Nu har förvisso pumpen gått ett par timmar, men här kommer aktuella värden.. nu är det bra temp på nedervåningen (fick höja rum till 22c). Pumpen stannade precis.

Angående integral, så har den visat allt från -360 och uppåt när jag tittat..
V växelventil skrev:
Det du ska titta på är integralen värdet.För att din värmepump ska starta så måste du få ett värmeunderskott. På din pump så startar kompressorn på -60 och räknar ner till 0 och då har den räknat hem värmeunderskottet och kompressorn stannar till du får ett nytt värmeunderskott. Ta kort på efter kompressorn gått ca 10 minuter för att se vad du får för värden på fram/returen.Som du ser på bilden så har du ett integralvärde på +11 när kompressorn stannat Mao så stannar kompressor innan den räknat hem värmeunderskottet och det måste du se efter vad det beror på.
 
  • Display på värmepump visar temperaturer: rum 22°C, framledning 45°C, returledning 41°C, varmvatten 47°C. Integral -3. Röd panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
Som du ser på bilden så har du ett integralvärde på +11 när kompressorn stannat Mao så stannar kompressor innan den räknat hem värmeunderskottet och det måste du se efter vad det beror på.
Vad menar du? Jag fattar det som att den har räknat hem värmeunderskottet å står lite på plus
 
Z ZaxxeN skrev:
Tack för svar! Nu har förvisso pumpen gått ett par timmar, men här kommer aktuella värden.. nu är det bra temp på nedervåningen (fick höja rum till 22c). Pumpen stannade precis.

Angående integral, så har den visat allt från -360 och uppåt när jag tittat..
Det som avgör hur snabbt integralen räknar ner är hur mycket framledningstemperaturens ÄR-värdet är öve BÖR-värdet (inom parentes) och som exempel ligger ÄR- värdet på 44 grader mot BÖR- på 40 grader kommer den räkna nedåt integralen 4 steg/minut och då ska ditt värde hamna på +4 och ditt värde var +11 och då finns risken att den bryter på hysteres så något knas har så kolla vad värdet blir när kompressorn stannar.Om du trycker på minusknsppen så du ser både brine in och ut vad har du för brinevärde?
 
Redigerat:
V växelventil skrev:
Det som avgör hur snabbt integralen räknar ner är hur mycket framledningstemperaturens ÄR-värdet är öve BÖR-värdet (inom parentes) och som exempel ligger ÄR- värdet på 44 grader mot BÖR- på 40 grader kommer den räkna nedåt integralen 4 steg/minut och då ska ditt värde hamna på +4 och ditt värde var +11 och då finns risken att den bryter på hysteres så något knas har så kolla vad värdet blir när kompressorn stannar.Om du trycker på minusknsppen så du ser både brine in och ut vad har du för brinevärde?
Nu går pumpen igen, detta är aktuella värden..
 
  • Skärm på värmepump visar temperaturer: rum 22°C, framledning 51°C, returledning 45°C, varmvatten 46°C, brine ut 2°C, brine in 3°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z ZaxxeN skrev:
Nu går pumpen igen, detta är aktuella värden..
Nu gör den varmvatten men du har lite stor diff på brine så öka på cirkulationspumpen om det går( till läge 3)Tänk på om du höjer RUM-värdet från 20 till 22 så höjer du framledningstemperatur med 6 grader så nog bättre att sänka RUM- värdet till 20 och öka på kurva till 40 istället. Höjer du kurva från 37 till 40 höjer du bara med 3 grader.
 
V växelventil skrev:
Nu gör den varmvatten men du har lite stor diff på brine så öka på cirkulationspumpen om det går( till läge 3)Tänk på om du höjer RUM-värdet från 20 till 22 så höjer du framledningstemperatur med 6 grader så nog bättre att sänka RUM- värdet till 20 och öka på kurva till 40 istället. Höjer du kurva från 37 till 40 höjer du bara med 3 grader.
Hittade in till servicemenyn. Flöde cirkulationspump är på max. Samma på brine. Bifogar bilder på detta..
 
  • Display på cirkulationspumps servicemeny, visar maxflöde för cirkulationspump och brine. Skärm med text och knappar under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en digital display på en värmepump med inställningar för integralfrekvens, hysteres och varmvattenstopp, mot röd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Displayen på värmepumpens servicemeny med alternativ för flöde och tryck, inklusive inställningar för integrät, hysteres och max retur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på servicemenyn med temperaturinställningar och tider för varmvatten och värme, text på grönt och svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z ZaxxeN skrev:
Hittade in till servicemenyn. Flöde cirkulationspump är på max. Samma på brine. Bifogar bilder på detta..
Okej ändra A2 till 600 istället så tillsatsen startar på 600 istället för nu startar den för tidigt.Startvärdet för varmvatten så höj det till 42.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Okej ändra A2 till 600 istället så tillsatsen startar på 600 istället för nu startar den för tidigt.Startvärdet för varmvatten så höj det till 42.
Gjort det nu! Vet att tillsatsen fick gå i en del i början när vi flyttade in, inte så mycket senaste veckan. Men - kan detta förklara elförbrukningen? Även den ojämna värmen i golvet. Känns liksom som att den inte riktigt orkar pumpa runt allting. Hur stor roll spelar kompressorn i detta? Skulle det vara en möjlighet att den är slut? Är det mer värt att isåfall köpa en helt ny pump eller ska man renovera denna från 2008? Mitt tålamod börjar ta slut, och det börjar redan bli dyrt med denna elförbrukning..

Tack för hjälpen!
 
Z ZaxxeN skrev:
Gjort det nu! Vet att tillsatsen fick gå i en del i början när vi flyttade in, inte så mycket senaste veckan. Men - kan detta förklara elförbrukningen? Även den ojämna värmen i golvet. Känns liksom som att den inte riktigt orkar pumpa runt allting. Hur stor roll spelar kompressorn i detta? Skulle det vara en möjlighet att den är slut? Är det mer värt att isåfall köpa en helt ny pump eller ska man renovera denna från 2008? Mitt tålamod börjar ta slut, och det börjar redan bli dyrt med denna elförbrukning..

Tack för hjälpen!
Kan vara så för din pump prioriterar varmvatten före värme och eftersom du har en duo så kan det vara så att när tiden 20 minuter för varmvatten och driftpressosten inte uppnått så växlar den över till värme och ligger ÄR-värdet under BÖR-värdet så sjunker(-värde)på integralen och växlar den till varmvatten kan du få ett stort underskott på integralen så den triggar igång el-patron.
 
V växelventil skrev:
Kan vara så för din pump prioriterar varmvatten före värme och eftersom du har en duo så kan det vara så att när tiden 20 minuter för varmvatten och driftpressosten inte uppnått så växlar den över till värme och ligger ÄR-värdet under BÖR-värdet så sjunker(-värde)på integralen och växlar den till varmvatten kan du få ett stort underskott på integralen så den triggar igång el-patron.
Ok! Dock testade jag att stänga av tillsatsen, och märkte tyvärr ingen skillnad i förbrukningen. Nästa steg är att jag ska beställa hem en realtidsmätare för att kunna utesluta att något annat drar ström..
 
Z ZaxxeN skrev:
Ok! Dock testade jag att stänga av tillsatsen, och märkte tyvärr ingen skillnad i förbrukningen. Nästa steg är att jag ska beställa hem en realtidsmätare för att kunna utesluta att något annat drar ström..
Fast du har många drifttimmar på el-patron och kan hända att när du stängde av el-patron(måste du ställt den i läge VÄRMEPUMP) och inte i auto.Ställer du den i läge VÄRMEPUMP så fungar inte legionella så ha den i läge auto.Av någon anledning så var A2 ställt tokigt och tror jag att pumpen gått mycket på el-patron pga det och standard på din pump är A1 startvärde -60 och A2 -600 så varför man vill ha att el-patron går in redan vid -100 är konstigt.I servicemenyn så gå in på MANUELL TEST och pila ner till graf och standard värde på din pump är 3 och ändra till 7 så får du en graf på 24/7 istället.Om du ställer dig på TEMPERATURER och på framledningstemperatur och tryck på högerknappen och håll intryckt så får du en graf och tyvärr liten men där kan du se tiden och hur många starter du har på 1 dygn.Du kan även ställa dig på varmvatten och göra likadant.Din cirkulationspump på KB-sidan måste kolla varför du har så stor diff på kalla sidan varför du har så stor diff.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.