K Kane skrev:
Se vad som händer när den når 49.
Nu har den hållit sig på 50-51 :) Dock är det ju milt ute. Men ja, jag får nog ta hit en tekniker för felsökning åtminstone. Tack för alla svar.

S Stoff3th3m4n skrev:
Nu har den hållit sig på 50-51 :) Dock är det ju milt ute. Men ja, jag får nog ta hit en tekniker för felsökning åtminstone. Tack för alla svar.
Ja, det behöver du nog göra om du vill ha den till varmvattenproduktion utan eltillsats.

S
S Stoff3th3m4n skrev:
Hej!

Är tacksam om någon kunnig kan tänka sig att ge mig råd gällande nedanstående:

Förutsättningarna är att vi kör värme inomhus via en Panasonic HZ35 LLVP och vår Nibe F370 FLVP på manuellt läge utan elpatron och utan uppvärmning i huset, mest bara för varmvatten. Detta fungerade utmärkt fram till för någon månad sedan och även kanon förra vintern.

Har haft bekymmer med vår Nibe F370 i ca en månad nu. Det började med att den i November när det var minusgrader ute att inte riktigt klara av att hålla temperatur i varmvattnet. Det sjönk långsamt nedåt hela tiden. Så jag slog på auto-läget med tillsats (elpatron) för att stötta upp när det behövs. Detta hjälpte delvis men den tar sig aldrig hela vägen upp till 52 grader i varmvattnet som den har gjort tidigare. Nu toppar den på 47-48 grader och tar sig aldrig över det.

Så mina funderingar är:

1. Vad kan det vara som gör att den inte klarar att köra enbart varmvatten via kompressordrift nu plötsligt? Vår LLVP värmer ju upp huset och FLVP kan återvinna den värmen till varmvatten som den gjort tidigare, men nu klarar den inte det.

2. Varför kommer varmvattentemperaturen aldrig upp över 47-48 grader trots autoläge med tillsats?

3. Finns det något att prova själv, eller är det servicetekniker som gäller?

Någon som har någon fundering om vad som kan vara fel. Jag lägger till några foton här på temperaturer under avancerat ifall det hjälper.

Stort tack på förhand.
Uppdaterade du programvaran (mjukvaran) strax innan problemen började? Ny version fanns för ca en månad sedan. Testa att backa tillbaka en version (som test)

Annat
Kör du Smart Price Adaption? Om ja, fundera på om du skall göra det. ( i ditt fall troligen inte)

S styren skrev:
Uppdaterade du programvaran (mjukvaran) strax innan problemen började? Ny version fanns för ca en månad sedan. Testa att backa tillbaka en version (som test)

Annat
Kör du Smart Price Adaption? Om ja, fundera på om du skall göra det. ( i ditt fall troligen inte)
Tack för input!

Har ej uppdaterat och kör den inte ens inkopplad till nätet 🙂

• Gilla
styren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.