366 läst ·
3 svar
366 läst
3 svar
Spikar i belastning
Bor i stort hus och har därmed en rätt ordentlig luft/vattenpump på 16kW. Vi hade 20A huvudsäkring när den installerades men fick byta upp till 25A då säkringarna gick när det var kallt ute.
Jag skaffade en Tibber för ett tag sedan, men av intresse och för att kolla att vi har någorlunda jämn förbrukning på faserna. Allt ser bra ut, men jag mängder med spikar när pumpen går, ungefär 40-50 per timme, nånting runt 10 sek per spik och de är väl sisådär 2-3kW över vanlig förbrukning.
Vill bara kolla om det här är normalt för pumpar eller om det är något man bör kolla upp.
Jag skaffade en Tibber för ett tag sedan, men av intresse och för att kolla att vi har någorlunda jämn förbrukning på faserna. Allt ser bra ut, men jag mängder med spikar när pumpen går, ungefär 40-50 per timme, nånting runt 10 sek per spik och de är väl sisådär 2-3kW över vanlig förbrukning.
Vill bara kolla om det här är normalt för pumpar eller om det är något man bör kolla upp.
Hur vet du att dessa är runt 10 sekunder?Tore Stjerna skrev:
Uppdateringsintervallet på P1-/HAN-porten är oftast 10 sekunder.
Spikar på 2-3 kW som är ca 10 sekunder ungefär var 70:e sekund, får inte en 20 A diazedsäkring att lösa ut även om säkringen redan belastas med 20 A.
Ja det här var ju lite intressant iom att jag jobbar väldigt mycket med felsökning av olika typer men att jag tydligen helt släppte logiken här och tog för givet att det var pumpen. Efter att ha kopplat på hjärnan igen har jag kommit fram till att det är värmaren i FTX-systemet som är boven. Pinsamt!Demmpa skrev:
Angående uppdateringsintervall så ser det ut som att det är var 5:e sekund här. Sen det med att säkringarna gick innan vi bytte till 25A var inte konstigare än att vi har högre konstant belastning när det är riktigt kallt ute. Det kombinerat med sned belastning över faserna gjorde att en av säkringarna gick då och då. Bättre fördelning mellan faserna gjorde nog störst skillnad, men skönt oavsett med extra overhead med 25A.
Klicka här för att svara