B
P Parts89 skrev:
De som har bergvärme och kör frikyla brukar ändå säga att det funkar bra. Vad är det som skiljer?

Tanken som jag har nu är att suga luft från säg hallen, kyla ner och blåsa ut i sovrummet.
I stil med denna: [länk]

Målet är att under sommartid få ner sovrummet till något mer mänskligt.
Kör du kanalkylare med ventilationsflödet tror jag det funkar dåligt.

Kör du kanalkylare med luft från rummet och blåser in i rummet, såsom du bedkriver det kan det funka. Du får räkna på det, behöver ett stort flöde luft.

Det blir ju lite så med frikyla/borrhål, man brukar ju köra stora luftflöden genom konvektorkylare.

Jag har typ denna billigaste luft luft ac från jula, köptes för under 5000kr. Installerades tillsammans med en vän som är kyltekniker, så det är en korrekt installation och papperna är i sin ordning. Hela sommaren var under 100kWh el (har mätning på den). Den var alltså billig att installera och låg driftkostnad. Frikyla är visserligen billigare driftkostnad, men installationen brukar dra iväg. Har lite svårt att se att det ska vara lönsamt.

Håller med om att ute delen är ful, och den bullrar en del. Klar fördel med en borrhål/frikyla lösning från det estetiska perspektivet.
 
Jag har FTX och kyla, 32 ute och typ 20 inne.
Men med väldigt högt flöde och kallt (8 grader) vatten in i kylarna får jag knappt 10 grader ut från tilluftsdonen.
Jag har kondensisolerat alla tilluftskanaler.

Med "normalt" flöde och utan kondensisolering ger det rätt dålig kyleffekt tyvärr.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Kör du kanalkylare med ventilationsflödet tror jag det funkar dåligt.

Kör du kanalkylare med luft från rummet och blåser in i rummet, såsom du bedkriver det kan det funka. Du får räkna på det, behöver ett stort flöde luft.

Det blir ju lite så med frikyla/borrhål, man brukar ju köra stora luftflöden genom konvektorkylare.

Jag har typ denna billigaste luft luft ac från jula, köptes för under 5000kr. Installerades tillsammans med en vän som är kyltekniker, så det är en korrekt installation och papperna är i sin ordning. Hela sommaren var under 100kWh el (har mätning på den). Den var alltså billig att installera och låg driftkostnad. Frikyla är visserligen billigare driftkostnad, men installationen brukar dra iväg. Har lite svårt att se att det ska vara lönsamt.

Håller med om att ute delen är ful, och den bullrar en del. Klar fördel med en borrhål/frikyla lösning från det estetiska perspektivet.
Hur stort flöde? Det är ändå en fällt likt denna planerad:https://ventilation.se/sv/products/kanalflakt-systemair-kvk-silent-160-ec

208l/s (748m³/h)


Målet är inte så billig drift som möjligt, elen är billig på sommaren och jag värdesätter komfort. Vill dock inte lägga 700.000kr på ett megasystem 😅
 
Gimp Gimp skrev:
Jag har FTX och kyla, 32 ute och typ 20 inne.
Men med väldigt högt flöde och kallt (8 grader) vatten in i kylarna får jag knappt 10 grader ut från tilluftsdonen.
Jag har kondensisolerat alla tilluftskanaler.

Med "normalt" flöde och utan kondensisolering ger det rätt dålig kyleffekt tyvärr.
Vad är högt flöde? Vad är normalt flöde?
Vad är dålig kyleffekt?

Hur brukar du göra, maxxa under dagen och sen dra ner på natten när man sover?
Låter det mycket? Blåser det mycket?
 
P Parts89 skrev:
Vad är högt flöde? Vad är normalt flöde?
Vad är dålig kyleffekt?

Hur brukar du göra, maxxa under dagen och sen dra ner på natten när man sover?
Låter det mycket? Blåser det mycket?
Har ett Heru 250 som ska ge typ 286l/s, så det är ordentligt överdimensionerat.
Kör normalt på 12% viket känns tillräckligt för att byta luften, har inte mätt flöden ännu, men har nästan aldrig imma på spegel eller fönster i badrummet nere, bara när vi dushar alla 4 efter varandra.

Har två 250mm kylare i serie för att få ner temeperaturen så lågt som möjligt, med ca 8 grader på vattnet får jag 9,9-10,0 grader ut från donen.

På sommaren kör jag fläktarna på max 65% hela tiden, där går gränsen för att man kan höra att det blåser ur donen.
Är det inte varmare än 25 ute kör jag typ 45-50%, men oftast går den nog på 65% för att jag inte orkar ställa om.

Kollade en gång när det var 32 ute, då var det 21 i frånluften som aggregatet mäter, så skulle gissa 19 i sovrummen, sonens flickvän och frugan fryser och får ha täcke när dom ska sova.

Huset är väldigt bra isolerat, 200mm PU skum i taket.

Jag gissar att jag byter luften ca 1,5-2ggr per timme, och blåser in 10 gradig luft.
Med en normalt dimensionerat system byter man kanske 0,5ggr per timme, och har man inte kondensisolerat kanalerna så kanske men inte kan köra kallare än ca 15 grader på luften.
Kyleffekten då blir ganska blygsam, utan att veta gissar jag på kanske några grader.

Jag gissar att skullle det vara 32 grader flera dagar i sträck skulle min innertemp öka 1-2 till 20-21, kanske.

När jag skulle bygga var det ingen som ville räkna på hur mycket flöde och temp jag behövde, alla sa att det inte skulle funka.

Så jag tog i, största Heru aggregatet jag fick plats med, 250mm flexdämpare ut från aggregatet, övergång direkt efter den till 3st 160mm rör och 1200mm rektangulära dämpare, 160mm kanaler till alla rum, sen en 600mm tektangulär dämpare och 1200mm flex ner till donet.
Det är helt galet tyst.
 
  • Gilla
JonathanWT
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Har ett Heru 250 som ska ge typ 286l/s, så det är ordentligt överdimensionerat.
Kör normalt på 12% viket känns tillräckligt för att byta luften, har inte mätt flöden ännu, men har nästan aldrig imma på spegel eller fönster i badrummet nere, bara när vi dushar alla 4 efter varandra.

Har två 250mm kylare i serie för att få ner temeperaturen så lågt som möjligt, med ca 8 grader på vattnet får jag 9,9-10,0 grader ut från donen.

På sommaren kör jag fläktarna på max 65% hela tiden, där går gränsen för att man kan höra att det blåser ur donen.
Är det inte varmare än 25 ute kör jag typ 45-50%, men oftast går den nog på 65% för att jag inte orkar ställa om.

Kollade en gång när det var 32 ute, då var det 21 i frånluften som aggregatet mäter, så skulle gissa 19 i sovrummen, sonens flickvän och frugan fryser och får ha täcke när dom ska sova.

Huset är väldigt bra isolerat, 200mm PU skum i taket.

Jag gissar att jag byter luften ca 1,5-2ggr per timme, och blåser in 10 gradig luft.
Med en normalt dimensionerat system byter man kanske 0,5ggr per timme, och har man inte kondensisolerat kanalerna så kanske men inte kan köra kallare än ca 15 grader på luften.
Kyleffekten då blir ganska blygsam, utan att veta gissar jag på kanske några grader.

Jag gissar att skullle det vara 32 grader flera dagar i sträck skulle min innertemp öka 1-2 till 20-21, kanske.

När jag skulle bygga var det ingen som ville räkna på hur mycket flöde och temp jag behövde, alla sa att det inte skulle funka.

Så jag tog i, största Heru aggregatet jag fick plats med, 250mm flexdämpare ut från aggregatet, övergång direkt efter den till 3st 160mm rör och 1200mm rektangulära dämpare, 160mm kanaler till alla rum, sen en 600mm tektangulär dämpare och 1200mm flex ner till donet.
Det är helt galet tyst.
Häftigt! Tack för info!

Om du skulle göra om det; vad hade du inte gjort och vad hade du gjort?

Behövs verkligen två kylare? Har du provat stänga av en?
 
P Parts89 skrev:
Häftigt! Tack för info!

Om du skulle göra om det; vad hade du inte gjort och vad hade du gjort?

Behövs verkligen två kylare? Har du provat stänga av en?
Saknar styrning av temperatur lokalt för varje rum, men har inte gett upp det ännu, funderar på att sätta linjärställdon till alla tilluftsdon.

Kostnad, eller främst min tid har varit mycket hög, men jag hade lätt lagt det dubbla om jag skulle tvingas göra det igen.

Jag fick plats med två kylare, så jag satte det. Gissar att:
Luft in 32
Luft efter värmeväxlare 23
Luft efter första kylaren 13
Luft efter andra 10
Jag kan inte stänga av en, men jag kan mäta temp före, mellan och efter någongång i sommar om du påminner...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.