Hej,

Bergvärmepump Nibe Fighter 1115. Dockad mot acktank med elpatron, en elpatron som ej styrs "smart/automatiskt" via bergvärmepump utan fungerar med vridtermostat samt vanligt tidur, vid kalla dagar sätter jag alltså igång elpatron till acktank manuellt med schema via tidur, exempel: termostat ställs på 40c. Påslag av hela alltet via tidur (som slår igång kontaktor) 2ggr per dygn.

Problemet: Nu fungerar inte elpatron längre, blir inte varmare än vad kompressor på bergvärmepump orkar ge. Jag misstänker att det är termostaten som gett med sig, detta misstänker jag pga när jag vrider termostat så händer inget med temp, inte ens om jag vrider fullt. Däremot anar jag en liten gnista när termostat "klickar till". Vad kan det vara?

Någon vänlig själ som kan guida mig hur jag felsöker detta bäst? För att utesluta att det kanske är elpatron som är trasig och inte termostat.

Bifogar 2 bilder på termostat.

Mvh Fredrik

• Termostat med kablar, monterad på insidan av en vit kopplingsdosa, del av felsökning av bergvärmepumpsystem med elpatron.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat monterad i elbox med kopplingar, i ett uppvärmningssystem. Innerdelen av termostaten är synlig.
    Skapa konto
  • Termostat vridtermostat monterad på vägg med inställning i grader Celsius, synlig markering runt 40°C, på betonggolv med skruvar bredvid.
    Skapa konto
Har du någon voltmeter att mäta med?
Elpatronen är ansluten 3-fas, Fas 1 och Fas2 är via termostatet Fas 3 är alltid inkopplad. Brun tråd 2 st. Är matning från elcentral/eller efter kontaktorn
Det skall vara 400V mellan bruna ledare mäkta med I- streck respektive II-sreck.
Är termostatet till skall det vara 400V mellan vita ledare.
OBS Det finns ingen nolla att mäta mot, men man kan mäta mot jord t.ex kopparrör, då är det 230V mot jord.
Har du kollat säkringar 3st.?

L Leif i Skåne skrev:
Elpatronen är ansluten 3-fas, Fas 1 och Fas2 är via termostatet Fas 3 är alltid inkopplad. Brun tråd 2 st. Är matning från elcentral/eller efter kontaktorn
Det skall vara 400V mellan bruna ledare mäkta med I- streck respektive II-sreck.
OBS Det finns ingen nolla att mäta mot, men man kan mäta mot jord t.ex kopparrör, då är det 230V mot jord.
Hej,

Tack för att du tar dig tid!

Har en Kyoritsu 1030 pennmultimeter, ska gå att mäta upp till 600v med den.

3st säkringar i skåp har jag till patron, det stämmer!

Så jag mäter direkt mellan de 2 bruna för att säkerställa 400v? Och sen samma mellan vita när termostat bör vara igång?

Mot vilken ledare ska jag mäta då jag går mellan ledare samt "jord"(kopparrör exempelvis)? Då du nämner 230v, vilket scenario rör detta?

Tack!

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Nu har jag mätt, vad tror du om detta:
Allt avslaget samt vred på lägsta temp, då får jag 0v över bruna samt även vita paret. Vid ström på, vred lägsta temp så får jag 391v över bruna, inget över vita. Vrider jag vredet tills jag hör ett första klick får jag 391v över brunt, 194 över vitt. Vrider jag så det klickar en andra gång får jag 383v över brunt samt 383v över vitt.

Dina mätningar ser normala ut, det verkar som ditt termostat har 2 effektlägen.
Att du mäter 1/2-spänning är normalt.

Troligen ligger Fas 3 fast in på patronen och termostatet kopplar in först en fas t.ex Fas-1 nu får du nominellt 400V över 2 värme element = lägre effekt.
När nästa "klick" kopplas F2 in och det blir 230V över varje element.
Detta vid Y kopplad patron, vid D-kopplad stiger effekten

Diagram över D- och Y-kopplingar med beräkningsformler för effekt och ström. Visar effektförhållande mellan kopplingarna samt en illustration av en ledningskoppling.
Skapa konto

Diagram och formler för delta-koppling och Y-koppling i elektriska system, med märkning av linjespänning och ström.
Skapa konto

L Leif i Skåne skrev:
Dina mätningar ser normala ut, det verkar som ditt termostat har 2 effektlägen.
Att du mäter 1/2-spänning är normalt.

Troligen ligger Fas 3 fast in på patronen och termostatet kopplar in först en fas t.ex Fas-1 nu får du nominellt 400V över 2 värme element = lägre effekt.
När nästa "klick" kopplas F2 in och det blir 230V över varje element.
Detta vid Y kopplad patron, vid D-kopplad stiger effekten

[bild]

[bild]
Snyggt, tack för det! Alltid lär man sig något nytt. :D Dock förstår jag nog varför jag inte får patronen att värma. Spelar ingen roll om jag har temostat inställd på 30c eller 50c, den slår av "för tidigt". Vattnet är nu 35c, termostat inställd på 50c, men ledarpar2, de vita, skickar bara 190v. Vad tror du kring det?

Skulle ju kunna vara fyllningen i tempbulben som har börjat läcka ut.

E Emanuel01 skrev:
Skulle ju kunna vara fyllningen i tempbulben som har börjat läcka ut.
Om så är fallet är det väl en ny termostat som gäller med allt vad det innebär? Tömma acktanken på vatten, i med ny termostat osv?

Metall röret med bulben är ju bara instucken i temp fickan. Den är bara att dra ut såvida de inte tryckt i någon kontakt pasta som stelnar.
Så troligtvis är det jätteenkelt!

E Emanuel01 skrev:
Metall röret med bulben är ju bara instucken i temp fickan. Den är bara att dra ut såvida de inte tryckt i någon kontakt pasta som stelnar.
Så troligtvis är det jätteenkelt!
Isolering med kabelgenomföring i trävägg.
Skapa konto

så ser det ut

Om det bara är termostatdelen som krånglar byter du ju bara denna:

• En upphängd, öppen vit dosbox exponerar kablar och en elektrisk komponent med röda trådar anslutna, mot en stenig yta i ett byggnadsområde.
    Skapa konto
E Emanuel01 skrev:
Om det bara är termostatdelen som krånglar byter du ju bara denna:
Ok! Och kopplar in ledaren till temp-proben i den nya termostaten sen?

FfRrEeDdDdEe FfRrEeDdDdEe skrev:
Ok! Och kopplar in ledaren till temp-proben i den nya termostaten sen?
"Metalledningen" från termostaten följer med den nya då bulben sitter fast i den. Inte samma termostat men liknande konstruktion.

• Termostat med ansluten metallledning och bulb visas på ett bord med en VVS-hemsida etikett i bakgrunden.
    Skapa konto
Så du har en vattentät tempficka bakom din låda där som en sådan bulb är instucken i. Så när tempen ökar ökar trycket i metalledningen på grund av att den är gasfylld(vet inte vilken gas) tills den bryter kontakten i termostaten vid rätt temp. Så om den börjar läcka blir det mer och mer fel tills den sluta funka helt.

E Emanuel01 skrev:
"Metalledningen" från termostaten följer med den nya då bulben sitter fast i den. Inte samma termostat men liknande konstruktion.
Ingen fart på patron. Det måste finnas ett överhettningsskydd som ligger i serie och ska vara helst före termostaten. Hos dig så är den kanske efter termostaten. Ser ut som att det är 2 rör/slangar in i dykröet i tanken på foto inlägg # 10

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.