Hej, har flyttat in i ett äldre hus med luft vattenvärmepump. Pratade med någon som nämnde att det är viktigt att trycket "måste" vara på ca 1 bar i expansionskärlet, men när jag kollar är det på typ 0. Hittar inget sätt att fylla på med vatten (eller är det luft i bottenventilen som behöver fyllas?). Väldigt okunnig på värmesystemet känner jag..

Huset är på 2 plan + källare och värmepannan och expansionskärlet står i källaren.

• Värmepump med cirkulationspump, rörledningar och trycktank i en teknisk installation i pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd trycktank med Reflex-märke och varningsetikett för maxtryck. Sprickor synliga på ytan. Volym 18 liter, tryck 3,0 bar.
    Skapa konto
Redigerat:
Bild 2 visar luftningsventilen för förtrycket i expansionskärlet. Den rör man normalt inte.

Ta en/flera översiktsbilder över anledningen.
Påfyllningsventilen för värmesystemet sitter mågonstans mellan tappvattnet och värmesystemet, kan eventuellt finnas nära reglerventilen för varmvattnet.

• Gilla
Pettha
  • Laddar…
Om trycket nu är noll. På kärlet under kanske en plastpropp, så är det en bilventil, tryck till på piggen, det ska komma luft, inget vatten. Fyll på med luft, med en pump som har en manometr. De ska vaara ca 0,5- 0,6 lufttryck i blåsan. Stiger trycket så släpp ut mer vatten, ( kan gå med säkerhetsventilen ) blåsan ska vara tom på vatten vid rätt tryck. Trycket ska stå kvar ca 1/2 timma innan det fylls på med vatten. Sjunker det så kan blåsan vara läck och bara byta kärl.
Vid påfyllning av vatten SAKTA ( pyspunka ) ska manometern stiga sakta, om inte och den gör ett snabbt stignde, dåligt med luft elller hål i blåsan.

• Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Tack så mycket för snabba svar. Kan det vara "ventilen" här längst ner på pannan vattnet ska in? (Bild 1)
Värmen fungerar egentligen lite för bra i huset, då det kommer värme även om elementen står på 0... :P

• Ventil längst ner på panna, med röranslutningar och temperaturmätare, potentiellt för vatteninlopp.
    Skapa konto
  • Värmesystemspanna med ventiler och rör, en cirkulationspump och kablage i ett pannrum.
    Skapa konto
Det är det röda kärlet på väggen, foto 2. som har en plastis på undersidan. Shunten står på ca 25 - 30 % öppen, vilken temp är det ute. tumregel, ca 40 - 42 C ut till ellement vid noll ute. Är det för varmt, så får du sänka kurvan något snäpp, samt isolera givaren till höger. Nu kan den ge fel värde, då den liksom hänger i luften.. Nu har du en ESBE motor med allt inbyggt och väldigt små knappar att ställa med. Men troligtvis har du manualen, men lätt att trycka fel. Jag själv giller inte när allt ska vara i en enhet, har motorer som drivs med separat reglercentral. Nu fungerar ditt nog tills det säger upp sig.

Edit Vad visar manometern för tryck.

P Pettha skrev:
Hej, har flyttat in i ett äldre hus med luft vattenvärmepump. Pratade med någon som nämnde att det är viktigt att trycket "måste" vara på ca 1 bar i expansionskärlet, men när jag kollar är det på typ 0. Hittar inget sätt att fylla på med vatten (eller är det luft i bottenventilen som behöver fyllas?). Väldigt okunnig på värmesystemet känner jag..

Huset är på 2 plan + källare och värmepannan och expansionskärlet står i källaren.
fyll på tills du har 0,4 bar på påfyllningsdonets manometer
helst skall du koppla bort det så att det inte är något vatten i den
ibland går gummiblåsan sönder i dessa och då byter man kärl

J jonaserik skrev:
Det är det röda kärlet på väggen, foto 2. som har en plastis på undersidan. Shunten står på ca 25 - 30 % öppen, vilken temp är det ute. tumregel, ca 40 - 42 C ut till ellement vid noll ute. Är det för varmt, så får du sänka kurvan något snäpp, samt isolera givaren till höger. Nu kan den ge fel värde, då den liksom hänger i luften.. Nu har du en ESBE motor med allt inbyggt och väldigt små knappar att ställa med. Men troligtvis har du manualen, men lätt att trycka fel. Jag själv giller inte när allt ska vara i en enhet, har motorer som drivs med separat reglercentral. Nu fungerar ditt nog tills det säger upp sig.

Edit Vad visar manometern för tryck.
Hej, ja det är en ventil (typ som till ett bildäck) under det röda expansionskärlet, manometern hade 0 i tryck, men efter att jag började lufta element, har det stigit till 0,25? Alla element i källaren och första våningen kom det en jämn stråla direkt, men på andra våningen började det pysa i ett innan det kom vatten, och efter ett drygt minut kom det en jämn stråla. De två andra elementen på andra våningen kom det lite luft ut av, men aldrig något vatten. Hade ventilen uppe i drygt 5 minuter, men hörde bara luften de första sekunderna.

Det är rätt varmt idag, typ 8 grader. Har aldrig pillat med inställningarna på någon mätare, då jag är helt novis på detta.

• Manometer och ventil på ett rött expansionskärl med kopparrör i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Rött expansionskärl med manometer under ett rörsystem, placerat i ett rum med kaklade väggar.
    Skapa konto
  • Väggmonterad termostat med digital display som visar aktuell temperatur och tid, omgiven av sladdar och vit inredning.
    Skapa konto
Fyll på systemet till 1,5 bar och stäng av cirkpumpen, vänta i 15 minuter så ev luft stiger upp. Sen lufta, håll reda på trycket, det ska vara ca 1,5 vid luftning. När du är färdig med luftningen, kan du tappa ur trycket till ca 1 bar, då finns det marginal för vattnet att öka i volym, när det värms upp. Sommartid kan trycket gå ner till ca 0,6 - 0,7 bar, men fyll inte på, allt är helt normalt.

• Gilla
Pettha
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Fyll på systemet till 1,5 bar och stäng av cirkpumpen, vänta i 15 minuter så ev luft stiger upp. Sen lufta, håll reda på trycket, det ska vara ca 1,5 vid luftning. När du är färdig med luftningen, kan du tappa ur trycket till ca 1 bar, då finns det marginal för vattnet att öka i volym, när det värms upp. Sommartid kan trycket gå ner till ca 0,6 - 0,7 bar, men fyll inte på, allt är helt normalt.
Tack, och med fyll på systemet, så är det luft i expansionskärl du menar? Eller ska jag fylla på vatten någonstans? :) Hittar ingen kran/vattenlås för detta nämligen. Alla synliga vattenlås är i öppet läge.
(När jag kollade igen så har mätern stigit till närmare 0,5 nu utan att jag har gjort något mer. Så kanske låta det jobba lite och testa att lufta igen imorgon?)

P Pettha skrev:
Tack så mycket för snabba svar. Kan det vara "ventilen" här längst ner på pannan vattnet ska in? (Bild 1)
Det du kallar för pannan är väl en akumulatortank? Men visst kan du fylla på vatten genom avtappningskran om det inte finns någon påfyllningsventil.
Det ligger en gul trädgårdsslang uppepå ackumulatortanken den kanske har använts för att fylla på värmesystemet.

Tillägg: Se bara till att lufta slangen först innan du fyller vatten i värmesystemet om du använder trädgårdsslangen.

Redigerat:
  • Gilla
Pettha
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Det du kallar för pannan är väl en akumulatortank? Men visst kan du fylla på vatten genom avtappningskran om det inte finns någon påfyllningsventil.
Det ligger en gul trädgårdsslang uppepå ackumulatortanken den kanske har använts för att fylla på värmesystemet.
Det har du nog helt rätt i. :) Jag avvaktar över natten för att se hur trycket ser ut, och testar att fylla på vatten om det inte blir någon ändring. Tack så mycket för hjälpen.

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Svårt att tänka mig att påfyllningskran saknas - det handlar om att följa rören till man hittar en stängd kran, kanske efter en T-korskoppling, kanske långt bort, där närmast i anslutning mot dricksvattenrören på kallvattensidan.

det är nästan alltid via kallvatten det fylls på men fysisk kan vara inkopplad var som helst på pann/elementvattensidan

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.