Jag har haft en röd varningslampa som indikerar fel. Kvitterade felmeddelandet tidigare men lampan var fortfarande röd. Felmeddelandet sade fasföljdfel, se bild. När jag tryckte på infoknappen stod det hela tiden "Bergvärmepumpen startar om 3600 sekunder". Indikatorn för eltillskott är grön, vilket drar onödigt mycket el tänker jag. Jag mekade runt med det mest rudimentära. Provade först att stänga av och sätta på pumpen, utan förändring. Provade också att skruva av täckplåten för att slå av/på säkringen för kompressorns motor, det svarta vredet som säger 1/0. Ingen lycka. Fortfarande fasföljdsfel. Slutligen testade jag att
1) Stänga av pumpen
2) Slå av husets huvudsäkring, sedan på igen
3) Vred av och sedan på det svarta vredet, kompressormotorns säkring
4) Slog på pumpen

Det verkar ha funkat. Nu lyser inte den röda lampan, inget fasföljdsfel indikeras, och eltillskottet indikeras inte.

Någon annan som haft liknande erfarenhet/problem?

• Display på värmepumpsstyrning med felmeddelande, ikoner för funktioner och beröringsknappar. "Greenline" syns nertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om fasföljdsvakten är hel måste du skifta 2 kablar på inkommande matning till vp annars startar aldrig kompressorn.

Har matningen till huset ändrats?
Jag själv fick detta fel när elektriker flytta mitt mätarskåp.

E Emanuel01 skrev:
Om fasföljdsvakten är hel måste du skifta 2 kablar på inkommande matning till vp annars startar aldrig kompressorn.

Sedan vi satte in en laddbox, utan lastbalansering, har en av huvudsäkringarna löst ut två gånger. Jag gissar att detta kan vara orsaken. Måste då tydligen ha koll på bergvärmepumpen så att den rebootas som den ska.

E Emanuel01 skrev:

A Addw skrev:
Sedan vi satte in en laddbox, utan lastbalansering, har en av huvudsäkringarna löst ut två gånger. Jag gissar att detta kan vara orsaken. Måste då tydligen ha koll på bergvärmepumpen så att den rebootas som den ska.
De måste de ju va!

E Emanuel01 skrev:
De måste de ju va!
Efter rebooten har jag två gånger fått meddelandet "pressostat låg". Kan det vara naturligt om kompressorn/köldmediet inte snurrat på ett tag? Kanske det behöver komma upp i "arbetstemperatur" igen?

E Emanuel01 skrev:
De måste de ju va!

Då är det antingen fel på pressostat, expansionsventil eller gasbrist. Kan även vara dåligt flöde på kalla sidan. Så smutsfilter eller dålig cirkulationspump.

P
undras hur många värmepumpar som kommer få alvarliga fel av alla laddboxar?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
undras hur många värmepumpar som kommer få alvarliga fel av alla laddboxar?
Har bytt flera frekvensomformare till Nibe som gått sönder när en fas försvunnit.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Då är det antingen fel på pressostat, expansionsventil eller gasbrist. Kan även vara dåligt flöde på kalla sidan. Så smutsfilter eller dålig cirkulationspump.
Vilken koll du har. Filtret behövde rensas. Ska visst göras varje år. Hittade bra video på Youtube, och verktygen fanns fastsatta bredvid filtret. Nu är larmet borta. Tackar.

• Gilla
Maxizor
  • Laddar…
A Addw skrev:
Jag har haft en röd varningslampa som indikerar fel. Kvitterade felmeddelandet tidigare men lampan var fortfarande röd. Felmeddelandet sade fasföljdfel, se bild. När jag tryckte på infoknappen stod det hela tiden "Bergvärmepumpen startar om 3600 sekunder". Indikatorn för eltillskott är grön, vilket drar onödigt mycket el tänker jag. Jag mekade runt med det mest rudimentära. Provade först att stänga av och sätta på pumpen, utan förändring. Provade också att skruva av täckplåten för att slå av/på säkringen för kompressorns motor, det svarta vredet som säger 1/0. Ingen lycka. Fortfarande fasföljdsfel. Slutligen testade jag att
1) Stänga av pumpen
2) Slå av husets huvudsäkring, sedan på igen
3) Vred av och sedan på det svarta vredet, kompressormotorns säkring
4) Slog på pumpen

Det verkar ha funkat. Nu lyser inte den röda lampan, inget fasföljdsfel indikeras, och eltillskottet indikeras inte.

Någon annan som haft liknande erfarenhet/problem?
Hej följde din instruktion efter samma problem. Har fått elmätaren utbytt under dagen. Efter omstart på sättet du beskrev funkar allt igen, som det ser ut. Tack!!

Också följt detta med framgång!!! Mycket stort tack!!!

Hej

Vill också tacka. Följde instruktionen enligt ovan.

Fas 2 säkring gick idag när vi drog på bastun samtidigt som annat. Efter det fick vi fasföljdsfel.

Stort tack och god jul 🎅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.