G
Gripenwald: [citat] Hej. Prova att ställa den på manuellt. Ej auto.
32 svar · 12,5k läst
H
Harha: [citat] Ifall någon råkar ut för liknande beskriver jag lösningen. Efter mer felsökning, med hjälp av en erfaren rörmokare, är problemet löst. Det tog en stund, för ventilen var det inget fel på. Däremot hade det bäckat igen i utgående rör, neråt mot manometern. Det kan hända med En skruvmejsel i hålet och vips var det fritt fram. Konstigt att fullt ingående vattentryck inte
9 svar · 454 läst
·
R
ravendarkhold: Ärligt talat så har jag inte undersökt så mycket. Diffen mellan temp till hål och tillbaks ligger typiskt 3-4 grader så det känns ok. Hur kollar jag hur hårt pumpen går?
11 svar · 3,6k läst
DonPablo
DonPablo: Förmodligen kondens då det är suggasröret som blir ganska kallt. ta droppen på fingret och känn om det är vatten eller olja
1 svar · 222 läst
·
C
christian-nils: Hej! Jag har en IVT AirX 407 värmepump och ibland har jag kallt varmvatten. När jag kollar min varmvatten graf från Home Assistant jag ser att temperaturen går när långsamt och linjärt. [bild] Det minskar med 0.1°C/20min till det värmer upp igen. Jag förstår inte riktigt varför det är så linjärt när det går neråt. Jag kollar också med IVT Anywhere appen och på innedelen och
0 svar · 217 läst
·
Randomguy
Randomguy: [citat] [citat] En 735-7 kompressor är 7kw. En 735-4 kompressor är 4kw. En 730 kompressor är 6kw. Sätt elpatronen på precis vilket värde du vill. Lycka till nu
31 svar · 3,5k läst
·
H
HenksTillman: Hej! Är det någon mer som har en Panasonic LZ35/25 som kan bekräfta att comfort cloud appen inte visar inomhustemperaturen? I min app så är det ett streck, '-', på inomhustemperaturen dvs den nuvarande tempen, alltså inte börvärdet. Utomhustempen finns med och visas men inte just inomhustempen. Jag har försökt nå ut till Panasonic supporten men den tekniska kompetens är inte
0 svar · 209 läst
DonPablo
DonPablo: not concentrated, 1/3 and not put only water, think if the other owner did that too many times, your freezing point is not what it should be, and you get ice plug or burst exchanger
7 svar · 381 läst
·
S
steve5432: Har du pengar så byt. Inte värt att krångla med gamla museiföremål. Lite beroende på förbrukning och vad du har i övrigt kan ju olika frånluftare vara aktuella. Vi gick från en 310P till Qvantum QE6, är supernöjda. Har mer än halverat elförbrukningen under de kalla månaderna okt-april. Bor i södra Sverige, modernt välisolerat hus. Viktigt dock är att avluftskanalen är riktigt
33 svar · 1,1k läst
·
S
Standy91: Så lite uppdatering i detta ärende. Vattenfall gick med på att acceptera vårat ersättningskrav, dock med ett "åldersavdrag" på materialkostnaden. Detta då en ny kompresser skulle förlänga livslängden på pumpen. Vi landade i att det var mer värt att installera en ny pump istället för att reparera den gamla. Även om vattenfall hade ersatt ungefär 80% av reparationen, så kan man
11 svar · 751 läst
·
DonPablo
DonPablo: Brine innehåller inte pfas, det är vissa köldmedium (gaser) som innehåller det. Brinevätska är ofta spritblandning
3 svar · 478 läst
B
Benpe: Rörmokaren hade gått i konkurs pga ett oskrivet samarbete mellan han och en fastighetsägare. Så mina grejer åkte tillbaka i samband med det och därav hade min pump blivit dyrare.. Detta undanhölls in i det sista och när det uppdagades tackade jag för mig. Nu har jag en annan firma som fixar allt kommande vecka. Det blev en Bosch trots allt. De var transparenta med prisskillnaden vilket
6 svar · 578 läst
M
MickeMörkö: 0,5 bar i statiskt tryck och 0,1 bar per höjdmeter är den gamla formeln jag har lärt mig.
7 svar · 249 läst
B
Bockträsk: Vilken smsstyrning skall man införskaffa när nu Airpatrol slutar med 2 och 3g nätet?
0 svar · 119 läst
M
Mhenk: [citat] Okej, intressant. Det var sämre tryck på flera ställen (både i badrum, tvättstuga och kök) när jag provade igår. Vi har kommunalt vatten.
2 svar · 298 läst
I
Incinerator: [citat] Stort tack! Det är mest radiatorer, det blir 3 utrymmen med golvvärme och samtliga radiatorer är med minst dubbla paneler.
4 svar · 1,4k läst
E
Emanuel01: [citat] Då känns det ju väldigt troligt att det är något glapp. Kompressorn skakar ju till när den startar.
21 svar · 984 läst
·
J
jonaserik: Framför allt, vad står det för värde på toppen av den. Vad visar manometern för tryck i värmesystemet. Mer än 1,5 bar kanske och då ska den läcka ut tryck. Det svarta vredet till höger serr ut att vara för på fyllning av värmesystemet, är den tät. Normalt är att ha ca 1 bar i systemet, är det uppe på över 1,5 bar, så tappa ur till 1 bar, så det finns exspansionsmöjlighet
4 svar · 365 läst
·
U
Ursidae: Det mest rätta i en fast apparat är ju fast anslutning. Sen att det är hyfsat vanligt att ansluta med stickpropp är en annan sak. Inne eller ute är ju egalt egentligen om den är fast ansluten, man nan leda kabeln samma väg som gasrören. Med en sådan biffig pump så bör man nog inte använda stckpropp. Det är samma grej som med att ladda elbil, de är inte lämpade för hög
7 svar · 496 läst
·
L
Lennart19: [citat] Jag har inget problem? Tänkte göra service
17 svar · 12,0k läst
·
X
xxargs: Med andra ord är slutfrågan om det finns tonårsdöttrar (och en och annan grabb också med samma fäbless) som älskar att långduscha med riktigt varmt vatten som bestämmer om det är lönt eller inte med VP-beredare. jag håller med om att om förbrukningen av varmvatten är högst måttlig så kommer det vara väldigt svårt att räkna hem kostnaden med en VP-beredare.
9 svar · 2,8k läst
K
Kjell-Anders: Jag avser att ansluta en lv-pump till min 750 liters acktank, vill gärna att pumpen klarar varmvattnet utan att behöva spetsa med el i tankens topp. Anläggningen ser i princip ut som på bilden, med solfångarslinga i botten (kamflänsrör) samt dubbla varmvattenslingor (kamflänsrör) upp till utgående varmvattnet.. Har fått förslag på att ansluta i tankens topp, koppla på stigarröret
0 svar · 193 läst
·
R
Rena: Efter ett par olika felsökningar hittade dom, precis som ni skriver, läckage på fyrvägsventil! Reparation på fredag!
13 svar · 445 läst
·
redarn
redarn: [citat] Fick en Geo612 installerad i oktober. Nöjd, mycket nöjd, med maskinen. Bättre COP än jag räknat med. Medioker app. Gör dock sedan några veckor det jag behöver (saknade brine-temp inledningsvis). Missnöjd med avsaknad av öppna API. Installatören var 6/5. Men det beror ju på installatör och inte direkt på maskinen. Skulle prioritera kombon ”bra installatör” med ”öppen
2 svar · 673 läst
C
Comfort Thomas: [citat] Du får nog fråga säljaren för svårt att veta vad dom du menar är anpassade för men högst troligt är det dom mjuka du behöver då den bara väger 32kg. ”stålfötterna” ställer man på den plana ytan, blir då ca 1mm på vardera sidan och lite mer i framkant. Är du osäker så är det bäst att kontakta säljaren.
41 svar · 34,6k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Pt1000 är en resistiv sensor och ska kopplas mellan 1 och 2.
1 svar · 441 läst
·
J
jhall: [citat] Precis, membranet där i är förbrukningsvara och hela kärlet kostar inte speciellt mycket. Vi hade liknande hos oss. Skulle det vara läcka i slangen så känns det som trycket skulle försvinna mycket fortare.
5 svar · 613 läst
·
MathiasS
MathiasS: Det låter inte helt orimligt. Vi har ungefär samma siffror på 240kvm i stockholm, dock med en pool som värms sommartid, så man kan ju säga att du ligger lite högre. Här är ungefär halva förbrukningen kopplad till värme och varmvatten i huset, resten är pool och hushållsel. Saker att titta efter: 1. Hur mycket går elpatronen i värmepumpen? Där kan det bli tokigt... 2. Har du
7 svar · 789 läst
R
Robert Bilbil: har en CTC-elpanna med vattenburet radiatorsystem. Jag vill installera en luft/vatten-värmepump (8–10 kW) och låta pannan fungera som backup. Jag söker en installatör som kan Parallellkoppla värmepumpen till befintlig panna Koppla via returledning in i pannan Installera växelventil eller shunt för automatiskt val av panna/pump Montera smutsfilter/magnetfilter Säkerställa korrekt
0 svar · 310 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.