Hej!
Jag har en Nibe VVM 325 CU och har fått problem med trycket i värmesystemet. När vädret pendlat mellan minusgrader och plusgrader har trycket börjat gå upp och ner, och ibland sjunker det ända ner till 0. Samtidigt låter radiatorerna här hemma som om någon knackar på dem, trots att systemet är avluftat.
Efter att ha läst runt lite på nätet började jag misstänka att expansionskärlet kan vara orsaken. Jag provade därför att stänga av systemet och släppa ut trycket ur värmesystemet helt. När jag sedan tryckte på ventilen (”bilsventilen”) på expansionskärlet kom det ingen luft alls. Jag försökte pumpa upp det, men trycket sjönk nästan direkt.
Min fråga är:
– Tyder detta på att expansionskärlet verkligen är defekt?
– Ska det komma ut luft när man trycker på ventilen på kärlet?
– Är det möjligt att byta expansionskärlet själv, och hur går man i så fall till väga?
– Tar tacksamt emot alla tips och erfarenheter!

Axel Maxel Axel Maxel skrev:
Ska det komma ut luft när man trycker på ventilen på kärlet?
Ja.

Är det möjligt att byta expansionskärlet själv

Ja. Har du några bilder på spektaklet?

A
Nibe har tel support. Ring dom ang din fråga
Hej!
Jag har en Nibe VVM 325 CU och har fått problem med trycket i värmesystemet. När vädret pendlat mellan minusgrader och plusgrader har trycket börjat gå upp och ner, och ibland sjunker det ända ner till 0. Samtidigt låter radiatorerna här hemma som om någon knackar på dem, trots att systemet är avluftat.
Efter att ha läst runt lite på nätet började jag misstänka att expansionskärlet kan vara orsaken. Jag provade därför att stänga av systemet och släppa ut trycket ur värmesystemet helt. När jag sedan tryckte på ventilen (”bilsventilen”) på expansionskärlet kom det ingen luft alls. Jag försökte pumpa upp det, men trycket sjönk nästan direkt.
Min fråga är:
– Tyder detta på att expansionskärlet verkligen är defekt?
– Ska det komma ut luft när man trycker på ventilen på kärlet?
– Är det möjligt att byta expansionskärlet själv, och hur går man i så fall till väga?
– Tar tacksamt emot alla tips och erfarenheter!

A555 skrev:
Nibe har tel support. Ring dom ang din fråga
Dom kommer att säga att TS behöver ta dit en tekniker för att kontrollera expansionskärlet

• Gilla
Farstatjej90 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja.

Ja. Har du några bilder på spektaklet?

• Närbild av insidan av en värmepump eller liknande enhet med en grå expansionstank och en digital LED-display från märket Wilo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver "bara" tömma manteln sen lossar du klipper och drar ut kärlet.

• Expansionskärl i panna med ett rött streck markerande var du tömmer och lossar för att ta ut kärlet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Axel Maxel
  • Laddar…
Brukar vara avstängningar vid cirkpump på Nibe samt ventil på andra sidan så du slipper tömma "hela huset".

• Gilla
Axel Maxel
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Brukar vara avstängningar vid cirkpump på Nibe samt ventil på andra sidan så du slipper tömma "hela huset".
Har exakt samma problem med exakt samma Nibe VVM 325 CU. Har försökt byta ventil på gamla kärlet och pumpa upp utan mottryck men verkar inte fungera. Beställde nytt expansionskärl.
Du råkar inte veta ungefär var avstängningsventilen borde sitta?

Jag hittar bara två ballofixer i var ände av den vita böjbara slangen, den övre använder jag 1-3 gånger om dagen för att höja upp tycket till 1 bar igen efter att det gått ner till noll så den tror jag inte det är.

Kan tillägga att jag har enplansvilla så om jag bara plockar loss expansionskärlet borde det inte rinna ut några enorma mängder vatten. Expansionskärlet sitter uppskattningsvis 10-15 cm under överdelen på de största elementen. Så det kanske kvittar om det rinner ut lite. Golvbrunn finns bredvid.

T
Det räcker att släppa trycket ner till 0, lägga ut en gammal handduk under och vara snabb när man byte kärlet på dessa 😶

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Det räcker att släppa trycket ner till 0, lägga ut en gammal handduk under och vara snabb när man byte kärlet på dessa 😶
Testade, funkade! Tack! Det rann knappt ut något vatten alls, och när det rann kunde jag bara stoppa flödet med tummen medans jag noterade att gummiringarna som följde med nya kärlet inte alls skulle stoppas ner i röret som jag gjort.

Däremot satt det en popnitad stödhylla under expansionskärlet som jag inte såg först (men den syns under expansionskärlet på bilderna från trådskaparen), och ovanför det tjocka röret sitter det frigolit som håller nere det röret (syns också på bilderna ovan). Jag fick verkligen ta i för att tvinga ur kärlet ur stödet och pressa det tjocka röret uppåt för att kunna få loss kärlet. Eventuellt blev det övre röret lite böjt men det verkar inte läcka när jag pumpade upp trycket i alla fall.

Det kanske finns något knep för att lossa kärlet utan att behöva ta i? Att ta loss frigolitbiten ovanför det tjocka röret verkade involvera demontering av allt möjligt. Möjligen skulle man kunna ha skurit bort en del av frigoliten, men jag antar att den gör nån nytta.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Undrar om allt fungerar som det ska nu? 😊
Skulle du kunna skicka en länk där du köpte kärlet ifrån? Var ska gummiringarna sitta? Fanns det förtryck I kärlet från början, fick du justera det efter monteringen?
Ska man skruva loss kärlet från fästet som är under det först?

Undrar om allt fungerar som det ska nu? 😊
Skulle du kunna skicka en länk där du köpte kärlet ifrån? Var ska gummiringarna sitta? Fanns det förtryck I kärlet från början, fick du justera det efter monteringen?
Ska man skruva loss kärlet från fästet som är under det först?
Jag köpte denna: https://jsenergi.com/085-expansionskarl-till-nibe-vvm-320-325-9335 . Jag tror den hade rätt tryck, har faktiskt inte kollat. Det såg iaf ut som en uppblåst gummiblåsa inuti den när jag tittade ner i hålet. Peppar peppar har trycket ännu inte gått ur.

På min fanns inga skruvar, bara nån form av klämring som man pressar loss. Om du beställer en ny får du en ny klämring, då förstår man hur den gamla ser ut och fungerar. Sen pressade jag kärlet uppåt samtidigt som jag försökte lirka ur det ur hållaren där nere. Det finns säkert något smartare sätt.

• Gilla
Axel Maxel och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret 😊
Sista fråga bara, enligt bilden så följer det två gummiringar med expansionskärlet, var ska de vara? 😇

Ingen aning. När man får av kärlet sitter det en ring runt röret man drog av kärlet från. Som jag förstod det passar kärlet till massor av modeller, antagligen har några av dessa två ringar.

• Gilla
Axel Maxel
  • Laddar…
Uppdatering efter en månad: trycket håller fortfarande! Har inte behövt fylla på vatten alls sedan jag bytte expansionskärl.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.