S
speddynille: Nej har inte löst det. Den låter fortfarande. Frågade ChatGPT nyligen om ljudet och då fick jag detta till svar, uteslöt några enkla teorier som stod ojämnt, fötterna eller att något låg emot i chassit eller annat som skorrade. Jag kollade på videon + ljudspåret. Missljudet är väldigt “tonalt” (en ganska ren ton) och ligger ungefär runt 600 Hz och håller i sig ganska jämnt
3 svar · 1,3k läst
·
O
Oskar Bombier: [citat] Borde det inte vara större risk för sprickor med glasluckor stängda? Nu stannar ju ingen värme kvar i kakelugnen utan blåser rakt igenom? För övrigt hade jag gärna fått svaret på hur trådskaparen löste gliporna? I exakt samma sits och funderar på att mura upp en liten kant med eldfast tegel!
15 svar · 6,6k läst
·
T
TuXy: Tänkte installera Nibe luft/vatten samt LK vattenburen golvvärme. När det väl blir sommar - hur löser ni golvvärme i t.ex. badrum, toalett, källare? Finns ju några alternativ att välja på - Elsliga i badrum - LK Heater 350 kopplad till Minishunt M60 som kopplas som en separat fördelare i anläggningen - Höja tempen i pannan och köra ut värme Har en källare som kommer behöva lite
0 svar · 134 läst
Demmpa
Demmpa: Du behöver inte, egentligen ska du inte, skruva bort hattarna på automatavluftarna utan det räcker med att lossa dom ett varv för att släppa ut luften. Om du skruvar bort stora mässingskruven på pumpen så kommer du se axeln, den har ett spår i sig i änden, om motorn snurrar så ser man inte spåret. Det kommer komma lite vatten. Man kan också hålla en skruvmejselspetsen mot pumpen och
7 svar · 437 läst
·
Unikt namn
Unikt namn: [citat] Det jag menar är att det kostar mindre energi att värma ett rum än att värma rummet under och förlita sig på att värmeläckaget ska leta sig uppåt(även om såklart en mindre del av värmen tar den vägen).
6 svar · 432 läst
Tjur
Tjur: [citat] Försöker med att skaka liv i tråden igen. Fick du någon ordning på ditt element? Och vad var i sådana fall felet?
7 svar · 9,5k läst
L
Lechuza: blev klar med mitt badrum 11-12kvm november 2024. Dock vattenburen golvvärme nu, det är varmt i hela rummet, dvs kran och toasits med. Termostatet har jag strypt till 22.5 för ja tyckte de blev för varmt annars. Har också paxfläkt, inställt på 85% flöde. Inte helkaklat badrum, bara golv + stor duschzon. golvet är varmt och skönt man märker de värmer upp hela rummet. Är de mycket
43 svar · 10,7k läst
·
O
OkunnigTekniker: Hej, livet kom ivägen så har inte hunnit kika på detta riktigt. Pumpen har det jobbigt idag med -14 ute, framledning beräknad till 60C och ibland når pumpen runt 64 och stänger av både elpatron och kompressor. [citat] Det varmaste elementet på nedre slingan har en "ungefärlig" returtemperatur som inloppet till det näst varmaste elementet. Förstår att det inte säger mycket.. kanske
32 svar · 2,5k läst
·
Demmpa
Demmpa: Hur ser termostaten ut? Efter lite sökande på nätet så misstänker jag att det är en "Etthålsventil ARCU botten" med tanke på att det är lite rött vid ena anslutningen så misstänker jag att det är enrörssystem. https://www.yumpu.com/sv/document/view/7941249/etthalsventil-arcu-mma Vid enrörssystem så finns det en bypass, extern eller intern, som gör att allt vatten passerar förbi
3 svar · 256 läst
G
Gustav Nygren2: Hej, Jag har ett äldre golvvärmesystem (2001) som jag tror att jag behöver lufta. Vet inte vad som är vad. Någon som vet? (Se bild.)
0 svar · 119 läst
·
I
Incinerator: [citat] Från inlägg #16: "Jag fick en nyckel av vaktmästaren som sa att jag ska lufta dem när de är kalla. En annan vaktmästare som var här förra vintern visade hur jag kan ta av termostater och vrida på någonting, minns inte vad, men har för mig den räfflade ringen. Så jag gör ingenting som jag inte får göra. Ni behöver inte bli hysteriska." Där nämns även den räfflade
22 svar · 785 läst
·
Kalinikus
Kalinikus: [citat] Risk för att motorn är kaputt men de låter också väldigt lågt. Min är inte hörbar om jag inte lägger örat mot. Ett tips för att utesluta andra delar kan vara att ta bort termostaten och motionera ventilsprinten under. Om du känner dig osäker så kan du ta skruva den fram/tillbaka & knacka på den (ståldelen alltså) med en skiftnyckel eller dyl. Även blandventilen under
4 svar · 327 läst
·
Demmpa
Demmpa: Hittade följande dokument, det kan eventuellt hjälpa med att rengöra pumphjulet och pumphuset, tex med Svinto,
7 svar · 2,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Är det bara golvvärme så är det oftast (typ alltid) totalt onödigt med den golvvärmeshunten och extra cirkulationspumpen. https://www.rskdatabasen.se/kategori/montage-utrustning/saknar-produktgrupp/oklassat-sortiment/oklassade-produkter/push-12-5363609-213 https://www.rskdatabasen.se/kategori/montage-utrustning/saknar-produktgrupp/oklassat-sortiment/oklassade-produkter/push-12t-5363681-213
5 svar · 737 läst
·
K
kubilayk: OBS helt novis på detta. Jag har problem med min uppvärmning i huset. I källaren har jag en fördelare och det har varmt och behagligt, på övervåningen är det nästan ingen värme alls. Jag tror att det är massa luft i system då jag kan se luften i slangarna när jag håller en lampa emot. Jag förstår inte hur jag luftar av varje slinga eller hela systemet, jag har avluftat genom de
0 svar · 244 läst
·
O
olofh: Skulle behöva koppla in ställdon och en termostat till de två vänstra slingorna. Är gv på ovanvåningen som är för trixiga att strypa in så de följer övriga huset så nu tänker jag att det får bli trådlös (helst) termostat i det rummet som får sköta strypningen. Kan jag köpa vad som eller vad ska jag titta efter? [bild] [bild] [bild]
0 svar · 237 läst
·
I
Incinerator: Svarar här också. https://elementflakten.se/
2 svar · 249 läst
·
T
torparnorpan: [citat] Hittade dessa i huset som min ex köpte. Sitter en finn-takka i den som blåser på bra men har inget reglerspjäll till inluften vad jag kan se.
12 svar · 7,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Ja, det är själva stiftet/piggen man skruvar på, använd fingrarna eller tång/skiftnyckel på den tillplattade delen. Nej, det ska inte kunna komma något vatten.
5 svar · 463 läst
·
B
Belastar: [citat] De ser du om du lyfter plattorna. Om de är den spisen jag tänker på går ena spjället till skorsten där du justera farten på brasan beroende på väder och vind. De andra styr värmen runt ugnen beroende på vad för nått du tänkt lagat eller bakat.
1 svar · 338 läst
L
lordi: [citat] Ja, vad hände nu ? 🤔😂
3 svar · 194 läst
redarn
redarn: [citat] Eftersom modulen säkert kan eftermonteras är det typiskt en dag jag valt att avstå initialt om jag vill pressa ner investeringskostnaden. Vet du vad det är som kostar så mycket mer med FLVP? Är det ett annat (billigare) märke på pump? Är båda lösningarna med mekanisk tilluft? Utan modulen kan det bli lite svalt kring just tilluften, är de platserna problematiska för det?
33 svar · 1,2k läst
Demmpa
Demmpa: Eftersom det är en bostadsrättslägenhet så är det egentligen föreningen som ansvarar för själva värmesystemet, det som bostadsrättsinnehavaren normalt ansvarar för är utvändigt på radiatorerna samt termostaterna. Difftemperaturen över en radiator bör vara ca 7-10⁰. Om det är högre difftemperatur så är det "för" lågt flöde genom radiatorn, det kan bero på att
4 svar · 219 läst
·
E
erkana: Funderar på att bygga en fast bänk vid min matplats i köket. På platsen satt tidigare en sektionsradiator jag flyttat till annan plats i huset. För att kunna utnyttja sittutrymmet maximalt funderar jag på att platsbygga en bänk och sätta en låg och lång sektionsradiator under bänken (typ konvektor). Är det någon som har erfarenhet av detta, är det en godtagbar lösning eller blir
0 svar · 83 läst
Demmpa
Demmpa: [bild] [bild] [bild] [bild] Det är en RA/VL du har, https://store.danfoss.com/se/sv/Klimatl%C3%B6sningar-f%C3%B6r-v%C3%A4rme/Radiatortermostater/Radiatorgivare/Radiatortermostat-med-l%C3%B6s-givare/Servicetermostater/RA-VL-Sensors/RA-VL-givare%2C-RA-2950%2C-Gas%2C-Typ-av-givare%3A-Inbyggd-givare%2C-5-%C2%B0C---26-%C2%B0C%2C-RAVL/p/013G2951
1 svar · 247 läst
·
J
Jansson69: Nej du behöver inte bestämma det förräns du ska lägga igen bjälklaget med undergolv.. Gör du allt själv så är det inte så mycket dyrare med golvvärme även på 2:a våningen och det är betydligt behagligare att leva i, så jag röstar för golvvärme..
3 svar · 385 läst
JohanBergg
JohanBergg: [citat] Kan man inte använda denna? https://www.bauhaus.se/skruvdel-vatette-v6-vinkel-dy22xdy15-krom Sen skruva på klämringskopplingen för dyi 15 för kopparrör?
11 svar · 2,8k läst
·
V
Vector: Nej! Det sliter inget extra på pumpen. Precis som du säger så kan man ju inte sätta den i närheten av kaminen men ändå vill man ju att den ska till sist känna värmen från kaminen så den reglerar ner framledningstempen ut till värmesystemet
1 svar · 158 läst
E
Elin nr1: [citat] Mnja, mitt problem är lite åt andra hållet. Piggen är lös, den sitter inte fast, drar jag försiktigt i den så åker den ut helt. Verkligen helt, så att hela piggen är i handen. Den går att sätta tillbaka, men fjädrar inte. Jag funderar på om jag kanske kan knacka in den för att den ska fastna. Eller menar du att piggen kommer hamna i rätt läge/fastnar igen om jag knackar
2 svar · 246 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.