Hallå!

Snart ny ägare på ett hus och vi har en del planer för detta. Bland annat ska vi göra en tillbyggnad på ca 45kvm och funderar över om vi ska lägga vattenburen värme i golvet och installera luft-/vattenvärmepump. I så fall vill vi antingen göra detsamma i befintligt golv, alternativt sätta in vattenburna radiatorer.

I den nuvarande huskroppen, byggd 2001, finns luft-/luftvärmepump samt direktverkande el. Huset står på plintar med krypgrund som mår bra.

Nu till min fråga. Bjälklaget beskrivs i bygglovet som följer:
70x145 bärlina, 45x145 golvbjälkar, c600 med påspikad uppläggningslist för 6mm blindbottenboard, 145 minullsisolering, 22mm golvspånskiva.

  • Då takhöjden endast är 2200mm vill vi undvika att konvertering bygger (nästan) alls på höjden. Räcker 145mm isolering eller krävs tilläggsisolering här?

  • Om det räcker, hur mycket extra bygger golvvärmen om golven poneras vara desamma som nu? Eller byter man helt enkelt ut befintlig 22mm spånskiva mot en med spår, och skillnaden blir 0?
Tack för hjälpen!
 
Redigerat:
M mefi skrev:
Huset står på plintar med krypgrund som mår bra.
Plintgrund och krypgrund är väl olika saker? Vilken grund har ni?
 
useless useless skrev:
Plintgrund och krypgrund är väl olika saker? Vilken grund har ni?
Så sant, jag som inte haft koll på begreppen riktigt. Jag skulle säga krypgrund då, det är ju stängt. Men nu när jag läste i bygglovet (huset byggt 2001) står torpargrund.
 
Torpargrund existerar inte nu för tiden, så det är nog en krypgrund.
I en krypgrund blir det sällan minusgrader till skillnad från en öppen plintgrund där det blir i princip lika kallt som ute. Det gör en del skillnad på hur mycket isolering som behövs.
Går det att komma åt att isolera mer på undersidan?
 
8 grader i krypgrunden som kallast på vintern hos mig. Ingen tillförsel av värme, från element eller liknande.

Har s k Ytonggrund.. som en upp och nedvänd skokartong med mittbalk.
 
Det ska nog gå att isolera ytterligare underifrån. Men hur mycket? Jag antar att det beror på temperaturen där nere.
Tar man först bort den board som sitter, reglar upp ytterligare och lägger i mer isolering? Eller reglar man upp under befintlig board?
 
M mefi skrev:
Det ska nog gå att isolera ytterligare underifrån. Men hur mycket? Jag antar att det beror på temperaturen där nere.
Tar man först bort den board som sitter, reglar upp ytterligare och lägger i mer isolering? Eller reglar man upp under befintlig board?
Enklast brukar vara att limma upp cellplast utanpå befintlig konstruktion.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enklast brukar vara att limma upp cellplast utanpå befintlig konstruktion.
Eller skruva frigg underifrån
 
alright, det var ju simpelt. Hur mycket då? Ju mer desto bättre säkert men hur vad jag vad som är gott nog?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.