367 läst ·
8 svar
367 läst
8 svar
Duger isoleringen för vattenburen golvvärme?
Hallå!
Snart ny ägare på ett hus och vi har en del planer för detta. Bland annat ska vi göra en tillbyggnad på ca 45kvm och funderar över om vi ska lägga vattenburen värme i golvet och installera luft-/vattenvärmepump. I så fall vill vi antingen göra detsamma i befintligt golv, alternativt sätta in vattenburna radiatorer.
I den nuvarande huskroppen, byggd 2001, finns luft-/luftvärmepump samt direktverkande el. Huset står på plintar med krypgrund som mår bra.
Nu till min fråga. Bjälklaget beskrivs i bygglovet som följer:
70x145 bärlina, 45x145 golvbjälkar, c600 med påspikad uppläggningslist för 6mm blindbottenboard, 145 minullsisolering, 22mm golvspånskiva.
Snart ny ägare på ett hus och vi har en del planer för detta. Bland annat ska vi göra en tillbyggnad på ca 45kvm och funderar över om vi ska lägga vattenburen värme i golvet och installera luft-/vattenvärmepump. I så fall vill vi antingen göra detsamma i befintligt golv, alternativt sätta in vattenburna radiatorer.
I den nuvarande huskroppen, byggd 2001, finns luft-/luftvärmepump samt direktverkande el. Huset står på plintar med krypgrund som mår bra.
Nu till min fråga. Bjälklaget beskrivs i bygglovet som följer:
70x145 bärlina, 45x145 golvbjälkar, c600 med påspikad uppläggningslist för 6mm blindbottenboard, 145 minullsisolering, 22mm golvspånskiva.
- Då takhöjden endast är 2200mm vill vi undvika att konvertering bygger (nästan) alls på höjden. Räcker 145mm isolering eller krävs tilläggsisolering här?
- Om det räcker, hur mycket extra bygger golvvärmen om golven poneras vara desamma som nu? Eller byter man helt enkelt ut befintlig 22mm spånskiva mot en med spår, och skillnaden blir 0?
Redigerat:
Torpargrund existerar inte nu för tiden, så det är nog en krypgrund.
I en krypgrund blir det sällan minusgrader till skillnad från en öppen plintgrund där det blir i princip lika kallt som ute. Det gör en del skillnad på hur mycket isolering som behövs.
Går det att komma åt att isolera mer på undersidan?
I en krypgrund blir det sällan minusgrader till skillnad från en öppen plintgrund där det blir i princip lika kallt som ute. Det gör en del skillnad på hur mycket isolering som behövs.
Går det att komma åt att isolera mer på undersidan?
Det ska nog gå att isolera ytterligare underifrån. Men hur mycket? Jag antar att det beror på temperaturen där nere.
Tar man först bort den board som sitter, reglar upp ytterligare och lägger i mer isolering? Eller reglar man upp under befintlig board?
Tar man först bort den board som sitter, reglar upp ytterligare och lägger i mer isolering? Eller reglar man upp under befintlig board?
Enklast brukar vara att limma upp cellplast utanpå befintlig konstruktion.M mefi skrev:
Klicka här för att svara