V
Vector: Nej! Det sliter inget extra på pumpen. Precis som du säger så kan man ju inte sätta den i närheten av kaminen men ändå vill man ju att den ska till sist känna värmen från kaminen så den reglerar ner framledningstempen ut till värmesystemet
1 svar · 158 läst
E
Elin nr1: [citat] Mnja, mitt problem är lite åt andra hållet. Piggen är lös, den sitter inte fast, drar jag försiktigt i den så åker den ut helt. Verkligen helt, så att hela piggen är i handen. Den går att sätta tillbaka, men fjädrar inte. Jag funderar på om jag kanske kan knacka in den för att den ska fastna. Eller menar du att piggen kommer hamna i rätt läge/fastnar igen om jag knackar
2 svar · 246 läst
·
E
enviro48: Jag provar i morgon när jag är tillbaks i huset. Tack för tippsen
3 svar · 168 läst
·
K
Kasken: [citat] [citat] 37-40 grader låter betydlig mer rimligt vid dessa utetemperaturer än mina 52 i alla fall. Tack för svaren.
3 svar · 365 läst
·
B
Björkskär: Hej Om du vill kunna injustera dessa radiatorer måste du byta insats till en injusteringsbar modell typ MMA RNT ( kolla i Purmos ROT- boken) Med denna utbytesinsats passar dina evosense termostater. Passa på att samtidigt byta alla insatser och radiatorventiler i hela huset så är det underhållet utfört för ca 20 år framåt 👍🏻
1 svar · 254 läst
·
A
andy_c: Hej. Lånar tråden lite då jag har liknande problem. Mitt stora problem är att panntemperaturen står på cirka 50 grader men varmvattnet i kranen är omkring 65-70 grader.
10 svar · 1,1k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Backventil på radiatorpåfyllning har funnits med sedan urminnes tider. Innan dom nya moderna kombinerade ventilerna äntrade marknaden så kunde en liknande installation se ut som följande, lös avstängning i kombination med lös backventil. [bild]
36 svar · 5,1k läst
·
S
skarpis: Stäng av cirkulationspumpen när du ska lufta!
53 svar · 2,2k läst
·
S
skarpis: Stäng av cirkulationspumpen vid luftning!
21 svar · 878 läst
·
K
knegaren1: Stort tack allihopa! Verkar logiskt att det fungerar som nattsänkning, nu förstår jag också vad sol/måne knappen på radiatorerna är till för 🤩
6 svar · 212 läst
·
H
Hybro: I mitt första hus byggt 1912. Jag ersatte en utdömd kakelugn. Riktigt kul projekt för typ 40 år sedan. Utlopp för uppvärmd luft innanför brik / kåpa gjorde jag så här. Luft från golvet tas in nedertill genom öppningarna. Jösses vad varm det blev... [bild] [bild]
122 svar · 14,9k läst
·
Foliehatten3
Foliehatten3: Borde väl kunna hitta en modernare termostat som passar istället.
7 svar · 266 läst
·
Demmpa
Demmpa: Kan tillägga att vattnet i värmesystemet ofta(st) är svart utav magnetit (rost). Det svarta är väldigt svårt att få bort från "det mesta" så ha en/flera skräptrasor/handdukar/lakan/etc till hands.
3 svar · 119 läst
·
Demmpa
Demmpa: Installatören/värmeteknikern grovjusterar oftast bara in systemet. För att få bästa möjliga driftekonomi i värmesystemet så behöver hela systemet justeras in. För att kunna justera in systemet bättre så behöver man antingen; - räkna fram förinställningarna för varje radiator, golvvärmeshunt, golvvärmeslinga, etc efter rörlängder, rummens värmebehov, etc, samt räkna fram
9 svar · 228 läst
P
pbjok: [citat] skruvade du lös den? :) Jag sitter i exakt samma sits just nu med en halvkall raddis och oroande mycket vattens om kommer från locket.
11 svar · 1,3k läst
·
returen
returen: ser helt okay ut
37 svar · 1,3k läst
·
returen
37 svar · 1,3k läst
·
B
Björne57: mina ventiler kärvar i bland så jag får ta av spolen och motionera ventilen.
1 svar · 207 läst
·
B
Belastar: [citat] Du kan åxå låta tillverka ett plåtrör i samma storlek som rökkanalen som är en meter eller lite högre. Så inte röken ramlar ner i pipan brevid.
7 svar · 534 läst
·
B
Belastar: [citat] Kollat Jötul 80 ?? Sprickan sitter i ett järn som går att byta? Om du får tag i ett nytt.
3 svar · 197 läst
·
E
Elvist: [citat] Hej Ibland kan man tappa trycket i slinpan som ligger högt upp o då bildas luftficka som gör att du inte får vattnet o cirkulera. Då kan man stänga de övriga slingorna o koppla på vattenslang på tilloppet från en kran o öppna på returen från slingan o köra igenom slingan så försvinner luftfickorna. Stäng sen returen före påfyllning o koppla ihop utan o tappa trycket.
14 svar · 4,9k läst
·
K
Kbaren: [citat] Tack för ännu ett svar! Röris var här igår. Och konstaterade att mottagaren till termostaten "inte slår av strömmen?) Lr tvärtom vilket gör att ställdonet inte rör på sig. Så han skulle fixa en ny men blir inte föränn om några dagar. Kommer uppdatera när han byt den!
7 svar · 4,9k läst
·
L
L i Kalmar: [citat] Du kan åstadkomma det med en Shelly Plug och en Shelly T&H. Då kan du mäta temperaturen på annat ställe än just i eluttaget. Kräver att utrymmet har wifi
4 svar · 740 läst
P
Pistvakt: Jag lät i dec göra två vattenanalyser på jobbet där vi tydligen kan göra en del tester. Ett prov tog jag i fjärrvärmecentralen vilket denna gång var ovanligt klart (färre rostpartiklar) och det andra tog jag i radiatorn längst ut i uthuset där genomströmningen verkar vara noll (mycket partiklar). Så här löd provsvaret: "PET-flaska (från centralen) Konduktivitet: 117,7 uS/cm. pH:
31 svar · 3,5k läst
·
J
jonaserik: [citat] Är plåtarna redan där så ha det så. Tänker mera på att plåt och flyt inte fäster bra med varandra, när man går på golvet , så kan det röra sig och flyten krackelerar och kan smula sig. Med det djupet på flyten kan det klara sig. Men lite tätare skulle jag själv nog ta. Och som inlägg # 26, så är det nog inte fel att ha grov matning, så det blir ett lungt flöde till
26 svar · 1,9k läst
·
A
Alexander Cahlenstein: Hej! På två av mina golvvärmeslingor hade stiften fastnat i halvstängt läge. Jag motionerade och knackade dem lätt på sidan av stiften och nu rör bägge stiften sig igen längs hela stiftets längd. Fördelardonet är i plast och jag vågade därför inte knacka för mycket med hammaren på sidan utan jag knackade istället rakt på stiftet. Detta verkade fungera men en av stiften sitter
0 svar · 187 läst
·
C
Cox: Använd en blocknyckel så kommer det gå lättare
2 svar · 206 läst
·
F
fribygg: [citat] En komplett renoverinngssats till en järnspis kostar väl kanske 4000kr och är ju lite tidskrävande att montera så jag förstår om man tagit genvägen och satt in några andra plattor för att skydda spisen. Med eldfast tegel eller vermeculite lär förbränningen bli bättre.
27 svar · 658 läst
·
Demmpa
Demmpa: Om du monterar kulventiler med klämringar så sätter du en plugg i fria änden, så kan du lufta genom att lossa på pluggen lite och öppna ventilen. [bild] [bild]
2 svar · 124 läst
·
Coolman
Coolman: Nu 10:onde vinter. Har ni löst problemet?
26 svar · 3,6k läst
J
jonaserik: [citat] 10 liter klent, men är normalt i en VP, så snålt som möjligt ska det vara. Skulle nog sätta in ett 15 liters till, paralellt med orginalet. Då behöver inte kärlen arbeta så hårt, med variationer på trycket. Kan med fördel monteras var som helst på returen från systemet. Det går utmärkt att ha hur många kärl som helst parralellt.
7 svar · 374 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.