tommib
D Du och 19till skrev:
Bilar brukar ju inte ha bekymmer med att kylarvätskan fryser. Varför skulle det vara annorlunda här?
Vid -40 kan nog även kylarvätskan i en bil frysa om inte glykolblandningen är perfekt.

D Du och 19till skrev:
En stor fördel med glykol är att det innehåller ämnen som motverkar korrosion. Så att det skulle vara korrosivt får du nog tänka om.
Det verkar vara ett problem i värmesystem som inte underhålls då inhibitorn bryts ner med tiden. Det verkar också kräva noggrann kontroll.

En av de första träffarna på google är forumet, som vanligt med sånt här. https://www.byggahus.se/forum/threa...korrisionsskydd-i-varmesystemet.104506/page-2

tommib
L Lutte skrev:
Ventilation har jag inte tänkt färdigt på än, men troligen blir det bara spaltventiler i sovrumsfönster. Tidigare har det aldrig varit ventilation i stugan mer än att det har varit otät och ventilerat sig på så vis. Har dock dragit el till en blivande paxfläkt.
Om du trycker in luft i sovrummen via fläkt för att hålla värmen finns risk att ventilationen fungerar dåligt.

Poängen med att dra luft från allrummet till sovrummen var att det skulle fungera även med stängda dörrar. Det blir mest effektivt om du kan ha en värmeväxlare av något slag på skorstenen eller kaminen. Du kan även överväga att dra friskluft den vägen, apropå ventilationen.

tommib tommib skrev:
Om du trycker in luft i sovrummen via fläkt för att hålla värmen finns risk att ventilationen fungerar dåligt.

Poängen med att dra luft från allrummet till sovrummen var att det skulle fungera även med stängda dörrar. Det blir mest effektivt om du kan ha en värmeväxlare av något slag på skorstenen eller kaminen. Du kan även överväga att dra friskluft den vägen, apropå ventilationen.
Ja visserligen så kan det bli så att man får övertryck i sovrummen om man trycker in luft i dom.

Om vi spinner vidare på den idén.

Jag har fastnat lite på idén med dieselvärmaren då den är simpel och billig i drift och då jag har 2st så har man alltid en reserv.

Så om man skiter i att återcirkulera luften utan man låter värmaren enbart trycka in färsk uppvärmd luft utifrån direkt in vid kamin, då skulle det även funka som friskluftsintag för kamin. Och har kamin kvar värme så flyttar den ut den luften i allrummet. Sen har man kanalfläkt som tar luft från allrummet högt upp under tak och kör in det i sovrummen.

I sovrummen har man bara frånluftsventiler i yttervägg så får luften åka ut den vägen.

Kan ju även funka med simpla paxfläktar på låg fart istället för kanaler och kanalfläkt

Har bra erfarenheter av Wallas dieselkaminer.
För ca 30kkr får man en 4kW kamin med allt inkluderat (skorsten, tank och fjärrstart).
Kan vara en tanke värd att lyfta in.

Hannuse Hannuse skrev:
Har bra erfarenheter av Wallas dieselkaminer.
För ca 30kkr får man en 4kW kamin med allt inkluderat (skorsten, tank och fjärrstart).
Kan vara en tanke värd att lyfta in.
Du har nog missat att jag gör den här renoveringen/ombyggnaden åt mina svärföräldrar där jag tar kostnaden så kan inte kasta hur mycket pengar som helst på problemet. I förlängningen så har jag och frun nytta av det men man får se varje krona spenderad som en krona som aldrig kommer tillbaka.

• Gilla
JerryKallstrom och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Inget vatten utan det är en sovstuga enbart.

Klart jag har råd med det, men nu står stugan som vi ställer iordning hos svärföräldrarna och som 2 pensionärer i glesbygd så är det inte överdrivet fett ställt i kassan. Jag kostar på hela renoveringen så att vi (jag och frugan) och hennes syskon och svärföräldrarnas barnbarn på sikt kan nyttja stugan när dom är på besök.
Så vill inte kosta på överdrivet på renoveringen eller öka svärföräldrarnas kostnader mer än absolut nödvändigt.

håller med om att dieselvärmaren inte är det optimala, nu slipper jag kladd med batterier och laddare o sånt då det ör en 230v variant så bara plugga in kontakten och köra.

Behöver som inte övervaka den utan den ska gå nör det är folk där och svärfar kan elda innan folk kommer upp så det är varmt vid ankomst och så får värmaren gå under tiden man är där för att hålla värmen, det är tanken iaf.

Ja problemet är att det kan bli rejält kallt, men kör man 50/50 glykol så klarar man sig, visat det kan bli lite slush men det bör gå endå om man väljer den vägen.

Stugan hör till ett boningshus så därav så blir det klent med huvudsäkringarna, skulle vi installera elelement så gissar jag att vi landar 3,5-5Kw installerade effekt totalt vilket är minimum för att hålla det drägligt under dom värsta köldknäpparna.

Finns bra förutsättningar för att dra kanaler då stugan inte är helt klar än, tänk dig en rektangel på 10x4m där man har 2 sovrum i vardera gavel.

Så att dra kanaler är inga problem, det är mer hur man ska dimensionera dom och om det är möjligt att dra dom under tak eller om man måste gå ner till golv med den varma tilluften.

Stugan idag är isolerad med 120+45 i vägg och 120-145 i golv och kanske 200 i taket. Att isolera mer är inte möjligt om man inte river all panel och kör på utsidan vinden går givetvis att isolera mer om man vill.

Det jag är orolig över är att det hinner bli kallt under natten om man inte har något som hjälper till! Annars är din idé väldigt smart, för visst går det att hålla värmen under dagarna med bara dieselvärmaren, man kan rent av köra avgaserna in i kaminen om man vill! Det hade varit den absolut enklaste lösningen.

Nu har jag redan kaminen tyvärr så att byta ut mot en pellets känns onödigt dyrt, om man inte hittar en begagnad för rimliga pengar, det hade absolut fungerat och den går ju hela dagarna!
Jag hade installerat en kombikamin pellets och ved .När man är vaken eldar man ved . Och när man sover slår man över till pellets.. Pellets är lite dyrare än ved men billigare än deasel.

F Feedde skrev:
Jag hade installerat en kombikamin pellets och ved .När man är vaken eldar man ved . Och när man sover slår man över till pellets.. Pellets är lite dyrare än ved men billigare än deasel.
Det är marginell skillnad på pris per kWh mellan pellets och diesel. Beroende på verkningsgrad och sådant så skiljer det ca 50öre per kWh så det är ingen enorm skillnad men det finns andra aspekter att ta hänsyn till också

Kollade nu på blocket och man kan få tag på en beggad pelletskamin för så lite som 6800kr i "närheten" av mig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.