@
Hej, funderar på en luftvärmepump men eftersom vi har fjärrvärme och golvvärme tänker jag att pumpen främst blir för kyla och viss stöttning på vintern.

....därför kanske det inte är värt att köpa den dyraste pumpen....

Jula säljer Qlima | S-JA 3523 till bra pris. Någon som har några erfarenheter att dela med sig utav? Fick för mig att det kan vara så lågbudget att man med händerna måste justera "vingarna" som styr luftflödet. Någon som vet?

@ @ndreas skrev:
Fick för mig att det kan vara så lågbudget att man med händerna måste justera "vingarna" som styr luftflödet.
Verkar som att man kan styra vertikalt med fjärren, men bara för hand horisontellt. Men det känns som ett ganska litet problem i praktiken.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
@
useless useless skrev:
Verkar som att man kan styra vertikalt med fjärren, men bara för hand horisontellt. Men det känns som ett ganska litet problem i praktiken.
Ja, är det så är det inget problem! Testat pumpen i övrigt? Några erfarenheter?

Inga erfarenheter av just den. Har en annan Qlima som har tuffat på i ett antal år, men samtidigt hör man om pumpar som slutar funka eller går dåligt efter bara några år så det är väl som vanligt ett lotteri om man väljer att köpa det billigaste.

S-JA 3523 har ju ett fördelaktigt pris när Jua har rea men installationen tillkommer alltid. Man ser att det är en liten modell när man tittar på mått och vikt t.ex. Står 80-100 kubikmeter och det är alltså något helt annat än motsvarande boyta. Kan tänka mig att det är för kyla i försa hand. Prestanda när det är riktigt kallt ute typ -25 °C är säkert begränsad.

Har en Qlima SC-JA2519, sen ett par år tillbaka (2020). Gillar starkt att den går att styras via en mobilapp (USB enhet som man kan köpa till) och att man får mycket för pengarna.

Ja, det går och styra vingarna i sidled och i höjdled, genom fjärrkontrollen eller via appen.

Har den för ett motsvarande äldre attefallshus. Men märker dock att under 3+ grader så sviktar prestandan rätt så rejält och att den inte ger tillräckligt med värme, om än det fortfarande är frostfritt inomhus.

Har tidigare haft problem med avfrostningen, vilket berott på att inomhustemperaturen varit för lågt inställd, vilket medfört att mjukvaran stoppat avfrostningarna i förtid.

Under höst och vår så är den jättebra. På vintern behöver den däremot kompletteras med stödvärme, om det ska vara behagligt inomhus.

S är den vanliga typen, där installatören kan fylla på med rätt mängd kylmedium och rätt längd på kopparrören. Medan SC är förberedd för 5 meters snabbkoppling med skiftnyckel. Behöver ändå installeras av behörig installatör.

@
H Holmstock skrev:
Har en Qlima SC-JA2519, sen ett par år tillbaka (2020). Gillar starkt att den går att styras via en mobilapp (USB enhet som man kan köpa till) och att man får mycket för pengarna.

Ja, det går och styra vingarna i sidled och i höjdled, genom fjärrkontrollen eller via appen.

Har den för ett motsvarande äldre attefallshus. Men märker dock att under 3+ grader så sviktar prestandan rätt så rejält och att den inte ger tillräckligt med värme, om än det fortfarande är frostfritt inomhus.

Har tidigare haft problem med avfrostningen, vilket berott på att inomhustemperaturen varit för lågt inställd, vilket medfört att mjukvaran stoppat avfrostningarna i förtid.

Under höst och vår så är den jättebra. På vintern behöver den däremot kompletteras med stödvärme, om det ska vara behagligt inomhus.

S är den vanliga typen, där installatören kan fylla på med rätt mängd kylmedium och rätt längd på kopparrören. Medan SC är förberedd för 5 meters snabbkoppling med skiftnyckel. Behöver ändå installeras av behörig installatör.
Det låter bra. Det blev en Qlima S-JA 3523 ... som fortfarande står i garaget och väntar på installatören. Enligt installatören kunde de "billigare" pumparna ge ifrån sig mer ljud/vibrationer. Hoppas därför min lösning med plintar och förankring i väggen ska minimera dessa oljud. Om det skulle låta något är tanken att sätta gummibussningar vid fästet till väggen. Vita väggfästen monterade på husets träpanel, placerade på små plintar, omgivna av grus och del av stenväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Holmstock
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Det låter bra. Det blev en Qlima S-JA 3523 ... som fortfarande står i garaget och väntar på installatören. Enligt installatören kunde de "billigare" pumparna ge ifrån sig mer ljud/vibrationer. Hoppas därför min lösning med plintar och förankring i väggen ska minimera dessa oljud. Om det skulle låta något är tanken att sätta gummibussningar vid fästet till väggen.[bild]
Hej!
Har pumpen funkat bra i vinter? tänkt beställa exakt samma till vårt gästhus/hemmakontor på 25kvm :)
Blev det något tillägg på installationen utöver grundkostnaden som kan vara bra att förbereda?

Har en Qlima pump i garaget. Ja den skakar rejält i väggen och funkar dåligt i vinterväder med nedising och svag värme.
Skulle inte rekommendera i en bostad.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
B
Har en qlima JA2519 i attefallshus. Funkat förvånansvärt bra ner till ett par minus. Däremot funkar avisningen inte så bra under perioder runt 0 ibland om det snöar. Tappar mycket effekt då, och det kan ta många dygn innan den lyckats avisa hyggligt bra. Resultatet blir låg effekt.

Jag har möjlighet att slå på golvvärme, så jag är inte beroende av pumpen fullt ut. Kan tänka mig att jag inte vore så nöjd om jag haft den som enda värmekälla.

Kan tycka att den börjat bullra en del inne, mer än den gjorde när den var ny, kanske mer än vad en billigare skulle göra, men för de småpengar som denna kostat är jag nöjd.

Skulle nog säga att det här är en pump för AC sommartid, eller för att hålla typ 15c-17c i ett garage.... så man ska nog inte ha för stora förväntningar på den

@
@Killen som behöver hjälp

Upplever inte några vibrationer från pumpen, men i utrymmet bakom pumpen kan jag ibland uppleva att jag hör fläkten. Nu har vi ett förråd där, så det spelar ingen roll. Men det är klokt att tänka till om vars man placerar utomhusdelen. Fungerar i övrigt bra - även om vi inte haft igång den så mycket eftersom den fört och främst är tänkt att använda till kyla. Men ska du köra pumpen för att hela tiden värma huset så tror även jag att man bör köpa en bättre/dyrare pump. Men 10 000 kr inklusive montering är den absolut värd!

• Utomhusdel av en luftvärmepump märkt Qlima monterad på en vit husfasad nära ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Wow! Riktigt fin installation!

Har själv en SC-JA2519 som står på ett markstativ för att förhindra att vibrationer fortplantar sig, men upplever ändå lite ljudtryck från den. Så man bör inte montera den för nära väggen. Instämmer att det är en väldigt bra höst och vår pump.

Kunde däremot höja temperaturen i ett motsvarande attefallshus (cirka 30 kvadrat 1,5 våning) på 24 timmar från 15 grader inomhus till 22 grader (24 grader på fjärrkontrollen) vid -5 utomhus och pumpen drar då cirka 1kw i snitt. Just nu med 21 grader inställt förbrukar den cirka 0,5kw i snitt vid -5 utomhus.

Avfrostningarna är däremot inte direkt värmepumpens starka sida och man bör inte ha för låg temperatur inställd på inomhusenheten, då mjukvaran stoppar avfrostningarna i förtid om den kommer under 17 grader på värmeläget. Likaså i en garagehall, så blir det nog väldigt svårt för den och avfrosta när mycket värme precis släpps ut.

Kalkylen för denna värmepump är väldigt bra förutsatt att inget haverar i förtid. Detta är lite grann som en Dacia, medans Mitsubishi är lite grann Mercedesen i sammanhanget.

Redigerat:
@
H Holmstock skrev:
Wow! Riktigt fin installation!

Har själv en SC-JA2519 som står på ett markstativ för att förhindra att vibrationer fortplantar sig, men upplever ändå lite ljudtryck från den. Så man bör inte montera den för nära väggen. Instämmer att det är en väldigt bra höst och vår pump.

Kunde däremot höja temperaturen i ett motsvarande attefallshus (cirka 30 kvadrat 1,5 våning) på 24 timmar från 15 grader inomhus till 22 grader (24 grader på fjärrkontrollen) vid -5 utomhus och pumpen drar då cirka 1kw i snitt. Just nu med 21 grader inställt förbrukar den cirka 0,5kw i snitt vid -5 utomhus.

Avfrostningarna är däremot inte direkt värmepumpens starka sida och man bör inte ha för låg temperatur inställd på inomhusenheten, då mjukvaran stoppar avfrostningarna i förtid om den kommer under 17 grader på värmeläget. Likaså i en garagehall, så blir det nog väldigt svårt för den och avfrosta när mycket värme precis släpps ut.

Kalkylen för denna värmepump är väldigt bra förutsatt att inget haverar i förtid. Detta är lite grann som en Dacia, medans Mitsubishi är lite grann Mercedesen i sammanhanget.
Tror inte heller att Qlima S-JA 3523 är supermaskinen i sträng vinterkyla. Men jag har provkört den och den verkar leverera värme även då det är riktigt kallt ute. Det går även att via appen programmera att den automatiskt stänger av om det blir för kallt (har ställt min på -17c).

En LVP har väl inget värmeelement (?) så om den levererar gott om värme även vid -10c så torde väl det vara bra?

Nu kostar iofs strömmen så mycket mer än fjärrvärmen, så av den anledningen är det inte heller aktuellt att köra pumpen...

@
K Killen som behöver hjälp skrev:
Hej!
Har pumpen funkat bra i vinter? tänkt beställa exakt samma till vårt gästhus/hemmakontor på 25kvm :)
Blev det något tillägg på installationen utöver grundkostnaden som kan vara bra att förbereda?
Nej, inget....

Hej
gjorde Inselo installationen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.