7 898 läst ·
56 svar
8k läst
56 svar
Eventuell fel dimensionering av luftvattenpump IVT Air X
Hej, har hamnat i lite konflikt med installatören av vår luftvattenpump, anläggningen monterades i juni 2025, detta är förutsättningarna för vårt hus.
Byggår 1949, gjuten platta på mark, lätt betongkonstruktion med gjutet bjälklag, vind isolerad på slutet av 70 talet med ca 30 cm glasfiberull, FTX system monterat 2022 med en verkningsgrad på ca 85 % slaget över året, övervåningen har 8 gjutjärnselement från byggåret, modell rejäla, nedervåning vattenburen golvvärme på ca 12 kvm samt 4 element från ca 1982.
Huset är souterräng om 70 kvm / plan, vi värmer upp ca 125 kvm av dessa.
De flesta fönster i huset är original två glas fönster kopplade, som har bra lister.
Vi bor i Stockholm.
Vi hade oljepanna innan och förbrukningen varierande naturligtvis kraftigt beroende på hur vintern var, ett väldigt bra år kunde vi klara oss på drygt 1500 l, en tuff vinter som denna gjorde vi av med kanske 2500 l, två vuxna och en tolvåring i hushållet.
Säljaren ansåg att en IVT Air X 407 skulle täcka vårat behov, men så fort det blev kallt märkte vi direkt att kompressorn ofta gick på 100 % och att elpatronen går in väldigt ofta, senaste dagarna har elpatron används upp till 70 % av tiden…
Vad skulle experterna anse med tanke på förutsättningarna för oss? Jag har sagt till firman att jag vill ha en större utedel monterad då denna bevisligen ej klarar av vårt behov, men konflikt direkt.
Tacksam för input!
Byggår 1949, gjuten platta på mark, lätt betongkonstruktion med gjutet bjälklag, vind isolerad på slutet av 70 talet med ca 30 cm glasfiberull, FTX system monterat 2022 med en verkningsgrad på ca 85 % slaget över året, övervåningen har 8 gjutjärnselement från byggåret, modell rejäla, nedervåning vattenburen golvvärme på ca 12 kvm samt 4 element från ca 1982.
Huset är souterräng om 70 kvm / plan, vi värmer upp ca 125 kvm av dessa.
De flesta fönster i huset är original två glas fönster kopplade, som har bra lister.
Vi bor i Stockholm.
Vi hade oljepanna innan och förbrukningen varierande naturligtvis kraftigt beroende på hur vintern var, ett väldigt bra år kunde vi klara oss på drygt 1500 l, en tuff vinter som denna gjorde vi av med kanske 2500 l, två vuxna och en tolvåring i hushållet.
Säljaren ansåg att en IVT Air X 407 skulle täcka vårat behov, men så fort det blev kallt märkte vi direkt att kompressorn ofta gick på 100 % och att elpatronen går in väldigt ofta, senaste dagarna har elpatron används upp till 70 % av tiden…
Vad skulle experterna anse med tanke på förutsättningarna för oss? Jag har sagt till firman att jag vill ha en större utedel monterad då denna bevisligen ej klarar av vårt behov, men konflikt direkt.
Tacksam för input!
Redigerat:
Bästa svaret
Nu kör jag en grov gissning här...
2500liter olja är ca 25000kWh värme
Frågan är då på hur många månader störredelen används vilket har stor betydelse
Lång 4-5 månader i norrland eller ca 3 i södra sverige?
Vi räknar med 3 i södra då det ger störst utslag,
Varmvatten är ca 1100kWh / person & år.
så blir värmeåtingen ca (25000-(1100*3))/3 ger ca 7000kWh värme / månad under de månaderna.
IVTn har max effekt på 6kW vid -7C och en COP på ca 2.8 (vilket då jag antar att den inte öht använder sig av elpatron annat än till avisning)
6kW *24 *30= 4300kWh
Ser inte att den IVTn ska vara i närheten av vad ni behöver.
EDIT
IVTn ger 7kW vid +7C ... så säg 6.5kW vid 0:an
och tar vi 4 månader istället för 3 så blir det ca 5500kWh / månad under de månaderna
och 6.5*24*30 ca 4700kWh
Så även här ligger just den IVTn 800kWh kort.
så blir värmeåtingen ca (25000-(1100*3))/3 ger ca 7000kWh värme / månad under de månaderna.
IVTn har max effekt på 6kW vid -7C och en COP på ca 2.8 (vilket då jag antar att den inte öht använder sig av elpatron annat än till avisning)
6kW *24 *30= 4300kWh
EDIT
IVTn ger 7kW vid +7C ... så säg 6.5kW vid 0:an
och tar vi 4 månader istället för 3 så blir det ca 5500kWh / månad under de månaderna
och 6.5*24*30 ca 4700kWh
Så även här ligger just den IVTn 800kWh kort.
Glömde säga att vi bor i Stockholm ! Tack för ditt inlägg! Det känns som att säljaren baserade det hela på en glädjekalkyl, vintrarna kan ju som bekant bli ganska tuffa i Sverige bra att ta lite höjd!M MrDizzy skrev:Nu kör jag en grov gissning här...
6kW *24 *30= 4300kWh
Min rekomendation är att införskaffa en eller två Luft/luft för att hjälpa till och se till att ni inte kör på elpatron.
Antingen det eller bråka med säljaren och försöka få 407:an utbytt mot större modell.
för 100% täckning skulle jag gissa på en 11kW värmepump
Och då är frågan ... hur mycket orkar ni bråka med säljare för att få den utbytt....
Ett mellanting kan ju vara att de betalar en större Luft/luft åt er
Antingen det eller bråka med säljaren och försöka få 407:an utbytt mot större modell.
Och då är frågan ... hur mycket orkar ni bråka med säljare för att få den utbytt....
Bråket har precis inletts…inväntar svar ang ev lösningM MrDizzy skrev:Min rekomendation är att införskaffa en eller två Luft/luft för att hjälpa till och se till att ni inte kör på elpatron.
Håller med @MrDizzy om energiberäkningen. Som jämförelse har jag ungefär samma behov av bruttovärme, även jag i Stockholm, och har en 12kW pump (bergvärme, installerad i höstas).
Kan ni i IVT-appen gå igenom levererad värme så kan ni därifrån se ungefär vad olika pumpstorlekar skulle få för effekt. Om den tex. bara har levererat max 10kWh/h så klarar ni er kanske med en 10kW pump.
Efter att ha tittat i IVTs prislista på LVVP så kan de möjligtvis bara enkelt byta till 10kW pumpen då 12kW verkar ha en annan innedel. Prisexemplen (för hel installation) på IVTs webbsida är
507 - 101 750kr
510 - 121 875kr
512 - 132 750kr
Så inte mycket sparat på att välja en mindre pump.
Själv skulle jag inte gå med på någon luft-luft men det är en komfortpreferens (ogillar fläktljudet inomhus).
Om leverantören trilskas skulle jag börja med att fråga hur de räknade fram att 7kW skulle räcka. Har de på något sätt varnat er? Har ni kommunicerat att investeringen måste hållas till minimum även om det inte ger optimal besparing? Gav de några varningar? Och vad tog de för kalaset?
Kan ni i IVT-appen gå igenom levererad värme så kan ni därifrån se ungefär vad olika pumpstorlekar skulle få för effekt. Om den tex. bara har levererat max 10kWh/h så klarar ni er kanske med en 10kW pump.
Efter att ha tittat i IVTs prislista på LVVP så kan de möjligtvis bara enkelt byta till 10kW pumpen då 12kW verkar ha en annan innedel. Prisexemplen (för hel installation) på IVTs webbsida är
507 - 101 750kr
510 - 121 875kr
512 - 132 750kr
Själv skulle jag inte gå med på någon luft-luft men det är en komfortpreferens (ogillar fläktljudet inomhus).
Om leverantören trilskas skulle jag börja med att fråga hur de räknade fram att 7kW skulle räcka. Har de på något sätt varnat er? Har ni kommunicerat att investeringen måste hållas till minimum även om det inte ger optimal besparing? Gav de några varningar? Och vad tog de för kalaset?
Titta även i "avgiven energi" på den detaljerade vyn så ser du timme för timme vad den levererat tillsammans med utetempen. Den informationen hade jag använt för att bestämma storlek på korrekt lösning. Tror bara man kan se senaste dagarna i timme-för-timme och längre bak bara hela dagar.
Jag påtalade vid mötet att vårt gamla hus ändå var ganska väl isolerat, och att vi inte gjorde av med alltför mycket olja, vill minnas att jag sa att vid extremt bra vinter kunde vi komma undan med dryga 1500 l, men normalt 2000, och vid vintrar som denna…ja då var det virvel i tanken…han gör gällande att han baserade pumpen Air X 407 på vad vi hade gjort av med historiskt, men det måste ju varit en glädjekalkyl! Bättte att dimensionera upp med tanke på hur kallt det kan bli….redarn skrev:
Håller med @MrDizzy om energiberäkningen. Som jämförelse har jag ungefär samma behov av bruttovärme, även jag i Stockholm, och har en 12kW pump (bergvärme, installerad i höstas).
507 - 101 750kr
510 - 121 875kr
512 - 132 750kr
redarn skrev: